היסטוריה במליאת כנסת: אושר החוק לביטול חוק ההתנתקות

החוק עבר בתמיכה של 31 חברי כנסת מסיעות הקואליציה והאופוזיציה, מול 18 שהצביעו נגד | שרת ההתיישבות ואורית סטרוק: "כשהגשתי את הצעת החוק הזו בימים שהיא נראתה הזויה וחסרת סיכוי, ידעתי שיום יגיע והיא תיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/03/23 02:26 כח באדר התשפג

היסטוריה במליאת כנסת: אושר החוק לביטול חוק ההתנתקות
חומש, ארכיון |, צילום: Hillel Maeir/Flash90

היסטוריה במליאה לאחר 17 שנות מאבק. מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה שניה ושלישית את החוק לביטול חוק ההתנתקות. 31 חברי כנסת תמכו בחוק מול 18 שהתנגדו. הצעת החוק הוגשה שבע פעמים בשבע כנסות שונות בדחיפת ראש מועצת שומרון יוסי דגן - מגורש משא-נור בעצמו ומאנשי "חומש תחילה", עד שהלילה אושרה כאמור במליאה. בכנסת הנוכחית יוזמי הצעת החוק היו שרת ההתיישבות אורית סטרוק ויו''ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין. 

בהצעה נכתב כי מרגע אישורו ייקרא החוק "חוק ההתנתקות והפיצויים לנפגעיה" במקום "חוק יישום תכנית ההתנתקות". עוד נקבע בנוסח כי הסעיפים הקובעים את איסור הכניסה והשהיה בשטח, מניעת כניסה והוצאה מהשטח, שמירת סמכויות ועונשין, וכן סעיף העוסק בפינוי מיטלטלין מהשטח - לא יחולו עוד בשטח שפונה בצפון השומרון. בנוסף, קובע החוק כי הסעיף אשר ביטל זכויות לגבי מקרקעין בשטח אשר פונה, לא יחול על זכויות שיגובשו בשטח החל ממועד אישור הצעת החוק.

בדברי ההסבר נכתב: "החוק ליישום תכנית ההתנתקות נועד להכשיר את עקירתם וגירושם של כ-10,000 איש מבתיהם, מפרנסתם וממרקם החיים שלהם במסגרת תכנית ההתנתקות. משאף לא אחת מתכליותיה של תכנית ההתנתקות התממשה, ובשל כך שבמקום תועלת הביאה לנזקים עצומים, מתחדדת תובנת העוול שנעשה לאזרחים שהחוק הכשיר את פינויים ועקירתם. על כן מוצע בהצעת החוק לבטל חלקים בחוק יישום תכנית ההתנתקות, ובכך למחוק במידת-מה את הכתם הלאומי והמוסרי שזו הכתימה בבגד יומה של מדינת ישראל". 

"כל אימת שנוותר על שטחי מולדת - נקבל טרור הולך וגובר"

החוק עבר בנוכחות משפחות מגורשי חומש ושא-נור, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, ראשי ותלמידי ישיבת חומש, מנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי, הוריו של יהודה דימנטמן הי"ד, בני גל ובועז העצני ממקימי "חומש תחילה", גרעין שא - נור המתחדש. 

יוסי דגן ורעייתו אוריה והוריו של יהודה  דימנטמן הי"ד |

יוסי דגן ורעייתו אוריה והוריו של יהודה דימנטמן הי"ד | צילום: דוברות שומרון

דגן, שגורש משא-נור, והוביל שנים את המאבק לביטול חוק ההתנתקות, הגיע עם רעייתו אוריה ואמר לאחר ההצבעה: "אנחנו נאבקנו כולנו בשם כל עם ישראל לתקן את הפשע הזה של המאיסה בארץ ישראל,  ברוך השם הגענו לרגע הזה בזכות ח"כ יולי אדלשטיין, השרה אורית סטרוק ח"כ לימור סון הר מלך, צבי סוכות שנכנס כרוח סערה, חברות וחברים שותפים פעילי "חומש תחילה", גיבורי ישיבת חומש והמשפחות השכולות, אנחנו מסתכלים כאן כלפי שמיים ואומרים לקב"ה: אנחנו עשינו את שלנו, אנחנו מחזירים הערב את הכבוד שלך לארץ ישראל ואתה תחזיר את הכבוד של העם שלך כאן, בהגשמה של הייעוד המלא: בניית חומש, שא-נור, גנים וכדים מחדש ועוד ישובים בצפון השומרון". 

סטרוק אמרה כי מדובר ביום גדול למדינת ישראל: "היום אנחנו זוכים לממש את רעיון 'חומש תחילה' - הרעיון של השיבה לארץ האהובה שננטשה ולישובים שנעקרו והוחרבו. כשהגשתי את הצעת החוק הזו בימים שהיא נראתה הזויה וחסרת סיכוי, ידעתי שיום יגיע והיא תיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, כדי להתחיל למחוק מהספר הזה את הכתם המביש של תכנית ההתנתקות.

אדלשטיין אמר כי אחרי 17 שנים של ניסיונות, "התנקזו לרגע אחד בו מליאת הכנסת הצביעה בעד ביטול חוק ההתנתקות. מדינת ישראל התחילה הלילה את תהליך ההחלמה שלה מאסון הגירוש. ההיסטוריה הראתה וממשיכה להראות לנו כי כל אימת שנוותר על שטחי מולדת - נקבל טרור הולך וגובר. זוהי משווה ברורה וידועה, עם תוצאות שלא משתנות אף פעם".

פעילי חומש חוגגים |

פעילי חומש חוגגים | צילום: דוברות שומרון