אין תקציבים לרכבים ממוגני ירי והילדים סובלים

ילדים מבלים שעות בדרכים, באוטובוסים שחוקים. מנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון : "אני מזמין את שר האוצר ליברמן, שנוסע ברכב משוריין כל יום לנוקדים להרגיש מה הילדים שגרים אצלו בישוב מרגישים ואיך הם מגיעים הביתה מידי יום"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/01/22 12:15 כא בשבט התשפב

אין תקציבים לרכבים ממוגני ירי והילדים סובלים
אוטובוסים של החברה לפיתוח , צילום: יחצ

אחד התנאים להסעות תלמידים ביהודה ושומרון הינו רכבים ממוגני ירי, מחסור חמור  ומתמשך בהקצאות של משרד הביטחון  וקיצוץ משמעותי בתקציב 2022 הביא את ראשי החברות לפיתוח ביהודה ושומרון לעלות להתקפה.

אהרוני נויבואר, מנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון שמוביל את ההתקפה מספר: "אני מקבל תמונות של ילדי חינוך מיוחד שחוזרים הביתה אחרי שעות של נסיעה ברכבים לא ראויים ונקרע לי הלב. הידיים שלי כבולות ע"י משרד הביטחון."
"השבוע", מספר נויבואר, "קיימתי פגישה עם קצינים במשרד הביטחון ונדהמתי לגלות שהתקציב למיגון לו חיכינו בשנת 2022 לא רק שלא יגיע אלא הוא קוצץ. בשלוש השנים האחרונות עמד תקציב המיגון של משרד הביטחון  על 45 מיליון ₪ בשנה. תקציב הכולל מיגון רכבים, אמבולנסים, רכבי ביטחון רבש"צים, משכורות של בודקים, מיגון שמשות ועוד. "

במשך כל השנים פנו ראשי החברות לפיתוח ביהודה ושומרון ודרשו הרחבה של ההקצאות והציגו את גודל המחסור ואת הבלאי העצום של הרכבים בשל כובד המיגון. התשובה שקיבלו  כללה הבטחה להרחבת התקצוב ב 2022 אחרי שיאושר סוף סוף תקציב מדינה. 
בפועל סעיף תקציב המיגון של משרד הביטחון ב 2022 עומד על 15 מיליון בלבד. קיצוץ של שני שליש מהתקציב. מיגון של אוטובוס עולה 550 אלף ₪ ושל טרנזיט כ - 450 אלף ₪ , ברור שהתקציב שניתן לא מאפשר לתת מענה לבעיה כלל.

"זו פשוט הפקרות" אומר נויבואר, "אני מזמין את שר האוצר ליברמן, שנוסע ברכב משוריין כל יום לנוקדים להרגיש מה הילדים שגרים אצלו בישוב מרגישים ואיך הם מגיעים הביתה מידי יום".
"אני מקבל תמונות של ילדי חינוך מיוחד, שנוסעים קשורים בכסאות גלגלים וחוזרים הביתה אדומים ומותשים אחרי שהם צריכים לעבור בכל הישובים לאיסוף רק בגלל חוסר הקצאות. אני לא ישן בלילה מחוסר האונים".

אלחנן ולאה פרומר שבנם יאיר  לומד בחינוך המיוחד ונוסע מידי יום למסגרת מיוחדת בירושלים מתאר את הדרך שבנו עובר מידי יום: "יאיר שלנו ילד מיוחד ומתוק נולד לפני 10 שנים עם תסמונת נדירה. הקדוש ברוך הוא זיכה אותנו להתמודד עם שלל של אתגרים, אחד מהם הוא ההגעה לבית הספר השיקומי כל יום. אנחנו גרים בישוב מיצד בדרום מזרח גוש עציון ויאיר לומד בבית ספר שיקומי הטנא בירושלים. הלוואי שהיה בית ספר מתאים יותר קרוב אז מכיוון שאין אנחנו נאצלים לשלוח אותו עד לירושלים. למשך כל השנים אחת לכמה שבועות יש שינוי במערך הסעות בגלל חוסר חמור ברכבים ממוגני ירי, כבר כמה שנים שהחל"פ גוש עציון אומרים לנו שבנה עוד כמה שבועות יאושר תקציב וזה יסתדר למרות המאמצים הרבים שלהם שיאיר לא יסבול בגלל המצב מידי פעם יאיר נאלץ לעבור מסע ייסורים עד שהוא מגיע לבית הספר או שעד שהוא חוסר הביתה". 

"ילדים כאלה צריכים לקבל מינימום של שירות ממדינת ישראל"

"יאיר ילד רגיש שלא יודע לדבר ולומר לנו מה עובר עליו כבר כמה פעמים קרה שבימות הקיץ הלוהטים יאיר חזר הביתה אדום כולו ומאומץ נשימתית כי הרכב שמסיע אותו לא ראוי להסיע בני אדם...
כל הארכה של המסלול שלו בגלל חוסר בהקצאת רכבים גורמת לו לסבל רב ואנחנו נאלצים להתמודד עם אתגר לא פשוט בנסיון להרגיע אותו כבר קרה כמה פעמים שהוא היה ממש בטראומה שלקח לנו הרבה זמן להחזיר אותו למסלול בחזרה.
ישראל 2022 המצב הזה הוא הזוי בכל קנה מידה ולא מתקבל על הדעת. ילדים כאלה צריכים לקבל מינימום של שירות ממדינת ישראל. בצפייה כואבת להתפתחות מהירה של מקבלי ההחלטות בממשלה". 

אהרוני נויבואר ששותף לפורום שת"פ חל"פ של החברות לפיתוח ביהודה ושומרון מציין כי הגיעו מים עד נפש: "לא נוכל להמשיך לתת לילדים שלנו לנסוע בתנאים האלה פנינו לא פעם ולא פעמיים ותיארנו את הסבל. שלא נדבר על עוגמת הנפש והצער שנגרם לנו כמנכ"לים שאנחנו לא מסוגלים לתת לילדים שלנו את השירות שאותו היינו רוצים לתת ואנו מתמודדים מידי יום עם הורים כאובים וזועמים. לא נוכל לקבל את זה יותר ואנו קוראים לשר האוצר ושר הביטחון למצוא את התקציב הנוסף לעניין ולא להתעלל עוד בילדינו". 

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "לאורך השנים תקציב המיגון לרכבי תחבורה ציבורית והסעות תלמידים ביהודה ושומרון, הוקצה  מכספים קואליציונים או בהחלטות ממשלה, שהגדירו תקציב ייעודי חיצוני לנושא. מימוש התכנית מבוצע באמצעות מערכת הביטחון.
בשנתיים האחרונות לא הועמד תקציב לנושא בהעדר תקציב מדינה מאושר. השנה החליטה הממשלה במסגרת הכספים  הקואליציוניים להעמיד 15 מיליון ש"ח למשימה זו. אנו מודעים לפער ופועלים מול משרדי הממשלה והגורמים הרלוונטיים למציאת פתרונות".