דוח חושף את ההשתלטות הפלשתינית ביהודה ושומרון

לראשונה מדינת ישראל הרשמית מתייחסת לפעילות הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון לרבות בשטחי A וB וקובעת כי הרשות הפלסטינית פועלת בגלוי, "ליצירת תנאים לחיבור עתידי בין המדינה הפלסטינית לאזורים בעלי רוב ערבי בשטחי מדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/21 22:38 ל בסיון התשפא

דוח חושף את ההשתלטות הפלשתינית ביהודה ושומרון
חיילים סמוך לכביש 60 בבנימין, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

דו"ח רשמי של משרד המודיעין בראשות השר אלי כהן, המתפרסם היום קובע עוד כי הרשות הפלסטינית בונה בשטחים הפתוחים ביהודה ושומרון על מנת להפוך ישובים ישראליים למובלעות וליצור לחץ על צירי תנועה ועל נכסים ישראליים במטרה לגרום לישראל לסגת מהם בעתיד. הדוח, אותו יזם השר כהן לאחר סיור שערך במרחב עמיחי-שילה עם עו"ד אביחי בוארון , מתייחס הן לפעילות המתבצעת בשטח C אולם לראשונה מפנה אצבע למתרחש גם בשטחי A ו B.

הדוח קובע כי הרעיון המשתקף מהפעילות הפלסטינית לעיצוב פני השטח מבוצע בכמה רמות המטרה להשיג את היעדים הבאים:

  • "עיצוב מדינה (פלסטינית) בעלת רצף טריטוריאלי בין כלל חלקי יהו"ש, מזרח ירושלים ובקעת הירדן ויצירת תנאים לחיבור עתידי בין המדינה הפלסטינית לאזורים בעלי רוב ערבי בשטחי מדינת ישראל ועם ההתיישבות הבדואית בנגב".
  • "עיצוב מרחב יהו"ש בדרך של בניה בסמוך לעורקי חיים מרכזיים ו/או מתוכננים, עיצוב מרחב התפר, בניה מחוץ למקבצים בשטחים הפתוחים וכן בניה היקפית "לכליאת" כלל השטח הניתן לתכנון במרחב".
  • "פגיעה במפעל ההתנחלויות על ידי קטיעת רצף התיישבותי, יצירת מובלעות, והעמקת ניתוק ובידוד של "התנחלויות מבודדות" ושחיקת עתודות הקרקע הסמוכות להתיישבות יהודית שעלולה לשמש להרחבתם".
  • "נישול ישראל מנכסים ביטחוניים המגינים על האוכלוסיה הישראלית במרכז הארץ ובעוטף ירושלים בדרך של שחיקת אפקטיביות הגדר הביטחונית וגדר עוטף ירושלים כבעלת ערך בטחוני עבור ישראל, וכן שחיקת תפקידו העתידי האפשרי של מכשול התפר כגבול של המדינה הפלסטינית העתידית. בנוסף, פגיעה בערך הביטחוני של הנכסים המוחזקים בשטח על ידי צה"ל ויצירת מציאות המקשה על בט"ש אפקטיבי במרחב".
  • "יצירת אילוץ על תנועה ישראלית במרחב ובעצם הגבלת התנועה הישראלית והפיכת הצירים מפרוזדורי תנועה לנתיבים נשלטים ומנתיבים לצירים מאוימים. פעילות זו מוכוונת קודם כל לפגיעה במרקם החיים של ההתיישבות היהודית, אך בנוסף גם נועדה להקשות על היערכות ביטחונית במרחב".
  • "תפיסת נכסים, עתודות קרקע, אדמות חקלאיות, משאבי טבע ומים, ניכוס ערכי טבע נוף ומורשת, כיבוש שטחים שולטים, לרבות תפיסת שטחים המסייעים ביצירת כר להעמקת הפיתוח הכלכלי-פלסטיני (ובפרט בתחום החקלאות) והחברתי, בדגש על ישוב הפזורה הבדואית בשטחי הרש"פ".

דו"ח המודיעין מפרט גם את ההישגים שהשיגה הרש"פ עד כה בשטח, אם בדרך של הפיכת ישובים למובלעות, אם בדרך של חניקת צירי תנועה ואם בדרך של תפיסת שטח פתוח.

בפרק ההמלצות מפרט הדו"ח מהליכים אופרטיביים מדינתיים וביטחוניים שיש לבצע כנגד פעולות הרש"פ ונשען על שתי רגליים – רגל מניעתית-פאסיבית לפיקוח על פעולות הרש"פ והתמודדות איתן, ורגל אקטיבית לחיזוק האחיזה הישראלית ביו"ש על פי מפת האינטרסים הישראליים ומטרה למנוע את האיומים הנגזרים מהשליטה ההולכת וגדלה של הרש"פ בשטח כשההמלצות לא מצטמצמות לשטח C בלבד אלא זולגות גם לשטח הפתוח בשטחי B וA בדגש לשטחים הסמוכים לשטח C:

״אנו ממליצים כי כלל מהלכי ישראל יתוכננו בראיה שתכלול גם מעקב (ומענה) לפעילות הפלסטינים בשטח הפתוח בשטחי A וB בדגש לאלו הסמוכות לשטחי C בעלת פוטנציאל השפעה בטחונית עתידית על (אינטרסים ישראליים – ישובים, צירים או מתקנים בטחוניים ואזרחיים)״. 

בדוח נחשף גם היקף ההרתמות של גורמים זרים וממשלות זרות, המסייעים לרשות הפלסטינית בניסיון ההשתלטות על שטחי יהו"ש במטרה לבסס את רצף טריטויראלי כאמור, מצפון הארץ ועד לנגב דרך יהו"ש.

זו גם הפעם הראשונה שדו"ח רשמי של ממשלת ישראל משרטט תוכנית אסטרטגית מפורטת לטיפול בהשתלטות הפלסטינית על השטחים ביהו"ש תוך קביעה כי הפלסטינים מתעלמים מהגדרות אוסלו ותוך עמידה על כוונת הרשות לתפוס את כלל השטח ובהתייחסות לשטחים בריבונות ישראל.

דוגמות בתמונות

צילום: ללא

צילום: ללא

צילום: ללא

צילום: ללא

צילום: ללא

צילום: ללא