בשומרון חוששים מבעיות מים בקיץ: בסיס צבאי מזהם את הקידוח המרכזי

משרד הבריאות הורה לסגור את הקידוח אך משרד הביטחון לא מטפל בבעיה. ראש מועצת שומרון בהתראה לפני עתירה לבג"ץ נגד המשרד: "מחדל חמור וזלזול בתושבי השומרון, אם משרד הביטחון לא יתעשת תושבי גב ההר יוותרו ללא מים בקיץ"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/04/21 10:16 ט באייר התשפא

בשומרון חוששים מבעיות מים בקיץ: בסיס צבאי מזהם את הקידוח המרכזי
צילום: פלאש 90

במועצה אזורית שומרון חוששים מבעיה חמורה באספקת המים בקיץ הקרוב. אחד הקידוחים החשובים בשומרון, קידוח מחנה חורון, המספק כשליש מאספקת המים של יישובי גב ההר נסגר על ידי משרד הבריאות, וזאת משום שהבסיס הצבאי הסמוך, חטמ"ר שומרון, אינו מסלק את מי השופכין שלו בצורה מסודרת ולמעשה מזהם את מי התהום של אותו קידוח.

על אף פניות חוזרות ונשנות בשנים האחרונות למשרד הביטחון בבקשה שיסדיר את סילוק מי השופכין של הבסיס הצבאי, משרד הביטחון גורר רגליים עד כדי כך שמשרד הבריאות החליט בצעד חריג לסגור את קידוח המים מחשש לפגיעה בתושבים. המחסור במים צפוי להיות מורגש בקיץ בישובי גב ההר וגם בכפרים הפלשתינים שכולם מקבלים מים מאותו קידוח. 

המועצה האזורית שומרון מתריעה משנת 2015 בפני משרד הביטחון על הזיהום ודרשה ממשרדי הממשלה השונים כי ימצאו פתרון לבעיית זיהום מי התהום בתחומה. משרד הביטחון התחייב בשנת 2017 לטפל במערכת הביוב ולחבר את הבסיס הצבאי למערכת סילוק מי השפכים של הישוב איתמר אלא שעל אף ההסכם שנחתם בנושא דבר לא התקדם.

סיור של ראש מועצת שומרון יוסי דגן יחד עם זאב אלקין שר המים דאז במתקן המזהם של הצבא. ארכיון

סיור של ראש מועצת שומרון יוסי דגן יחד עם זאב אלקין שר המים לשעבר, במתקן המזהם של הצבא. ארכיוןצילום: רועי חדי

בשומרון הגישו התראה לפני עתירה לבג"ץ לשר הבטחון בני גנץ, לשר הבריאות יולי אדלשטיין, לראש המנהל האזרחי פארס עטילה וליו"ר רשות המים גיורא שחר, בו היא מודיעה כי באם הנושא יטופל בדחיפות עליונה היא תפנה לבג"ץ. "לא ייתכן שישובים שלמים יישארו ללא אספקת מים מסודרת, רגע לפני הקיץ ובשיא החום, ומשרד הביטחון ימשיך לגרור רגליים" אומר יוסי דגן ראש המועצה.

"אנחנו עומדים לפני לא פחות מקטסטרופה, ומשרד הביטחון, ללא כל הסבר מניח את הדעת, לא עוצר את זיהום מקורות המים של השומרון בכלל ויישובי גב ההר בפרט. ישנה כאן פגיעה בתושבי השומרון, פגיעה בחיילים שלמשרד הביטחון לא אכפת שישתו מים מזוהמים. ופגיעה בערבים המתגוררים במרחב שגם הם נהנים מאותם מים. אני מצפה ממשרד הביטחון ומרשות המים למצוא פתרונות, ב-2021 תושבים בשומרון לא ישתו ממיכלי חירום ויוותרו על צרכים בסיסיים בשל גרירת רגליים של פקידות, וזלזול בתושבי השומרון".

במשרד הביטחון הגיבו על הפרסום בכיפה: "אף שלא הוכח קיומו של זיהום מים שקשור בבריכות השפכים של מחנה חורון, משרד הביטחון פועל בתאום עם רשות המים ומועצת שומרון לביטול הבריכות ולהעברת השפכים למט"ש שיוקם באיתמר. במקביל מאפשר המשרד בימים אלה, בתאום עם רשות המים, לבצע קידוחי ניטור בשטח צבאי בסמוך לבריכות, במטרה לוודא מעל לכל ספק כי פוטנציאל הזיהום אפסי וכי ניתן לחדש את פעילות קידוח המים בסמוך למחנה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן