אליהו עטייה: "הסדרת התיישבות הצעירה היא לא עניין מדיני אלא הומניטרי"

מנהל פורום ההתיישבות הצעירה הבהיר מדוע דחופה לו הקמת ממשלה למרות הרוב הימיני בכנסת: "החלטת ממשלה תביא שיהיה גם ביצוע ולא רק חקיקה". בנוסף הוא לא חושש מדעת האמריקאים: "ההחלטה על הסדרת היישובים אושרה כבר תחת ממשל אובמה, ביידן יותר מתון ממנו"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 13/04/21 17:55 א באייר התשפא

אליהו עטייה: "הסדרת התיישבות הצעירה היא לא עניין מדיני אלא הומניטרי"
אליהו עטיה באולפן כיפה, צילום: כיפה

הבחירות הרביעיות כבר מאחורינו, ועל השאלה איזו ממשלה תקום טרם ידוע מה תהיה התשובה, אך יש כאלו שלא מחכים לתשובות. פורום ההתיישבות הצעירה עמל כבר בימים אלה להגיע למצב בו חברי הכנסת מכלל מפלגות הימין יחלו לפעול הן בחקיקה והן בביצוע לכל הקשור להסדרת היישובים. מנהל פורום ההתיישבות הצעירה, אליהו עטיה, הגיע לאולפן כיפה והציג את הדברים: "אלו יישובים שהמדינה הקימה כבר בשנות ה-90, ועד היום אין ביישובים הללו, חשמל ומים מוסדרים, גני ילדים ואפילו אוטובוסים, זה בלתי נסבל".  

האפשרות שתקום ממשלה עם רוב ימני זה כולל כנראה את רע"מ אתם מוטרדים מזה?

"כן. אבל הנושא עליו אנו מדברים זו לא סוגיה של ימין ושמאל אלא סוגיה הומניטרית, זו סוגיה של ציונות בסיסית. לא מדובר ביישובים חדשים, אלא בישובים שהמדינה בנתה אך לא לקחה עליהם אחריות. יש החלטה ממשלה שנעשתה כשאהוד ברק היה שר ביטחון וברק אובמה היה נשיא ארצות הברית, ההחלטה הייתה שיישובים על אדמה פרטית יוסרו ויישובים על אדמות מדינה יוסדרו. החלק הראשון מיהרו לקיים כמו במגרון ונתיב האבות, אבל את החלק השני של ההסדרה עד יום זה לא ביצעו".

למעשה איזו ממשלה לא תקום לא משנה לכם, היות ובכנסת בכל מקרה יש כ-80 אנשים שיצביעו עבורכם, אתם מרגישים אופטימיים יותר? 

"נכון. המציאות עכשיו היא בכלל בחירות סביב נושא פרסונלי ולא של אידאולוגיות. במציאות היום חוץ ממפלגות קצה, כמו מרצ, מרבית המפלגות גם בשמאל המתון יסכימו שיש לקיים הסדרה. אבל אני כן מודאג מזה שלא קמה ממשלה, כי אם לא תקום לא תהיה כנסת שתחזיק זמן רב. יש לנו תכנית חקיקה שכבר הייתה מוכנה ב-2018 והיא עברה בקריאה ראשונה אבל היא נפלה עם פיזור הכנסת, גם בכנסת הקודמת עם גנץ החקיקה עברה בקריאה טרומית, אבל בכל פעם שהכנסת מתפזרת מתחילים מאפס. חוץ מחקיקה אנחנו עדיין רוצים שהדברים יעשו בהחלטת ממשלה, כדי שיהיה גם ביצוע ולא רק חוק, בהחלטת ממשלה זה יכול לקרות תוך זמן קצר".

הייתה לכם עדיפות למפלגה מסוימת?

"אנחנו לא תמכנו באף מפלגה, יש לנו אנשים בפורום אנשים מהליכוד, ימינה, הציונות הדתית, תקווה חדשה וגם כחול לבן ומפלגות החרדים. עם כלל המפלגות יש קשרים טובים, והם גם הגיעו למאהל שלנו, הם ראו את המציאות שלנו והבינו בדבר הומניטרי שיש לפתור ולא מוסרי להשאיר את המצב כך". 

מכשול שעומד בפניכם הוא ממשל ביידן, לא הייתה הסדרה תחת טראמפ מה הסיכוי שעכשיו האמריקאים יאשרו?

"אני מסכים שזה מכשול,  אבל ברמה המהותית לדעתי אין קושי, את ההחלטה על הסדרת היישובים כאמור העבירו תחת ממשל אובמה, וביידן יותר מתון ממנו, אז לכאורה לא אמורה להיות בעיה. אין כאן החלטה מדינית, זו הבעיה, לשים גדר מסביב ליישוב או לדאוג לשירותים בסיסים לילד ביישובים זו לא החלטה של האמריקאים אלא החלטת ממשלה. ההחלטה הזו יכולה להיות תוך ימים ספורים ולא שבועות, חודשים ואפילו שנים".

אם יוצע לכם עבור הסדרת היישובים בשטחי מדינה תסכימו לוותר על הסדרת היישובים על קרקע שאינה של המדינה?

"אנחנו מתעסקים רק ביישובים הנמצאים על אדמות מדינה. אין כמעט היום יישובים שקמו על קרקע פרטית, ברמה אישית אני לא מסכים על המינוח פרטי קרקע פרטית ביהודה ושומרון. אני לא עושה משא ומתן בארץ ישראל, אני אומר כך שמה שבאדמות מדינה צריך להיות מוסדר, מה שבאדמות פרטיות צריך לבדוק מה איתו. אם המדינה הקימה ואישרה יישוב כמו נתיב האבות, שהיה לכאורה על קרקע פרטית, יש דרכים לפתור את זה. אבל כאן מדובר בערוץ אחר, אין קשר באיך צריך לפעול לגבי יישובים על קרקעות פרטיות, לבין הצורך להסדיר את היישובים שעל קרקעות מדינה".