החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה עבר בקריאה טרומית

אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק "מרקם חיים" להסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון של בצלאל סמוטריץ'. נתניהו וגנץ נעדרו, 60 חברי כנסת הצביעו בעד ו-40 התנגדו. הצעת החוק תעבור לוועדת הכנסת

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/12/20 14:53 א בטבת התשפא

החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה עבר בקריאה טרומית
סמוטריץ', היום במליאה, צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת

לאחר מהומה רבה וצעקות מצד חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק יישובים ושכונות בהליכי הסדרה, של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', חיים כץ וקבוצת חברי כנסת. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ לא השתתפו בהצבעה שעברה ברוב של 60 חברי כנסת מול 40 מתנגדים.

"חוק מרקם חיים הוא חוק בראש ובראשונה חוק הומינטרי", נכתב בהודעת שדולת ארץ ישראל. "20,000 תושבי ההתיישבות הצעירה הם קודם כל אזרחי ישראל שווי חובות וראוי שיהיו גם שווי זכויות. שירותים מוניציפאליים ליישובים שקמו בתמיכת המדינה זה המינימום הנדרש".

בדברי ההסבר להצעת החוק, להסדרת 46 מהיישובים, נכתב כי ממשלת ישראל החליטה להסדיר את מעמדם של מבנים ושכונות שהוקמו ביהודה, השומרון ובקעת הירדן במהלך עשרים השנים האחרונות, ואולם, "ביצועה של ההחלטה מתמהמה, אף על פי שחלפו למעלה משלוש שנים מאז התקבלה ההחלטה".

עוד נכתב: "על מנת למנוע פגיעה מיותרת בתושבי השכונות והיישובים המיועדים להסדרה, המפורטים בתוספת של החוק המוצע, במהלך תקופת הביניים של ההסדרה, יש לעגן בחקיקה את מעמדם המיוחד, ובכך לאפשר לתושבים חיים תקינים ושירותים מוניציפליים מלאים כפי שמגיע לכל אזרח, וכן למנוע הריסות ופינויים מיותרים. כל זאת בשל רצון המדינה להביא להסדרת שכונות ויישובים אלה ולא להריסתם". 

שר המשפטים ח"כ אבי ניסנקורן אמר במליאה כי יש מניעה להצעת החוק כפי שהיא מוצגת כרגע. "היא לא מבחינה בין מקרקעין מוסדרים לבין מקרקעין שיש קושי להסדיר אותם. בלי הבהרת הסוגיה בחוק יש מניעה חוקתית לקדם את ההצעה. בית המשפט הבעיה את עמדתו נגד החוק. משרד הביטחון כרגע עוסק בהסדרה, ניתן להסדיר ישובים ובתים רבים אבל לא את כולם.אנחנו לא נגד הסדרה, אבל היא צריכה לעמוד במבחני ההסדרה".

שר ההתיישבות ח"כ צחי הנגבי אמר לפני ההצבעה: "שמענו חבר כנסת שזועק שאלו מאחזים בלתי חוקיים. במשך 2000 שנים עם ישראל נאחז באדמתו. המילה מאחז לא פגומה בעיניי אבל להגיד בלתי חוקיים אז הם חוקיים כמו תל אביב, חיפה וירושלים. אז אומרים שאלה ישובים עם תב"ע לא מוסדרת, עשרות ישובים עלו לקרקע ללא תב"ע מוסדרת". במהלך דבריו של ח"כ הנגבי הופרע נאומו מספר פעמים. ח"כ הנגבי הוסיף: "בהצעת ההחלטה כלל תקציב ראוי למנהל האזרחי ולחטיבה להתיישבות כדי להעניק לו את הכלים לחזק את ההתיישבות ביהודה ושומרון. ברשימה נכללו רק 46 ישובים שהם על קרקעות מדינה. לחוק יש משמעות רק אם נעביר אותו בשלוש קריאות".

ח"כ אוסאמה סעדי דיבר גם הוא: "על זה בדיוק נאמר הרצחת וגם ירשת. אתם גוזלים קרקע של פלשתינים ועכשיו אתם אומרים קרקע מדינה. יש מדינה אחת והיא המדינה הפלשתינית. השר הנגבי אתה מזיל דמעות. אתם שלחתם אותם ותחזירו אותם לגבולות המדינה".

יוזם החוק, יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר לאחר ההצבעה, כי זו רק תחילת הדרך: "‏ניצחון ראשון עבור ההתיישבות הצעירה. אבל זו רק תחילת הדרך. את החוק הזה נצטרך להעביר בשלוש קריאות כבר בשבוע הבא והחלטת ממשלה כבר מחר. אדוני ראש הממשלה ‎נתניהו הכדור אצלך. אל תאשר לגנץ להביא שום דבר לממשלה בלי זה. תודה גדולה לשותפי לראשות שדולת ארץ ישראל חיים כץ על הובלת המהלך". 

שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', שפעלה בשבועות האחרונים בעד הצלחת החוק, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "למען אחינו תושבי יהודה ושומרון לא אחשה. צעד חשוב בדרך לחיים נורמליים עבור המתיישבים".

מפורום ההתיישבות הצעירה נמסר לאחר העברת החוק בקריאה טרומית: "העברת החוק היום הינה צעד חשוב בכיוון הנכון, אבל היא תושלם רק לאחר קריאה שלישית, עוד לפני פיזור הכנסת. האזנו רוב קשב גם לדבריו של שר המשפטים ניסנקורן ואנו קוראים לראש הממשלה וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ להעלות כבר מחר לממשלה את הצעת המחליטים שגובשה בהסכמה מיד. אנו קוראים עוד לראש הממשלה נתניהו להתנות כל כינוס של הממשלה בהצבעה על הצעת המחליטים שגובשה בהסכמה".

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, אמר לאחר ההצבעה: "תודה לחברי הכנסת מכל הסיעות שתמכו בהסדרה המתבקשת לתנאי החיים של עשרות אלפי מתיישבים. הם הבינו את גודל השעה והמחויבות לצדק. הרוב הגדול בכנסת בקריאה הטרומית מראה שהסוגיה הזו היא מעל לכל מחלוקת פוליטית, אלא סוגיה אנושית שהמדינה אחראית לפתרונה. כעת חברי הכנסת מכל הסיעות צריכים להתגייס כדי להשלים את החקיקה כמה שיותר מוקדם".