הבנייה בעטרות: שבוע לבחירות בארצות הברית והלחץ בימין גובר

בשבוע הבא יתקיימו הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ואם הנשיא המכהן דונלד טראמפ, לא ימשיך לכהונה שנייה, הדבר יכול להוות בעיה חמורה עבור תכנית הבניה בעטרות. איפה התכנית תקועה? "ראש הממשלה מצפצף על כולם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/10/20 19:14 י בחשון התשפא

הבנייה בעטרות: שבוע לבחירות בארצות הברית והלחץ בימין גובר
עטרות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התכנית לבניית 9,000 יחידות דיור בעטרות לא מתקדמת ובימין נכנסים ללחץ. בשבוע הבא יתקיימו הבחירות לנשיאות ארצות הברית ידידתנו הגדולה. אם הנשיא המכהן דונלד טראמפ, לא ימשיך לכהונה שנייה, ג'ו ביידן יכנס במקומו לבית הלבן ועם תחילת 2021 הוא יתחיל להנהיג מדיניות שונה מזו של טראמפ, ודאי בנושא הבנייה בירושלים.

מעבר לאלפי יחידות הדיור בפרויקט הבניה בעטרות, התכנית מדברת גם על 290,000 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, על שטח של כ-1,300 דונמים. התכנית אושרה בוועדה המקומית כבר בפברואר 2019, ומהנדס עיריית ירושלים, והוועדה המקומית המליצו לקדם ולאשר את התכנית. לאחר מכן התכנית הגיעה לוועדה המחוזית שכפופה לממשלה ולעומד בראשה, ושם נתקעה.

חברי כנסת במכתב לראש הממשלה: אשר את הבניה בעטרות

מאחורי הקלעים יש מי שמנסה לקדם את הבנייה. אזרחים ואישי ציבור. בתחילת החודש שעבר התקיים שיתוף פעולה בין רשימת ימינה ומפלגת הליכוד כשעשרות חברי כנסת, פנו לראש הממשלה בבקשה לאשר את התכנית. אך חודש וחצי לאחר אותו מכתב, ההתלהבות פחתה ולא כולם ששים לפנות אליו שוב. למרות הדחיפות שבדבר, ישנו חשש שפניה לבנימין נתניהו תעשה דווקא את הפעולה ההפוכה והוא ייסוג מהתכנית. בסביבתו של אחד מחברי הכנסת אמרו לי כי עדיף לפעול בשקט.

"כל עוד היה אובמה בתמונה היה לו תירוץ, אבל כבר אין אובמה כמה שנים", אמר סגן ראש העיר ירושלים ומי שפעיל בנושא הבנייה היהודית במזרח ירושלים, אריה קינג. "המסרים ללשכת ראש הממשלה והלחץ בנושא הזה קיימים כבר ארבעה-חמישה חודשים. העניין הוא חלון ההזדמנויות, טראמפ נשיא אבל החלון הזה יכול להיות שייסגר בעוד שבוע. ראש הממשלה מצפצף על כולם".

צילום: משרד השיכון

 

לא רק בימין מבינים כי אם יעלה ביידן יפחתו הסיכויים לבנות בעטרות. ביום ראשון השבוע, פנה עופר ברקוביץ', יושב ראש סיעת "התעוררות בירושלים" וחבר מועצת העיר, לנתניהו, וכתב לו על החשיבות שבקידום התכנית. היום (ד') אמר לי ברקוביץ: "זה זמן חשוב. לדעתי זה קריטי ויש פה חלון הזדמנויות. אני חושב שמעבר לפאן המדיני-לאומי ולהיסטוריה והריבונות במזרח ירושלים, יש חשיבות גדולה מאוד לפאן החברתי-כלכלי-ירושלמי. זו עתודת קרקע מאוד מאוד גדולה. זה יכול למנוע את הפגיעה ברכס לבן (הרי ירושלים, א"ה) שאמורה להיבנות עליו שכונה".

ברקוביץ' הוסיף: "ברור שטראמפ אפשר את חיזוק מעמדה של ירושלים במהלכים השונים שנעשו, כמו העברת השגרירות. אני חושב שנכון היה להכות בברזל בעודו חם ולנצל את הזמן גם לסיפור הזה. אני לא חושש מביידן כי עובדה שזה לא קודם בארבע השנים האחרונות. אני מעריך שהסיכויים במציאות שביידן יהיה נשיא יהיו נמוכים יותר". 

גם בצד השמאלי מבינים שהשעה משמעותית מאוד. בדף הפייסבוק של "מרצ ירושלים" יצאו נגד מכתבו של ברקוביץ' לנתניהו. "מרצ ירושלים מתנגדת לניסיון ראש הממשלה לאשר את הבנייה בשדה התעופה בעטרות במחטף בחסותו של הנשיא טראמפ ולשם צרכיו האלקטורליים שבוע לפני הבחירות. תמיכתו של ברקוביץ' במהלך מביישת את תושבי העיר שבחרו בו. אנו קוראים לו להפסיק להתחנף לימין הקיצוני ולקדם פתרונות דיור מותאמים לחרדים שלא על חשבון התושבים הפלסטינים".