ישראל גנץ: "אם נלחץ הריבונות תקרה, גם בעידן נתניהו"

ראש מועצת בנימין משוכנע כי על אף הכוונות לדחיית הריבונות אין סיבה להפסיק את הלחץ הציבורי והפוליטי על נתניהו: אם הוא יחשוב שזה מה שייתן לו ניצחון בבחירות זה יקרה גם בתקופתו

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/08/20 17:40 יא באלול התשפ

ישראל גנץ: "אם נלחץ הריבונות תקרה, גם בעידן נתניהו"
ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, צילום: צלמירי

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ  התראיין לאתר 'ריבונות' של תנועת הריבונות. שם התייחס למהלכים המדיניים האחרונים, להסכם הנרקם מול איחוד האמירויות, למגעים עם הבית הלבן ולדחייה לפי שעה של קידום מהלכי הריבונות ביהודה ושומרון.
 
"ריבונות לא התחילה מנתניהו ואני לא ידע אם תיגמר בנתניהו. אלא בזה שחזרנו לארץ ומהעמדה הנפשית שלנו. מאז שתנועת הריבונות התחילה לדבר על ריבונות ומאז שאנחנו מדברים על ריבונות אני יודע שדברים לא הולכים ביום ואני לא נשבר מזה שהדברים לא הולכים בדיוק כמו שחשבנו. לפני שנתיים נתניהו לא דיבר על ריבונות, אבל ברוך ה', אחרי עבודה קשה לשינוי השיח המאמצים נושאים פרי והוא התחיל לדבר על ריבונות. כעת הוא לוקח את הריבונות עם תכנית טראמפ ואני מקווה שהכריכה הזו תתבטל, לכן גם אם זה לא יקרה היום, ריבונות בעזרת ה' תקרה".
 
גנץ נשמע רגוע על אף הטלטלות המדיניות. לשם כך הוא מגייס ראייה היסטורית ארוכת טווח. "אנחנו לא מתייאשים אם דברים נדחים. זו המשימה שלנו. הלחץ שאנחנו מפעילים לא צריך להשתנות. צריך להמשיך ללחוץ עד שזה יקרה. בעזרת ה' אני בטוח שזה יקרה. היום ברור לכולם שזה צריך לקרות. שום דבר לא הולך בקלות ולכן אני לא מתרגש מדחייה כזו או אחרת".
 
"בניתוח הטקטי, שהוא לא החשוב, לא השתנה הרבה. היינו עם נתניהו בוושינגטון וכבר שם היה שינוי כשהוא חשב שתהיה ריבונות בתוך שלושה ימים והתברר שזה ייקח חודשים. כבר אז אמרו לנו שקושנר לא יעשה כלום בלי התקדמות עם מדינות המפרץ ולכן היו שם בטקס נציגים ממדינות המפרץ ומערב הסעודית. היה ברור שהם חלק ממהלך השפעה. אף אחד מאיתנו לא ידע על הסכם שנרקם אבל הבנו שזה לא פשוט לאמריקאים".
 
"זה היה ביום רביעי. אמרתי לראש הממשלה אז, תצטרך להילחם שזה יקרה ביום ראשון. הוא אמר 'לא, זה סגור עם האמריקאים'. אמרתי לו, 'אם לא תילחם זה לא יקרה כי אלו מהלכים שלוקחים זמן'. לכן זה לא משפיע על העבודה שלנו כמלוא הנימה. נמשיך לעבוד כדי שבעזרת ה' תהיה ריבונות".
 
ואולי לנוכח ההתנגדות לתכנית טראמפ שכוללת מו"מ למדינה פלשתינית, טוב שסוג כזה של ריבונות ירד מהפרק?
 
"אם המחיר של הריבונות היה מדינה פלשתינית אז טוב שזה ירד. ראש הממשלה ניסה לתמרן בין לבין. החלטנו לשים את הסיכון של מדינה פלשתינית על השולחן. זה סיכון גדול מדי שצריך להתנגד לו בצורה ברורה ונחושה. זה מה שעשינו. אומרים לי 'הרסתם את הריבונות', אני אומר 'שמרנו על הערכים הבסיסיים של ריבונות מלאה'. מדינה פלשתינית הייתה מסכנת את מדינת ישראל ואת הריבונות ולכן אנחנו רוצים ריבונות, וזה שראש הממשלה רוצה לתפור את זה בתכניות ובתמיכות שונות זה בסדר אבל לא רלוונטי".
 
ומאחר והוא רואה זאת כעסקת חבילה של ריבונות ומדינה פלשתינית, אולי נכון להמתין למנהיג ימין אחר?
 
"אני מסכים לכך שראש הממשלה, שמתנגד עקרונית למדינה פלשתינית, חושב שמדינה מפורזת זה לא סוף העולם. אבל אני אומר מדינה זו מדינה זו מדינה. אני לא סבור שצריך לחכות למנהיג אחר אלא להמשיך לפעול ולהמשיך ללחוץ. נתניהו הוא אחד מ-120 חברי כנסת. יש כנסת ויש ממשלת ישראל ואנחנו צריכים להוביל למצב שזה יקרה".
 
ובמציאות המדינית פוליטית הנוכחית העניין נגנז עד לימים שאחרי נתניהו, או שזה יכול לקרות גם בתקופתו?
 
"ממש לא. פוליטיקה ישראלית היא דבר שמשתנה בכל שעה והאינטרסים משתנים בכל רבע שעה. אסור לנו ולא נסיר את עניין הריבונות מסדר היום. אי אפשר לדעת מה תהיה הסיטואציה הפוליטית בעוד חודש. אם נתניהו יבין שזה מה שיביא אותו לניצחון בבחירות הבאות וללא הריבונות הוא ייפול בבחירות הבאות אז תהיה ריבונות. לכן זה צריך להיות הנושא העיקרי שעל סדר היום של ההתיישבות".
 
לטעמו של גנץ לתפיסה הזו אותה הוא מציג כאן שותפה כמעט כל הנהגת מועצת יש"ע. "במועצה כולם רוצים ריבונות ולמעט אחד כולם מתנגדים למדינה פלשתינית. יש מי שאומר שניקח את תכנית טראמפ, תהיה ריבונות ויהיה בסדר. זו שאלה טקטית. אני חושב שיש מעשים שלא עושים. יש ערכים שלא פוגעים בהם. זו תכנית מסוכנת מדי מכדי לומר שנלך עליה ויהיה בסדר. גם באמירה העקרונית אני לא מוכן לומר בכאילו שאני מוכן לעשות דיל. יש ערכים שבהם צריך להגיד אמירות ברורות, פשוטות וטבעיות. יש מי שחושב אחרת, אבל אני לא חושב שהפערים כל כך גדולים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן