בת 12 מיצהר: "חנקו אותי, העיפו לי את המשקפיים וריססו עליי גז"

יגאל (שם בדוי) מספר לכיפה כי בתו נחבלה ונפלה על הרצפה אתמול בפינוי. כשניסתה להרים את המשקפיים שלה היא רוססה בגז מדמיע. "המערכת חייבת להתעשת. היא לא יכולה להסתכל עלינו כטרף קל". במשטרה אומרים: האירוע אינו מוכר לנו

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 11/11/19 14:44 יג בחשון התשפ

בת 12 מיצהר: "חנקו אותי, העיפו לי את המשקפיים וריססו עליי גז"
תמונת אילסטרציה, צילום: shutterstock

פינויו של המורחק המנהלי מיצהר, נריה זארוג הסתיים אתמול בפציעתו, אחרי שהכין מתקן מברזל בו כלא את עצמו. זארוג אינו היחיד שנפצע אמש ביצהר. התושבים דיווחו על לפחות 15 בני אדם שנחבלו כתוצאה מפינויו של זארוג. יגאל (שם בדוי) מספר לכיפה כי בתו בת ה-12 נפגעה גם כן. "הם פשוט רמסו בלי להסתכל במי מדובר. הבת שלי עמדה שם בצד הכביש וקיבלה אגרוף ובעיטה ונפלה על הרצפה. המשקפיים שלה נפלו. כשהיא ניסתה להרים אותם התיזו עליה גז פלפל לפנים".

נגד זארוג הוצא צו מנהלי האוסר עליו לשהות ברחבי יהודה ושומרון. לכן, אתמול (א') בסביבות השעה 20:00 החל פינויו של זארוג מביתו שבגבעת 'קומי אורי' שביצהר. זארוג התכונן לאירוע, כבל עצמו במן מתקן ברזל שבנה ורישת את הבית במצלמות. הפינוי הסתיים בשעה 22:00 אחרי שזארוג פונה באמבולנס לבית החולים כשהוא חבול.


מה קרה שם ביצהר אתמול בלילה?
"בזמן שניסו לשחרר את נריה זארוג מהמתקן שהוא היה מחובר אליו, אז היו כמה מאות אנשים שתמכו בו, ביניהם גם הבת שלי בת ה-12 שעמדה שם בכביש. באיזשהו שלב, מסיבה לא ברורה – היס"מ החליטו לרוץ קדימה, לפרוץ ולהרחיק אנשים. כל מי שהם נתקלו בו בדרך, הם פשוט רמסו – בלי להסתכל במי מדובר. הבת שלי עמדה שם בצד הכביש וקיבלה אגרוף ובעיטה ונפלה על הרצפה. המשקפיים שלה נפלו והיא ניסתה להרים אותם ואז התיזו עליה גז פלפל לפנים".

איך הבת שלך מרגישה?
"היא חזרה לבית ספר. אבל זה דבר טראומתי מאוד". 

בחודש האחרון אירעו מספר מקרי אלימות ביצהר. ביניהם גם אירוע שבו נערים באחת הגבעות התעמתו עם חיילי צה"ל במקום. מה לגבי הביקורות שיש כלפיכם, שאתם אלו שמתנהגים באלימות?
"הטענה היא לא כלפי תושבי יצהר בעצמם, אלא כלפי נערים שנמצאים במקום. מעבר לזה, אנחנו גינינו את האלימות הזאת. חשוב לזכור שמי שהתחיל את הסיפור ומי שיכול לסיים את זה – זו המערכת שהוציאה את הצו לנריה. זה צו מנהלי שאומר שאין לו שום כתב אישום או ראיות, אלא החלטת שב"כ נטו. זה גורם להרבה תסיסה שסתם מגרשים בן אדם מהבית. יש כאן מן כדור שלג מתגלגל של מספר אירועים. המערכת צריכה לשים סוף לסיפור ולעצור את הכדור".



מה עם האחריות שלכם?
"אנחנו הבהרנו בכל פורום אפשרי את דעתנו על אלימות. משני הצדדים".

בכל זאת נערים לא סתם נמשכים למקום הזה. למקום שבו אתה גר. 
יגאל מחדד ואמר כי הנערים במשך השבועיים האחרונים לא עשו את הדברים האלה. "מה שקרה עוד פעם אתמול, זה שהופעלה אלימות כלפי אנשים שעמדו בחוץ. אנשים שם הגיעו כדי לתמוך בנריה והשוטרים באו והלהיטו את זה על ידי אלימות שכללה גז מדמיעה לנשים, ילדים ואנשים מבוגרים".

אתה עצמך נפגעת גם? 
"קצת מגז".

המערכת לא יכולה לראות בנו כטרף קל


לאן ממשיכים מכאן?
"המערכת חייבת להתעשת להבין שאנחנו לא מחבלים. אנחנו אזרחים ישראלים. אם יש טענות נגד נריה, הם מוזמנים להגיש נגדו כתב אישום, לחקור אותו – ואם מגיע לו עונש שיקבל עונש. המערכת לא יכולה לראות בנו כטרף קל. הבעיה היא שהנוער מבין את זה ואומר לעצמו 'אנחנו לא נהיה טרף קל'. אני לא חושב שזה הפתרון – אבל המערכת חייבת להבין שהיא לא יכולה לעשות איפה ואיפה ולקחת בן-אדם ולגרש אותו מהבית". 

יגאל מסביר ואומר שיש כאן אירוע של גירוש מנהלי. "אף אחד לא יטען שהבת שלי ואני עשינו משהו חוץ מלשיר לנריה ולעודד אותו שיהיה חזק. הברוטליות הגיע מהצד המשטרתי. הנושא כאן זה הצו המנהלי, איך ממשיכים לתת צו מנהלי, הבן אדם נשוי, יש לו שני ילדים קטנים. זה צריך להסתיים הסיפור הזה של השב"כ שהוא עושה מה שהוא רוצה".

מדוברות המשטרה נמסר: בתאריך 10.11.19 הגיע כוח משטרתי לבית ביישוב יצהר במטרה לעצור חשוד  אשר הוצא נגדו צו מעצר על ידי בית המשפט בגין הפרת צו הרחקה שהוצא נגדו  ע"י  אלוף פקמ"ז אשר אוסר עליו להימצא באיזור השומרון. 

במהלך פעילות הכוחות הקיפו את הבית מאות מתקהלים שניסו למנוע את מעצרו, חלקם חסמו את צירי הכניסה ליישוב, גרמו נזק לרכבי כיבוי וביטחון ומנעו את כניסתם של רכבי הביטחון ליישוב. חלקם תקפו את השוטרים, יידו אבנים, השליכו בקבוקי צבע וחפצים לעברם וגרמו לפציעתם של שלושה שוטרים. במקום נשמעו התבטאויות בוטות נגד השוטרים, קללות וגידופים. ובהתייחס לבקשתך האירוע אינו מוכר למשטרה.