השר אלקין: "הח"כים הערבים חסמו הצעה שלי לפיתוח מזרח ירושלים"

השר לענייני ירושלים התייחס למצב שכונות מזרח ירושלים, ולריבונות הישראלית שם. "גם ערבים ממזרח העיר יכולים לגור במערב העיר. אני אגלה לכם סוד - אני שוכר בפסגת זאב והשכנים שלי הם ערבים ששוכרים דירה"

חדשות כיפה יהונתן קליין 12/12/18 15:40 ד בטבת התשעט

השר אלקין: "הח"כים הערבים חסמו הצעה שלי לפיתוח מזרח ירושלים"
השר זאב אלקין בכנס, צילום: דניאל שטרית

בכנס ה-40 למכון ירושלים שהתקיים היום (ד'), שוחח השר לענייני ירושלים ומורשת, זאב אלקין על ההזנחה הבוערת, לדבריו במזרח ירושלים. "לריבונות של ישראל בירושלים כולה יש השלכות לכאן ולכאן. מצד אחד אחריות של מדינת ישראל למה שקורה שם, לצערי הייתה הזנחה של שכונות ערביות, זו מחלה גם של השמאל וגם מחלה של הימין – השמאל אומר אולי נחזיר את זה אז למה להשקיע, והימין אומר: זה ערבים אז לא נשקיע. לדעתי הגישות האלה שגויות ולכן צריך לקחת אחריות מוסרית-  אין ריבונות בלי אחריות! גם מעשית, ההזנחה הזאת יצרה הרבה אתגרים לעיר ירושלים".
במציאות היום בפסגת זאב ובעוד שוכנות ערבים גרים לצד יהודים,כיון יש יותר ממשקים של תושבים ערבים ויהודים והערבים נהנים מפיתוח בשכונות האלה שקרה בזכות מעבר של יהודים לשכנות אלו. לא ניתן להגיד שאנחנו ובעיר ריבונית ובה יש אזורים שליהודים אזור לגור בהם.

אלקין הוסיף כי "בהחלטה שהתקבלה להשקעה בחברה הערבית אני קמתי ושאלתי מה על ירושלים, איך אפשר לקבל החלטה אסטרטגית מבלי לדבר על ירושלים וחברי הרשימה המשותפת התנגדו לזה בכדי למנוע השקעה במזרח ירושלים.

שכונת סילוואן במזרח ירושלים

שכונת סילוואן במזרח ירושליםצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

השר אלקין התייחס גם לאפשרות של הקמת ראשות מוניציפלית נפרדת לכפר עקב ושועפאט, הנמצאים כיום בתחום השיפוט של עיריית ירושלים, ואמר כי הוא "לא מקבל את תיאוריה של מסר כפול. מעולם לא דיברתי עליהם כאיום דמוגרפי. ישנה מציאות אנומאלית – על קו הגדר שעבר בתוך השטח המוניציפאלי של ירושלים וצריך להבין מה קורה שם, ממשלת ישראל  מנסה לתעתע במציאות. יש תהליך של הגירה פנימית לא חוקית לתוך ישראל, עשרות אלפים פלשתינים שהסתננו לשכונות האלה ואף אחד לא מטפל בזה ובהשלכות האלה. כמה אנשים גרים שם? בעירייה אמרו 50,000 איש מעשית 100,000 איש. מדינת ישראל לא יודעת כמה אנשים גרים שם ומי? יזמנו תכנית של ספירת דירות, עברנו דירה דירה, בעזרת מכון ירושלים. והיום אני יודע להגיד שבתי השכונות יש 120 אלף איש למרות שרשמית יש 50 אלף איש. ולפי התחלות הבנייה נגיע מאוד מהר ל – 150000 איש .
להערכתי, 40 אלף הם פלשתינים מיהודה ושומרון. לא ניתן  לנתק מריבונות ישראלית וגם  לא צריך. הגירה לא חוקית תאיים על המאזן הדמוגרפי של ירושלים".
"הפתרון לבעיה זו הוא להקים רשויות מוניציפאליות נפרדות בשטח ריבוני של ישראל וניהול דרך וועדה כמו שעשו עם הבדאווים בדרום וטיפול אמיתי בכל הבעיות.  אם לא, התוצאות יהיו חבית נפץ- מוקד טרור או שנתעורר עם מאזן 50 -50 בירושלים (ולא בגלל תהליכים טבעיים) אלא בגלל הגירה לא חוקית"