הרשות לשירות לאומי משיבה לטענות: " אין בכך ניצול, מתנצלים בפני כל מי שנפגע"

לאחר שהותקפו על פרסום תחרות עיצוב הלוגו החדש, ולאור פניית 'כיפה', הגיבו ברשות לשירות לאומי אזרחי לביקורת: "אין מקום לטענה כאילו הרשות התכוונה לנצל מישהו. הטענה כאילו התחרות מביעה זלזול באנשי מקצוע מתחום העיצוב אינה מובנת לנו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/05/18 17:09 א בסיון התשעח

הרשות לשירות לאומי משיבה לטענות: " אין בכך ניצול, מתנצלים בפני כל מי שנפגע"
טענות על תנאים ירודים. ג'רבי, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

על רקע הגולשים הרבים שתקפו בימים האחרונים את הרשות לשירות לאומי אזרחי, על הפוסט בפייסבוק בו ביקשו לערוך תחרות עיצוב ללוגו חדש, ולאור פניית 'כיפה' פרסם הערב (שלישי) הרשות תגובת הבהרה בנושא

"סיפורו של לוגו", כתבו ברשות בדף הפייסבוק שלהם, "לפני מספר ימים פרסמנו כאן תחרות לעיצוב לוגו חדש לרשות, לקראת אירועי שבוע ההצדעה למתנדבי השירות הלאומי-אזרחי".

בהמשך נכתב, "מתברר, כי אנשי עיצוב רבים נפגעו מהפרסום ומעצם קיומה של התחרות. אנו, כמובן, מצרים על כך ומתנצלים בפני כל מי שנפגע. אך בעקבות זאת ברצוננו להבהיר כמה דברים:

"בשנים האחרונות אנו פועלים במרץ להעלאת המודעות לתרומת המשרתים בשירות הלאומי-אזרחי למען המדינה והחברה במגוון תחומי עשייה. לעתים, ישנם כאלו שאינם מעריכים מספיק את תרומת המשרתים, שהינם צעירים בעלי פטור מהצבא מסיבות שונות, שבחרו להתנדב למרות שקיבלו פטור ולתרום למדינה ולחברה בשירות משמעותי בו הם תורמים לא פחות מחיילים עורפיים".

לדברי אנשי הרשות, "במשך השנים ניהלנו מערכות לא פשוטות על מנת להשוות את תנאי המתנדבים לתנאי החיילים מתוך הערכה והוקרה לתרומה של המשרתים. כחלק מפעילות זו יזמנו את שבוע ההצדעה למתנדבי השירות הלאומי-אזרחי, שבמהלכו, בין השאר, אנו מקיימים טקס מצטיינים ממלכתי במשכן נשיא המדינה. כל זאת כחלק ממאמצי הרשות להעלות את התודעה הציבורית לתרומה של המתנדבים למדינה".

מוקדם יותר פורסם ב'כיפה' כי גולשים רבים לא ראו בעין יפה יוזמה של הרשות לשירות לאומי אזרחי במסגרתה נעשתה פנייה בפייסבוק בנושא תחרות נושאת פרס למעצב שייצור את הלוגו המוצלח ביותר עבור הרשות.

"בושה" הגדיר את הבקשה אחד המגיבים ואחר תהה, "שוב תחרות? שוב פרסים? עיצוב זה מקצוע, אנשים עובדים בעיסוק הזה ומרוויחים ממנו את לחמם. למה לעשות תחרות ולא לשלם כסף כדי שיעבדו בשבילכם?

בתגובה נוספת נכתב: "אפילו לא טרחתם לכתוב מה הפרס או לפרסם תקנון ל'תחרות' שלכם. כנראה שהתנהלות השכונה שלכם לא השתנתה מאז שאני עשיתי שירות לאומי לפני 18 שנה. אם יש לכם טיפת כבוד עצמי, תסירו את הביזיון הזה ומהר". יש לציין כי לאחר פניית 'כיפה' לבקשת תגובה הפוסט הוסר מהרשת.

פרסום יוזמת הרשות לשירות לאומי שעוררה זעם

הפעם, בפוסט התגובה צויין הפרס הכספי על העיצוב המנצחצילום: צילום מסך

כאמור, בפוסט שפרסמו בדך הפייסבוק שלהם התייחסו ברשות לזעם המגיבים וכתבו כי כחלק ממגמה להעלות את קרנם של המשרתים, "עלה הרעיון לשתף את הציבור בהצעת רעיונות ללוגו חדש לרשות, וזאת על מנת לתת ביטוי לכל אחד מהמגזרים המרכיבים את השירות הלאומי-אזרחי. התחרות אינה מיועדת למעצבים אלא, "לקהל הרחב", כפי שנכתב במודעה. בעיקר חשבנו כי יביעו עניין בתחרות מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי, בוגרי השירות הלאומי-אזרחי וחבריהם".

עוד הם ציינו כי "בשוק חופשי, כל אדם יחליט אם הוא רוצה להשתתף במפעל כזה או לא, וכמובן שכל עוד אין כפייה להשתתפות בתחרות אין בכך שום ניצול. יתרה מכך, כמובן שאין מקום לטענה כאילו הרשות התכוונה לנצל מישהו ולחסוך כסף כתוצאה מקיום התחרות לעיצוב הלוגו. פרסום הקמפיין המיידע על התחרות עלה הרבה יותר מאשר שכר מעצב עבור עיצוב לוגו גם אם הוא היקר ביותר בשוק.

"כמו כן, הטענה כאילו התחרות מביעה זלזול באנשי מקצוע מתחום העיצוב אינה מובנת לנו, אדרבא – אנו מפנים זרקור לנושא חשוב זה. רשות השירות הלאומי-אזרחי כגוף ממשלתי משתמשת בשירותי לשכת הפרסום הממשלתי (לפ"מ) בביצוע כלל פרסומיה הרשמיים, וכחלק מכך שוכרת את שירותיה בעבודות עיצוב הנצרכות מפעם לפעם. כמובן שהרשות משלמת למעצבי לפ"מ עבור עבודות העיצוב, כחלק מכלל עלויות הפרסום, כפי שנעשה גם במודעה ובפוסט שיידעו על התחרות".

בהמשך הם הביעו צער על כך שחלק מהגולשים נפגעו וביקשו את התנצלותם, "כוונתנו הייתה לקבל הצעות מהציבור הרחב כיצד ראוי שייראה לוגו הרשות, שמייצגת את המקום היחיד בו ניתן למצוא שירות התנדבותי ממלכתי למען הקהילה של כלל המגזרים בחברה הישראלית. לכן רצינו לשתף את הציבור. מבחינתנו התחרות היא על הצעת רעיונות לעיצוב הלוגו ולא על ביצוע העיצוב בפועל. נכונה העובדה שמניסוח המודעה מובן אחרת ועל כך אנחנו מתנצלים בכנות בפני כל מי שנפגע.

ברשות הודו בטעותם על כך שלא ציינו מהו אותו פרס שהבטיחו על העיצוב המנצח והפעם נקטו בסכום כספי מדוייק, "הפרס, שאינו פורט במודעה: סכום כספי של 2,000 ש"ח. הפרס יוענק אי"ה בטקס רשמי במהלך שבוע ההצדעה הממלכתי לשירות הלאומי-אזרחי, במסגרתו ייחשף הלוגו החדש.

לסיום כתבו כי "בכוונתנו לשלוח את ההצעה הזוכה, שכאמור התבקשה להגיע מהקהל הרחב, לעיצוב מקצועי ורשמי למעצב המועסק בלשכת הפרסום הממשלתי שכמובן מקבל שכרו עבור העיצוב כחלק מתשלומי הרשות ללפ"מ. בהצלחה לכל המשתתפים בתחרות! מחכים להצעותיכם!"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן