הרמטכ"ל כוכבי משיק: סדנה להשגת ניצחון

הרמטכ"ל הטרי, אביב כוכבי, החליט לקיים סדנה תפיסתית לחברי פורום המטה הכללי של צה"ל ולמפקדי האוגדות, שתדון בהשתנות דפוסי החשיבה של ארגוני הטרור שרוצים להגיע לתמונת ניצחון שתפגע בישראל, ולאו דווקא לגבות מחיר. בסדנה לא צפויות להתקבל החלטות מעשיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/02/19 09:42 יט באדר א'

הרמטכ"ל כוכבי משיק: סדנה להשגת ניצחון
הרמטכ"ל הנכנס, אביב כוכבי, צילום: פלאש 90

כבר שנים רבות שבצה"ל מנסים לפצח את החידה - כיצד לנצח במלחמה הבאה באופן חד, ברור ושאינו נתון לפרשנויות. השאלה מעסיקה מאוד גם את הרמטכ"ל הנכנס, רא"ל אביב כוכבי, שהחליט לקיים בחודש הבא סדנה של שלושה ימים מרוכזים בשבוע הראשון של מארס, בכותרת "סדנת הניצחון", כך פורסם לראשונה בישראל היום. 

רא"ל כוכבי הכריז על קיום הסדנה עוד לפני שנכנס ללשכת הרמטכ"ל ב־15 בינואר. לצורך הסדנה הוקמו בצה"ל כמה צוותים שינסו, כל אחד בתחומו, להגיע להבנות על ניצחון צה"ל במלחמה הבאה, ומה הם הפערים שבהם יש לטפל כדי להביא לניצחון.

הרמטכ"ל מייחס חשיבות רבה ל"סדנת הניצחון", שבה ישתתפו חברי פורום המטה הכללי של צה"ל וכן מפקדי אוגדות ותא"לים מרכזיים בצבא. הסדנה היא יריית הפתיחה לתכנית הרב שנתית של צה"ל, שתיכנס לתוקף בשנה הבאה.

מדובר בסדנה תפיסתית, שלא צפויות להתקבל בה החלטות, כאשר הקצינים הבכירים יחולקו בערבוב לצוותי חשיבה על-פי נושאים שבהם ידונו בהשתנות צה"ל, השתנות האויב, ואיך נכון לנצח במלחמות של ימינו לאור שינויים אלה וכניסתן לשימוש של הטכנולוגיות החדשות. 

ההחלטה לקיים את הסדנה הגיעה מתוך ההבנה כי שחמאס וחיזבאללה הצהירו לא פעם כי העובדה ששרדו ולא הפסידו בעימותים מול ישראל היא הניצחון מבחינתם. עם זאת, ייתכן כי תפיסת חיזבאללה, שלפיה אי־הפסד הוא ניצחון, עברה לאחרונה שינוי מסוים, והארגון עבר לתפיסת ניצחון באמצעות גביית מחיר כבד. כלומר בצה"ל הבינו כי מטרת ארגוני הטרור היא להשיג 'תמונת ניצחון' שתוריד את התדמית והמורל הישראלי , אך לאו דווקא תגבה מחיר טקטי יקר.