בזכות הנכים: הרחבה הרפורמית בכותל תורחב

רחבת 'עזרת ישראל' בכותל תורחב במסגרת תקנות ההנגשה לנכים, דבר המאפשר עקיפה של חוקי התכנון והבנייה ומזרז את ההליכים. גם בתנועה הרפורמית וגם ב'מטה לשמירה על קדושת הכותל' מחו על ההחלטה

חדשות כיפה יהונתן קליין 27/08/18 10:43 טז באלול התשעח

בזכות הנכים: הרחבה הרפורמית בכותל תורחב
עזרת ישראל, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

'עזרת ישראל' תורחב. על פי פרסום ב'הארץ' הבוקר (ב'), בעיריית ירושלים אושרה תוכנית להרחבתה של רחבת התפילה המעורבת הסמוכה לרחבת התפילה של הכותל המערבי, המכונה 'עזרת ישראל', ועומדת בשנים האחרונות תחת מחלוקת מתמשכת על רקע 'מתווה הכותל', והמאבק בין הגופים הרפורמיים וארגוני נשים לבין הסיעות החרדיות.

את התוכנית הגישה רשות העתיקות לעיריית ירושלים, ולמעשה היא מהווה עקיפה של חוקי התכנון והבנייה, כיוון שהיא מסתמכת על תקנה המאפשרת התאמת מבנים לבעלי מוגבלויות, הפטורה מדיוני וועדות התכנון. במסגרת התוכנית תורחב רחבת התפילה, וכמו כן יורחבו שביל הגישה אליה והיא תונגש לנכים.

רחבת הכותל המסורתית

רחבת הכותל המסורתיתצילום: shutterstock

בדיון שהתקיים בעיריית ירושלים בהשתתפות מהנדס העיר, נציגי משרד ראש הממשלה וגורמים משפטיים, הביעו אנשי היועץ המשפטי של עיריית ירושלים התנגדות למהלך כזה, כיוון שתוכנית כזו היא רגישה ואי אפשר 'להחליק' אותה במסגרת הנגשה. למרות זאת, היועץ המשפטי של העירייה אישר השבוע את המהלך, והרחבת 'עזרת ישראל' תצא לפועל.

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, אמר ל'הארץ' בתגובה למהלך כי "איש לא הביא לידיעת הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים את נושא ההרחבה, שכן אין מנהלים איתנו משא ומתן ענייני בגובה העיניים מזה זמן. אם אכן אלו הם פני הדברים – הרחבת הרחבה בחסות תקנות הנגשה לנכים אזי זו היא תוצאה ישירה של חוסר המנהיגות שהופגנה בעת הקפאת מתווה הכותל והכניעה לזגזוג המביך ולשקרים של המפלגות החרדיות והממסד הרבני".

בצלאל זיני, ראש המטה המשותף לשמירה על קדושת הכותל, מסר בתגובה לכוונה להרחיב את הרחבה הדרומית: "ההחלטה להרחיב את הרחבה הדרומית תחת התקנות להנגשה לנכים היא ניסיון מגוחך לעבוד על כולנו. כדאי לזכור שרק לפני כמה חודשים ראש התנועה הרפורמית היה הראשון להתנגד לכוונת טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים, בהמשך לתמיכת התנועה בBDS ודומיו. את התנועות הזרות צריך להעמיד במקום ולא להתרגש מהאיומים שלהם על מדינת ישראל, המדינה היהודית של כולנו. את הרחבה הדרומית צריך להפוך להמשך של הרחבה המרכזית, ובטח שלא לתת בה חלק לתנועות שבאות לקרוע את הכותל ולפלג את העם."