חדשות כיפה

הרב קלנר ל'כיפה': "הרב צבי יהודה ספר רק את הרב טאו, חוץ ממנו הוא לא ספר אף אחד"

מיהו ממשיכו של הרב צבי יהודה, מדוע "אנשי גוש אמונים הצדיקים והטהורים ללא ציניות" 'השתמשו' ברב צבי יהודה ולא תמיד הקשיבו לו, ומה קרה כשהרצי"ה אמר כן והרב טאו אמר לא: "מי שפסק זה הרב טאו. הם השתגעו"

הרב צבי יהודה, הרב טאו והרב דרוקמן

הרב צבי יהודה, הרב טאו והרב דרוקמןצילום: באדיבות המצלם

הרב צבי ישראל טאו, מעורר הרבה רגשות כמנהיג תורני. לא מעט ממתנגדיו מאשימים אותו בהתחרדות והתבדלות, שלדעתם אינה אמורה לאפיין את הציונות הדתית. טענה נוספת שנשמעת לעתים, היא שדרכו של ראש ישיבת הר המור, אינה באמת המשכת דרכו של הרב צבי יהודה הכהן קוק ושל אביו הראי"ה. מהקלטת שיעורו של הרב יוסף קלנר מעלי, תלמידו של הרב טאו, שהגיעה לידי 'כיפה'  ולאחר מכן משיחה עמו, עולה תמונה מעניינת על מידת ההערכה שרחש הרב צבי יהודה לתלמידו הרב טאו ועל הקשר המורכב שלכאורה היה לו עם ראשי גוש אמונים, קשר שלדעתו היה בעייתי והשפעתו מורגשת עד היום.

לפני מספר שבועות העביר הרב קלנר, המשמש כר"מ במכינת בני דוד בעלי, שיעור בנושא תורת הרב קוק. במסגרת השיעור הוא נשאל על ידי התלמידים האם ועד כמה העריך הרב צבי יהודה את תלמידו הרב טאו וביקשו ממנו שימחיש את תשובתו בסיפור שהיה עד לו. כתגובה, סיפר להם הרב קלנר במהלך השיעור שהוקלט והגיע לידי 'כיפה', על אינטרקציה מיוחדת שהייתה בין אנשי גוש אמונים, הרצי"ה והרב טאו.

"זו הייתה תקופה של הפגנות", הוא אמר, "והגיעו לרב צבי יהודה להקת מנהיגי גוש אמונים, ביניהם ראש ישיבה נכבד, תלמיד הרצי"ה והישיבה שאף העביר שיעורים בישיבה. הם אמרו שמוכרחים להקים התנחלות ומוכרחים שהחבר'ה מהישיבה יבואו ללמוד שם".

לדבריו, "הרב צבי יהודה מאוד התרשם מדבריהם ואמר שהוא מסכים. אבל הוא אמר להם: 'תגשו לרב טאו ותספרו לו מה שסיפרתם לי ותגידו לו שאני מסכים וגם הוא צריך להסכים'. הרעיון היה עם אישור שלו".

הרב קלנר המשיך לספר: "בחדר היו צעקות, הייתי מבוהל מהטונים, מתוך זה הבנתי שהוא לא הסכים. אמרו לו: 'הרב צבי יהודה הסכים, ומי אתה ומה אתה'. ככל שהטונים שלהם עלו, שלו ירדו. הרב צבי יהודה אמר כן, והרב צבי טאו אמר לא ומי שפסק זה הרב טאו. הם השתגעו".

כשאחד התלמידים שאל את הרב קלנר האם הרב טאו חלק על הרב צבי יהודה, ענה לו הרב: "כן, חלק על הרב צבי יהודה, כפי שגם הרב צבי יהודה חלק על הרב (אביו הרב קוק, מ"ו). ככה הדברים התנהלו".

הרב צבי טאו

הרב צבי טאו  צילום: באדיבות המצלם

בשיחה של הרב קלנר עם 'כיפה', הוא מאשר את הדברים ואף מציע להרחיב את היריעה על המקרה. "אני ראיתי את הסיפור בעיני", הוא ואמר ומתאר כיצד דפק על דלתו של הרב טאו ונבהל מעוצמת הצעקות, "הייתי מעין בן בית שם וכשנכנסתי שמעתי צעקות פשוט נבהלתי מהן. ראיתי את ראשי גוש אמונים, שמפאת כבודם אני לא רוצה לפרט את שמם, היו שם תלמידי ישיבה ורב נכבד שהיה תלמידו של הרצי"ה והוא היה זה שממש צעק וככל שהקול שלו עלה , קולו של הרב טאו ירד".

הרב מספר כיצד שמע "את הרב טאו מסביר שהישיבה גמורה מרוב יציאה להפגנות ושהוא לא מסכים שתלמידים ילכו לפעילות נוספת. הם צעקו עליו 'אבל הרב צבי יהודה הסכים והוא אמר לנו לפנות אליך ולומר לך שהוא מסכים' ואז הוא ענה להם בטון עוד יותר שקט: 'אי אפשר'. בדיעבד הבנתי שהם באו לרב צבי יהודה והסבירו לו כמה חשוב שתלמידי הישיבה יעזרו להם באחת מהפעילויות של גוש אמונים והרב צב יהודה אמר להם: 'טוב, אבל רק אם הרב טאו יאשר. תאמרו לו שאני מסכים, אך זה רק על דעתו'".

לטענתו של הרב קלנר, לרב צבי יהודה הייתה כוונה מאוד ברורה בזה שהוא שלח את מנהיגי ההתיישבות של ראשית גוש אמונים בשנות ה-70, לקבל את אישורו של אחד מתלמידיו המובהקים, "הרב צבי יהודה רצה לחנך אותם שמי שקובע זה הרב טאו. אך לא רק את השיעור הזה הם לא למדו, אלא הם לא למדו הרבה שיעורים מאז ועד היום".

"תמשיכו לברר ואני אשמח לשמוע על כך"

אחד ממנהיגי ההתיישבות באותה תקופה היה יו"ר המועצה האזורית שומרון לשעבר וכיום יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר. ל'כיפה' הוא אומר כי הוא לא זוכר את המקרה המדובר, "לי זה לא זכור אנחנו באנו לרב צבי יהודה כדי לגייס את תלמידי הישיבה להפגנות וצעדות והוא כמעט תמיד הכריע בעד, למרות התנגדות של חלק מהרמ"ים כולל של הרב טאו".

לטענתו, כשהיו שואלים אותו" 'מה עם ביטול תורה?', הוא היה עונה: 'ביטולה היא קיומה'. אני נפגשתי עם הרב צבי יהודה לא מעט פעמים בנושא אלון מורה ואני לא זוכר מקרה שבו הרב טאו פסק אחרת מהרב צבי יהודה ולבסוף הלכו לפיו".

כששאלנו אותו על איזה רב דיבר הרב קלנר הוא ענה שיתכן ומדובר ברב אליעזר ולדמן, "הרב ולדמן אמנם לא היה חבר מזכירות גוש אמונים ולכן הוא לא נכח ברוב הפגישות, אך בנושא חברון הוא היה ועוד איך היה. בפגישות האלה הוא היה מספר 2. חוץ מזה, הוא גם היה תלמיד חסיד של הרב צבי יהודה וכמעט בכל דבר הוא הלך לשאול את הרב. אז אם היה כזה סיפור, סביר להניח שהוא היה נוכח בו או לפחות שומע עליו".

"אני לא מכיר דבר כזה", אומר הרב ולדמן, "אני דווקא מכיר שהרב צבי יהודה התיר לאנשים ללכת גם לצעדות וגם ליישובים חדשים".

לדברי ראש ישיבת ההסדר 'ניר' בקרית ארבע ואחד ממחדשי ההתיישבות בחברון, הרב טאו באמת קיבל את המושכות בנושא האישורים מול אנשי גוש אמונים, "אני מודע לכך שבשלב מסויים הרב צבי יהודה העביר את הטיפול בנושאים האלה לרב טאו, אבל אני לא מכיר מקרה שהוא התיר והרב טאו אסר. תמשיכו לברר ואני אשמח לשמוע על כך".

היו זמנים בסבסטיה

היו זמנים בסבסטיה  צילום: ד"ר דניאל גוטליב

למרות שקצובר והרב ולדמן אמרו שהם לא מכירים את סיפורו של הרב קלנר, הוא מסביר שזו לא הייתה הפעם היחידה שבה אנשי גוש אמונים לא פעלו בעצתו של הרב צבי יהודה. "לא פעם", הוא מתאר, "ראשי גוש אמונים היו באים לרב צבי יהודה עם רעיון מסויים ולאחר שהרב היה אומר להם את דעתו, שפעמים רבות הייתה שונה מהרעיון שלהם, הם בכל זאת עשו מה שבראש שלהם".

הרב קלנר מודה שלא נכח בפגישות המדוברות, "הייתי אולי בן 19 או 20, אך ל זו הייתה ההתרשמות שלי כתלמיד בישיבת מרכז הרב וזה מה שאני יודע לגבי מה היה".

לשיטתו, "ראשי גוש אמונים הצדיקים והקדושים, ואני לא אומר זאת חלילה בציניות, ניסו יותר להשתמש ברב צבי יהודה וכך הם עושים עד עצם היום הזה". עם זאת, הוא מודה כי הרב היווה להם משענת רחבה מרצון, "הרב צבי יהודה, למרות ההתנהגות המחפירה שלהם, נתן להם גב. זו עובדה שלא ניתן להכחיש. אמנם היו פעמים שהוא כינס אותם ונכנס בהם חזק, אך חיצונית וציבורית הוא תמיד גיבה אותם".

לדברי הרב מהמכינה בעלי, שנחשב לתלמידו של הרב טאו, הויכוחים נסובו בעיקר על דרכי הפעולה ועל הצורך ללכת יד ביד עם הממשלה ועם צה"ל, "למשל כשהם רצו להקים התנחלות חדשה, הרב אמר להם שיתקדמו רק אם יש אישור מגורמי הממשלה ולא להקים בלי האישור, אבל הם הלכו והקימו בלי האישור.

או שהיו פעמים שהוא אמר להם שזה לא הזמן להפגנות כי העם לא איתנו ולפני ההפגנות צריך לצאת במסע הסברה לעם והם בכל זאת קיימו הפגנות. היה גם איזה סיפור ששפכו מים על מושל חברון והרב צבי יהודה היה פשוט המום מכך שפוגעים בחיילי צה"ל".

באופן כללי אומר הרב קלנר, "היה פער בין ההדרכה של הרב צבי יהודה למה שנעשה בפועל. את ההשראה למעשיהם הם שאבו ממה שהרב אמר להם בפעם הקודמת, שאז הם לא הסכימו איתו. הרב תמיד חשב קדימה ותפס את המציאות לא כפי שהם תפסו אותה".

לדבריו, "הגישה הבסיסית של  הרב צבי יהודה הייתה שאנחנו לא באים רק לכבוש גבעות, אלא להיות נחשונים שסוחפים את העם איתנו. לתפיסתו, כל מגמת ההתנחלות הייתה להביא למציאות של ריבונות. מצוות ישיבת ארץ ישראל של הרב צבי יהודה הייתה בבחינת 'ולא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות'. זולתנו מן האומות זה לא אני ואתה יושבי הגבעה, אלא הישות הממלכתית מדינית".

הרב יוסף קלנר

הרב יוסף קלנר  צילום: באדיבות המצלם

הרב קלנר משוכנע שלא רק בנושא ההתיישבות מנהיגי גוש אמונים לא תמיד הקשיבו לרב צבי יהודה, אלא גם בנושא 'העברת השרביט' לרב טאו. "חשוב להבין",  הוא מדגיש, "שהייתה דמות אחת שהרב צבי יהודה ספר וזה הרב טאו, חוץ ממנו הוא לא ספר אף אחד. אני שמעתי במו אוזניי שהרב צבי יהודה אמר על הרב טאו: 'הוא ואני ביחד מנהלים את הישיבה. הוא חינך את כולם שזו המציאות. לנו כתלמידים צעירים יותר זה היה ברור מאליו וכמעט בכל דבר הוא שלח אותנו לרב טאו. אבל במשך הזמן קמה רוח אחרת שניסתה קצת למחוק את זה".

לדעתו, "חבריו של הרב הטאו ובני מחזורו ידעו שהוא עילוי, אך הם לא הצליחו לקלוט את מה שהרב צבי יהודה ניסה להעביר להם שהרב טאו הרבה יותר מהם. איתם הוא מעולם לא התייעץ  והוא ניסה לחנך אותם שישימו לב למה שהרב טאו אומר. עם גוש אמונים זה היה אולי סיפור אחד אבל בתוך הישיבה יש אינספור סיפורים כאלה שהוא היה שולח את כולם לרב טאו".

"אני לא הגעתי לישיבה בגלל הרב טאו", הוא מציין, "אני לא הכרתי אותו, אלא שתודעת הרב טאו נכנסה בי בזכות הדרכתו של הרב צבי יהודה".

לסיום אומר הרב קלנר כי "בשנים האחרונות יש תלמידים צדיקים וחכמים שהיו תלמידי חכמים עוד לפני שהגעתי לישיבה ועוד לפני שנולדתי, אבל הם לא ראו את מה שאנחנו ראינו. הם הסתכלו עליו בתור חבר שלהם. את המסר הזה הרב צבי יהודה ניסה להעביר גם להם, אך הם לא רצו לקלוט. וכמו שלא הקשיבו לרב צבי יהודה בנושא הרב טאו, כך לא מקשיבים גם היום".

23.06.2017

1. בלה בלה בלה - לא מעניין (רועי נחשון)

הנושא הזה ככ פסה. מה נסגר אתכם. זה דיונים שאולי היו לפני 30 שנה. אנחנו בעידן אחר לגמרי ומי שלא רואה את זה עיוור. את מי מעניין מה אמר ר' קלנר על ר'טאו או ר' סדן. הזיז את אצבע ימין או שמאל. מרכז הרב או הר המור. עולה להר הבית או לא. תכלת כן או לא. יאלללה תתקדמו

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

2. תגיד רועי... (מתעניין)

איפה למדת?
יש לי הרגשה שאני יודע באיזה מכינה זה היה
לנחש?

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

3. ככה יוצרים חסידות... (יהודי)

כולם חייבים להישמע להנהגות הקיצוניות, התמוהות וההפכפכות של האיש הזה. כל ת"ח זלא מכיר בגדלותו לא מבין כלום.
זוה הדרך ליצירת חסידות עיוורת שהולכת שולל אחרי הנהגותיו המבולבלות והסותרות זו את זו (ראה ערך הסיפור עם סמוטריץ')

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

4. תעשו לי טובה (אריק)

כשמצטטים רבנים ראוי לצטט מדויק ולא לעשות עבודה חאפרית ששווה כקליפת השום.. יש לכם ציטוטים משיחה שניתנה לפני שנים רבות, חבל להביא חצאי דברים שמעוותים, הרב קלנר לא אמר שהרב צבי יהודה ספר רק את הרב טאו, בוודאי שבראשות הישיבה הרצי'ה רצה את ר' אברום לצד הרב טאו ועל גוש אמונים השאלה מה מוביל תודעה או מעשים, נראלי שמהתנהלות המדינה כיום שמקורקעת על ידי תודעה שמאלנית התשובה ברורה.. דבר נוסף, הרב קלנר והרב אלי בזק גרו אצל הרב צבי יהודה בשנותיו האחרונות כך שראוי לתת לעדות כזו משקל..

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

5. צרות של אשכנזים בגלות (חבובה)

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

6. אני מאד מרוצה (מאיר יאיר)

אותי לא מעניין מי הממשיך
אותי מעניין שאין כאן אפקט העדר
אלא כל אחד והחשיבה שלו, וברור שהגדולים
כמו הרצי"ה והרב צבי טאו וכדו', מהגדולים
יש להם דעה משלהם, וראיה משלהם
והם לא מוכרחים וחייבים לחשוב כמו רבם.
לא תגורו מפני איש - זה ציווי שכמעט מתבטל בעקבות החסידות
הקוראת להתבטלות כלפי הרב

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

7. בעדינות אומר - לא מדויק (ליעוז כהן )

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

8. יחיד ורבים (מנחם)

מעניין מאד כולם לא הבינו כלום כולם לא יודעים ויש רק אדם אחד שרק הוא הבין שרק הוא יודע
נו באמת אתה חושב שכולנו טיפשים?

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

9. הרב קלנר משכתב את ההיסטוריה (צבי)

כפי שהחרדים שכתבו את ההסטוריה והשמיטו ממנה כמה וכמה פרקים חשובים ראה למשל ערך הרב קוק , באותה צורה ושיטה הרב קלנר משכתב את ההסטוריה .במשטרים של הגוש המזרחי עשו בדיוק את אותה שטיפת מח אבל בהבדל אחת שם עשו את זה במשטר דיקטטורי מה שכאן ב"ה אין , אמנם זה כן קיים בחלק מאותם ישיבות הנקראות ישיבות הקו ( ששם לא היו נותנים לרב צבי יהודה ללמד כי לא הלך ב"קו") .

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

10. לר' עמיחי אליהו (אבי דניאל)

לא הסברת מה הבעיה בזה
התרגלנו לחשוב שאין לנו דעה ואנו אפסים
ועלינו לציות ציות מוחלט.
זה לא נכון, ולא בריא.
מותר לכל אחד לבטא את דעתו
ולענין מעשה לעשות מה שהגדולים אומרים
הגישה האומרת שאין מחלוקת ויש תמימות דעים
גישה הרסנית ובאה מהנצרות

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

11. צבי - חצוף שמותך (אחד שבקיא בנעשה)

איך אתה מעיז לפעור פיך על רב גדול שכזה? אני אישית הייתי בשיעור שלו בו הוא סיפר איך ראה במו עיניו את הרצי"ה מסמיך את הרב טאו להיות ממשיכו. הייתי בטוח שהוא יספר את זה בכתבה (או שהאתר ערך את דבריו. לא יודע).
חבל שלחלק מהציבור שהיה במרכז הרב קשה לקבל את זה שיש קו ישר הממשיך ממרן הרב דרך בנו והלאה ישר דוך לרב טאו. זה הכל קו אחד רציף. תתחילו ללמוד את סדרת לאמונת עיתנו. דחוףףףףףףף

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

12. מחלוקת קורח ועדתו - כתו (דניאל)

תוכן כתבה זו הינה אחת ההמחשות האקטואליות הטובות ששמעתי על פרשת השבוע - מחלוקת קורח ועדתו (כתו). תזמון מצמרר.
זה ההבדל בין 'כל העדה כולם קדושים' של קורח שהביאה למחלוקת קשה, לבין 'כולך יפה רעייתי ומום אין בך' של שלמה המלך בשיר השירים שמהווה פסגת האהבה בין הקב"ה לכנס"י!

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

13. כתבה נחמדה לפרשת קורח (פסח)

נאה לכתב ולרב קלנר לכתוב דרשה יפה על מחלוקת קרח ועדתו
תזמון מעולה
שבת פרשת קרח שלום

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

14. בעל גאוה (צבי ישראל)

הרב קלנר מעיד שהיו שם תלמידי חכמים מבוגרים ממנו שהיו כבר תלמידי חכמים עוד לפני שהוא התחיל ללמוד אבל אנחנו ראינו את מה שהם לא ראו
על זה אפשר רק להגיד שיותר ממה שזה מעיד על אחרים זה מייד על עצמו על הרב קלנר כנראה שכח מה זב ענווה זאת פשוט גאוה מהגרועות ביותר לפסול את כולם ורק אני יודע
זאת פשוט בושה וחרפה בלי שום קשר למחלוקת שהייתה בזמן פטירת הרב צבי יהודה
בושה לו ובושה לתלמידיו שלא קולטים עם מי יש להם עסק
אם דומה רבך למאלך ד וגו לדעתם כך מדבר וכותב מלאך?

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

15. אני מתחנן (נריה)

עורכי אתר כיפה היקרים. בלי לנקוט עמדה לכאן או לכאן- אנא מכם הימנעו מלפרסם את התגובות הזולות והמבזות ת"ח. אם את התגובות הללו אתם לא מצנזרים אני לא מבין מה אתם כן מצנזרים.
כואב הלב מאוד על כך שאתם נותנים את אפשרות הביטוי הזאת, או אולי יותר כואב הלב לכך שאתם מפרסמים כתבה כזו על מנת שיצופו התגובות "הבהמיות" שצפו כאן.
אני מצטרף לדבריו של עמיחי אליהו. תפסיקו להציף את הדברים המיותרים הללו, ובוא נתעסק בעניינים יותר משמעותיים.

דווח על תגובה לא ראויה
23.06.2017

16. מחלוקת קורח ועדתו - כת שלו (דניאל)

תוכן כתבה זו הינה אחת ההמחשות האקטואליות הטובות ששמעתי על פרשת השבוע - מחלוקת קורח ועדתו (כתו). תזמון מצמרר.
זה ההבדל בין 'כל העדה כולם קדושים' של קורח שהביאה למחלוקת קשה, לבין 'כולך יפה רעייתי ומום אין בך' של שלמה המלך בשיר השירים שמהווה פסגת האהבה בין הקב"ה לכנס"י!

דווח על תגובה לא ראויה
24.06.2017

17. טוב שהרב קלנר עושה סדר. כל אחד נהיה "בדרכו של הרב קוק". (בן הארץ)

דווח על תגובה לא ראויה
24.06.2017

18. יחסי הרצי'ה ז'ל והרב טאו יבדל לחיים ארוכים (משה)

העובדה הפשוטה היא ש"מפתחות הישיבה ופנקס הצ'קים" של הישיבה נמסרו לר' אברהם שפירא ז'ל ולא להרב טאו--וזה אומר הכל. בתוצאה מכך--הרב טאו התפלג ממקור מחצבתו.
מענין שהויכוח הזה מתנהל בדיוק בפרשת קורח.

דווח על תגובה לא ראויה
24.06.2017

19. יחסי הרצי'ה ז'ל והרב טאו יבדל לחיים ארוכים (משה)

העובדה הפשוטה היא ש"מפתחות הישיבה ופנקס הצ'קים" של הישיבה נמסרו לר' אברהם שפירא ז'ל ולא להרב טאו--וזה אומר הכל. בתוצאה מכך--הרב טאו התפלג ממקור מחצבתו.
מענין שהויכוח הזה מתנהל בדיוק בפרשת קורח.

דווח על תגובה לא ראויה
25.06.2017

20. הרב צבי יהודה מינה את הרב שפירא לראש ישיבה, ולא את הרב טאו. מרבית תלמידיו חלקו על גישתו של הרב טאו (אלי)

דברי הרב קלנר מופרכים ומעוררים רחמים.
הטענות הללו כאילו הרב טאו הוא ממשיכו של הרב צבי יהודה, הם טענות מופרכות שחוזרות על עצמן שוב ושוב על ידי אנשי הר המור.
לרב צבי יהודה היו תלמידים חשובים, רבנים גדולים, רובם חלקו על גישתו של הרב טאו.
לא ייתכן לומר שכולם הבינו אחרת ורק הרב טאו צדק.
בין תלמידיו של הרצ"י:
הרב דוב ליאור
הרב יצחק שילת
הרב אליקים לבנון
הרב זלמן מלמד
הרב אשכנזי (מניטו)
ועוד רבים, כל הנ"ל חולקים על גישתו של הרב טאו בנושאים רבים ומגוונים

דווח על תגובה לא ראויה
25.06.2017

21. כואב הלב (יוחנן פריד)

כואב הלב ודווי לנפשי ,
אלוקי במרומים
דווי הסר וגם חרון
לבי לבי 'לפרשנות האקטואלית' הזו לפרשת קורח , ואולי די בשינוי קטן ' כל העדה - כולם צדיקים וכולם צודקים ' אך מה לזה ולהמשך לימוד 'תורתו החיה הגואלת' של מרן הרב זצ"ל

דווח על תגובה לא ראויה
25.06.2017

22. דרך פשוטה לראות מי ממשיך את הראי"ה (קובי)

לא צריך עדויות ישנות כאלו ואחרות
יש דרך פשוטה מאד שחזקה מאלף עדים
לוקחים ספר של הרב טאו וספר של זה שחושבים שהוא ממשיך הדרך של הרב צבי יהודה ומשוים
ואחרי עמוד אחד כל אחד יכול לראות איזה גדולת ועמקות הרב צבי טאו , ממש כמו הראי"ה דברים נשגבים מאד
לא שאני חלילה מזלזל בשאר הרבים - עפר אני תחת ציפורן רגלם הקטנה
אבל גם טיפש כמוני מצליח להבין את ספריהם בעוד שאת ספריו ומאמריו של הרב טאו הם ברמה אחרת
עולם אחר לגמרי
נסו ןתווכחו
https://hosen.harhamor.co.il/

דווח על תגובה לא ראויה
26.06.2017

23. הרב טאו בעצמו פרסם אחרת (תלמיד)

בספר "להלכות ציבור" המקבץ את כל כרוזיו הציבוריים של הרב צבי יהודה ישנם דברי שבח על הרב חיים דרוקמן שליט"א, (קיז, קכג, קכד, ריט), שאופס... לא מספרים את זה לרב קלנר, אבל הרב טאו שליט"א בעצמו הוא עורך הספר. והוא בחר לפרסם את האגרות הללו. וראה שם שהביא ברקע לכרוז ח, דברי שבח רבנו על הרב פילבר. מה לעשות, מסתבר שהרב טאו בעצמו לא חושב שהוא יחיד ומיוחד. כדאי לידע את הרב קלנר.

דווח על תגובה לא ראויה
26.06.2017

24. רק אם נרגיע את האלהת הרב קוק והשלטתו כמתווה הדרך האחת, תוכל לצמוח יהדות ארץ ישראלית מקומית, רצינית, ולא אשלייתית ודיקטטורית. גדולתו, תורתו מחשבתו יכול (יהודה)

כמה אינטריגות! מאיזו דת אתם?

דווח על תגובה לא ראויה
27.06.2017

25. כל מבזי גאון הגאונים גם הרציה זיעא לא ר"מ.הוא לימד אמונה והענק אחריו גאון הגאונים הרהק יוסף קלנר שליטא שמתבטל בענותנותו והכרת טובו לעמקן האדיר מר (מלבד בלנגה בלאגן המתנגד מלכתחילה מצד תאנה קודמת מי שמבזה יענ)

מי בכלל במדרגה של בעל מילון הראיה ושאר ספרי פיצוצי הפיצוצים שלו. גם אלה שמתנגדים קוראים אותו מתחת לשולחן והולכים לספר לתלמידהם....
ולזבלון בשם רבו שהרשיע בלשון הרע וקבע שזה מתוך שנאה ואמר לכן לא לקרוא מילון ראיה [שבעצמו צריך מילון...]מי בכלל מקנא בגהנום שלכם.
הרב יוסף קלנר קודש הקדשים ענק מחשבת ישראל צדק בכל מה שאמר כולל הבית היהודי עד עכשיו. בכל דבר לא נפל ארצה.

דווח על תגובה לא ראויה
05.09.2018

26. אני בשוק מהזלזול בתלמידי חכמים (ישראל)

דווח על תגובה לא ראויה
05.09.2018

27. הרב טאו תלמידו הקרוב של הרב צבי יהודה (ישראל)

הייתי בשוק מהזלזול ברב טאו גדול הדור מאיפה הגיעה החוצפה הזו להגיד על דברי גאון בישראל מחלוקת קורח זו בושה וחרפה ירדו לי דמעות שקראתי את הזלזול בתלמידי חכמים

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: שמעון אוחנה

בגיל 97: קורט רוטשילד קיבל 'סיכת עולה' וריגש את העולים הצעירים

קרא עוד