השר אזולאי פרש מהוועדה למתווה הכותל

אחרי השרות רגב ושקד, גם השר לשירותי דת התפטר מהוועדה. "איני מוכן לעשות שקר בנפשי ולהיות שותף למהלך שכזה", כתב לראש הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/18 10:05 כה בתמוז התשעח

השר אזולאי פרש מהוועדה למתווה הכותל
השר לשירותי דת, דוד אזולאי, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

השר לשירותי דת, דוד אזולאי, הודיע הבוקר (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו על התפטרותו מהוועדה למקומות קדושים, שעתידה להתכנס היום ולדון במתווה הכותל. כעת נותרו בוועדה רק נתניהו עצמו והשר יובל שטייניץ, לאחר שגם השרות רגב ושקד פרשו מהוועדה לפני אזולאי.

במכתב ההתפטרות כתב אזולאי: ״נוכח הודעותיהן של שרת המשפטים ושרת התרבות כי אינן יכולות לתמוך בוועדת השרים הנ״ל בהחלטה שתאפשר הקמת רחבה חדשה המיועדת לתפילה מעורבת של נשים וגברים שלא לפי ההלכה והרבנות הראשית לישראל, ולאור החלטתך להעביר את סמכויות השרים חברי הוועדה להרכב חדש וספציפי על מנת שתוכל להשיג רוב להקמת רחבה חדשה המיועדת לכינוס בערבוביה של נשים וגברים שלא על פי ההלכה והרבנות הראשית לישראל בכותל המערבי.

"לפיכך הסקתי שבעצם כבר התקבלה החלטה עוד טרם כינוס הועדה ולפני שנשקלו השיקולים הנוגעים לעניין. ואין זה אלא מס שפתיים. איני מוכן לעשות שקר בנפשי ולהיות שותף למהלך שכזה. בנסיבות מצערות אלו אבקש לפרוש מחברותי בוועדה".

במרכז ליבה הגיבו על פרישתו של אזולאי, ואמרו: "אנחנו מחזקים את השר אזולאי בפרישתו מהועדה, על שגילה נאמנות פעם נוספת לערכי הנצח של עם ישראל ולקדושת שריד בית מקדשנו, ולא הסכים ליטול חלק בניסיונות לאשר את העבודות ברחבה הדרומית לטובת הרפורמים.

"ההיסטוריה תזכור את כבוד השר, שברגע האמת ניצב לימין הכותל, נשמע לרחשי הלב של העם בישראל ומנע את האישור היום של שיפוץ והרחבת הרחבה הדרומית של הכותל. פרישתו של השר, המצטרפת לפרישתם של השרות רגב ושקד ולסירובה של השרה גמליאל להצטרף לוועדה, לאור הסערה והקריאה הציבורית, מעיד יותר מכל על העמדה הברורה של העם בישראל - למנוע כל מעמד לרפורמים בכלל ועל יד הכותל המערבי בפרט.

"אנו מצפים שגם ראש הממשלה, שכבר הצהיר בעבר שכל מטרתם של הרפורמים במתווה הכותל היא רק לקבל הכרה במדינה, יעצור את הניסיונות לתת מתנות לאלו שמשתפים פעולה עם תנועות השמאל הקיצוני וה-BDS ופועלים באופן גלוי נגד המדינה ונגד ראש הממשלה עצמו".

מוקדם יותר קרא רב העיר ירושלים, הרב שלמה עמאר, לאזולאי לפרוש מהוועדה. במכתב שנשלח מהרב עמאר לשר דוד אזולאי נכתב כי יתכן ויושג עיכוב בתחילת יישום המתווה, ובו בעבודות השיפוץ וההרחבה של הרחבה הדרומית, "אם כבודו יתפטר מועדת השרים לענייני עתיקות שמיועדים לתכלית דתית".

מכתבו של הרב עמאר לשר אזולאי

מכתבו של הרב עמאר לשר אזולאיצילום: צילום מסך

הרב הוסיף, במכתב שנשלח בכתב ידו כי הוא קורא לשר לנצל את מעמדו כחבר בועדת השרים לאתרי עתיקות על מנת "לפעול למען שריד בית מקדשנו", לפרוש מחברותו בועדה המיוחדת, ולא ליטול חלק  במהלך שמתנגדיו רואים בו ניסיון לתת לרפורמים חלק בכותל.

בשבוע שעבר הוציא הרב עמאר פסק הלכה ובו קבע כי הכותל קדוש לכל אורכו, מפינתו הצפונית לדרומית, ואין לפגוע בקדושתו. בימים האחרונים לחצו גורמים שונים על השר מש"ס, שמתנגד למתווה הכותל, ותבעו ממנו לפרוש מחברותו בוועדה.

לאחר שבוע רב תהפוכות כוללת כיום הועדה את את ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר יובל שטייניץ, זאת לאור פרישתה של השרה מירי רגב ואי הסכמתה של השר איילת שקד להיכנס במקומה.