הרב סתיו לכיפה: "בסוף, השואה עבור הדתיים תהיה כמו ט' באב עבור החילונים"

איך נשמור על זיכרון השואה גם בעוד 30 שנה? הרב סתיו מסביר לחדשות כיפה כי צריך להכניס את טקסי הזיכרון גם לבתים אחרת הוא עלול להישכח: "החברה הישראלית לא ידעה לעצב טקס דתי לציון ט' באב ובגלל זה הוא נשכח"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 01/05/19 20:06 כו בניסן התשעט

הרב סתיו לכיפה: "בסוף, השואה עבור הדתיים תהיה כמו ט' באב עבור החילונים"
יום הזיכרון לשואה ולגבורה, צילום: סטודיו כיפה

לציון יום השואה קמה יוזמה ברשתות החברתיות לצום ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. הרב דוד סתיו אמר לחדשות כיפה כי הוא חושב שלקבוע צום עלול להוריד מעצמתו של יום השואה כי רבים, מכלל המגזרים, לא יקיימו אותו. הרב סתיו מזהיר שאם מדינת ישראל ואנשי הרוח שלה לא ינסחו טקס כלל ישראלי זיכרון השואה ישתכח כמו שקורה ב-ט' באב, ומסביר כי הסוד להמשך הזיכרון נמצא בתוך הביתם, ולא בבתי הספר. 

לדעת הרב סתיו יש שיקולים בעד ונגד לקבוע יום צום: "אם יקבע יום כזה, ויהיו כאלו שלא יצומו אזי נזקו גדול מתועלתו, מכיוון שזה יראה כאילו אלו שאינם צמים מזלזלים בכבוד השואה. כלומר אתה לא קובע יום צום כאשר אתה יודע שרבים מהציבור לא יעמוד בזה". ומוסיף: "האסון הנושא של השואה וודאי מצדיק יום צום אבל אשאיר את השאלה האם נכון לתקן יום צום פתוחה".

החלטה היסטורית בארה"ב

השואה תישכח?צילום: shutterstock

לרב סתיו יש פתרונות האחרים: "אני חושב שנכון שהממשלה והרבנות הראשית והוגי הדעות מכל הזרמים יתכנסו ביחד כדי לייצר איזשהו טקס שיעביר את האחריות לסיפור השואה לא רק על מערכת החינוך או הטקסים הממלכתיים אלא יעביר את האחריות למשפחה". 

"אם יש לקח שאנחנו יכולים ללמוד ממורשת מליל הסדר או ט' באב לעומת מורשת מסעות צלב זה שמה שעבר במשפחה נשאר, ומה שעבר דברך המערכת החינוכית לא נשאר. ולכן צריך לזה יעבור במשפחה". אם רוצים שעוד 30 שנה האירוע הזה ישמר בתודעה שלנו על הלקחים שלנו חייבים לייצר מחויבות לזיכרון הזה. אם נמשיך ככה יום השואה יעלם לתהום הנשייה של ההיסטוריה האנושית. הגאונות של תורתנו הקדושה שהיא יצרה מודלים מחייבים מבחינה דתית לאיך מציינים אירוע מסוים".

לדוגמה: אם לא היינו מציינים את חנוכה בהדלקת נרות והיינו משאירים את זה רק ללימוד בבתי הספר אז היה קורה לזה מה שקרה לאין סוף אירועים אחרים. בגלל שהחברה הישראלית לא ידעה לעצב טקס דתי לציון ט' באב -באמת שכחה את ט' באב" .

יו"ר צהר הרב סתיו

הרב דוד סתיוצילום: פלאש 90

הרב סתיו מזהיר: "יקרה לנו, הדתיים, עם השואה מה שקרה לחילוניים בט' באב, כי זה טבעו של עולם אלא אם אנחנו מקבעים באיזשהו אופן מדויק ומחייב משהו שמנציח את העניין". 

"זיכרון השואה הוא לא טובה שאנחנו עושים לששת המיליונים או לאלו ששרדו. זיכרון השואה הוא גם להנציח לאן המין האנושי יכול להתדרדר ולשפל אליו הוא יכול להגיע האדם בשנאת עם ישראל. הוא גם מראה לעם היהודי לאיזה תהומות של שנאה מגיעים אליו בעולם, ומה זה אומר מבחינת האחריות שלנו". 

"אני חושב שאנחנו צריכים לאמץ מסורת שתתקיים בכל בית ובית, ויהיו בה מאפיינים ישראלים ודתיים, כדי שהשואה לא תשתכח וגם לא תהיה שייכת רק למשפחות אשכנזיות ולא לאלו הספרדיות. אני לא רוצה שהיא תהיה שייכת לא לדתיים ולא לחילונים. אני רוצה שזה יהיה משהו כלל ישראלי ויעבור גם דרך הבית ולא רק דרך בתי הספר"