הרב סדן: צריך לנשק לשב"כ את הידיים והרגליים

הרב סדן התייחס בשיעורו השבועי לאירועי השבוע האחרון וגיבה את השב"כ ומערכת הביטחון בפעולותיה מול נוער הגבעות, "בואו לא ניתן לפלג קיצוני שלא מאמין במדינה להשפיע על השיח שלנו"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 30/12/15 20:45 יח בטבת התשעו

הרב סדן: צריך לנשק לשב"כ את הידיים והרגליים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"חשוב שתהיה לנו עמדה מה משמעות אירוע כזה, במיוחד אם הוא בוצע על ידי יהודים. יש כאן איסור ברור של 'לא תרצח'. רצח גוי הוא רצח גמור, בכל מובן", אמר ביום ב' הרב אלי סדן בשיעורו השבועי כשהוא מגדיר את האירוע בדומא כטרור, "אני אישית חושב שזה טרור, פיגוע המוני במדינת ישראל. זה לא אירוע של עבריין שרצח או שדד בנק. זה טרור, מפני שהגדרת הטרור היא גם למניעים וגם לתוצאות. מניעים אידיאולוגיות והשלכות כלל ארציות. הנתונים מתאימים לאירוע הזה ולכן אם זה היה יהודים זה טרור".

הרב הסביר את ההבדל בין אירוע טרור לבין פעילות כוחות הביטחון, "כשחייל צה"ל נאלץ להילחם, מכוח המדינה או משפטי המלוכה, אם הוא פוגע בחייל אויב, או מתוך הכרח המלחמה נפגעים גם אזרחים של האויב, זה בסדר גמור. אדם חוזר הביתה וידיו נקיות, צחות כשלג. כל מלחמות צה"ל הן מלחמות קודש. אם אדם מחליט באופן פרטי לנהל מדיניות פרטית והולך לרצוח מן דהו הוא רוצח בכל המובנים".

"רק נערים קלי דעת היו יכולים לעשות דבר כזה, או ערבים שרצו לנסות לערבב אותנו. שום אדם רציני לא יכול היה לחשוב שזו הדרך. לא יכול להיות שיש רב, תלמיד חכם אמיתי, שהיה נותן לזה גיבוי", טען הרב סדן והוסיף, "זה טמטום שאין כמותו לחשוב שזה יכול לעזור. מי שעשה את זה, אפילו אם זה היה עוזר, הוא היה רוצח. אין לו זכות ליטול חיים".

הרב סדן האשים את המבצעים בנזקים שנגרמו מהאירוע, "אין ספק שהדבר הזה גרם לסכנת נפשות גדולה בכל הארץ. פעולה של שפיכת שמן רותח למדורה. מי יודע כמה יהודים נרצחו בגלל האירוע הזה. כמה 'מפגעים בודדים' יצאו לאירוע שלהם בגלל זה. מי יודע איזה מחיר דמים עם ישראל שילם על קלות הדעת המרושעת והמטופשת של האירוע בדומא". הרב הוסיף כי האירוע גם פגע חמורות בתדמיתה של ישראל בעולם והיה מתנה לערבים ולשמאל שהכפישו בגללו את ישראל.

הוא התייחס לנקודה של החינוך הדתי ואמר, "אם אומנם עשו את זה נערים ישראלים, אז צריך חשבון נפש, איך נתנו לנערים להידרדר למקום כל כך נמוך, האם לא ראינו את הסכנה הזו קודם והתמודדנו איתה".

הרב סדן התייחס לטענות נגד השב"כ ואמר, "צריך לזכור שהשב"כ זה אחד הגופים החשובים ביותר שיש היום בישראל, וצריך לנשק להם את הרגליים והידיים ולהודות להם על מה שהם עושים. הם עושים את העבודה הקשה, המלוכלכת ביותר שמצילה חיים כל הזמן, מצילה את ישראל מאין ספור קטסטרופות. אלו אנשים שאומץ ליבם והתושייה שלהם כמעט בדיונית".

הרב התייחס גם למחלקה היהודית של השב"כ ואמר, "שב"כ זה גוף אחד, אנשים לא מתגייס לשב"כ היהודי או שב"כ אחר. מי שמתגייס לארגון הזה הוא איש מלא מסירות לעם ישראל ומלא גבורה ותושייה. לא להתבלבל, השב"כ היהודי עוסק בסוגיות קיומיות לא פחות. יש יהודים שמשתפים פעולה עם האויב. מסיבות ידועות לא אזכיר שמות וידיעות שאני יודע, אבל לצערנו יש בהיסטוריה לא מעט פרשיות ריגול על ידי יהודים שנחשפו. פרשיות של סיוע לטרור על ידי יהודים. השב"כ היהודי לא עוסק בנוער הגבעות, זה אולי החלק הכי קטן בעבודה שלו".

"'אני נגד המחלקה שעוסקת בנוער הגבעות'. למה? אם נוער הגבעות היה עוסק רק ברעיית צאן, ואני בטוח שרובם כאלו, זה משהו אחר. אבל אם יש אנשים שעוסקים בטרור, אז צריך להתגייס לשב"כ היהודי ולעצור אותם", פסק הרב סדן.

"צריך להיזהר לא לשפוך את התינוק עם המים. אותם אנשים שמפיצים את השנאה על השב"כ, חלקם עושים את זה מתוך כאב לב, אבל צריך לזכור שחלק גדול מהאנשים האלו הם בעלי אידיאולוגיה נגד המדינה, וישמחו לסחוף אותנו איתם, ואסור לנו ליפול בפח כל כך מהר", הדגיש הרב סדן. והוסיף, "בואו לא ניתן לפלג קיצוני, שבאמת לא מאמין במדינה, שבאמת חושב שהמדינה היא קליפה, בלשונו של הרב גינזבורג, להשפיע על השיח שלנו. מדינת ישראל והמוסדות שיש לה, הן הדבר הכי נפלא שקרה לעם היהודי, וצריך לחזק אותם".

הרב סדן התייחס לסוגיית הביקורת על המדינה ואמר, "אפשר וחובה לבקר את השב"כ ובית המשפט, אבל השאלה היא איך זה נעשה. כשמשמיצים את השב"כ יכול להיות שהמקרה הפרטי אתה צודק, אבל בינתיים גרמת לכך שחלק מאלו שהולכים לשב"כ, שחיים חיים קשים מאוד, משלמים מחירים אישיים מבחינת המשפחה והמאמצים הפיזית ואיכות החיים, והם יגידו 'מה אני פראייר?' ויעזוב. יותר חמור מזה, מי מחר יתגייס לשב"כ? אם אנחנו כל הזמן נשמיץ אותם, אז מחר לא יהיו אנשים, לא מחר, היום", הזהיר הרב.

"אם היה תחרות למי יש הכי ביקורת על המדינה, הצבא, המשטרה, מערכת החינוך, הייתי מגיע למקום מאוד מכובד בצמרת, אבל זה לא נוגד את העובדה שיש לנו את הזכות לחיות במדינה כמו שהיא. אין לנו מדינה אחרת, אין לנו עם אחר, אין לנו גאולה אחרת, ואנחנו פועלים בתוכו. מותר לנו וחובה עלינו לבטא את הביקורת", אמר הרב סדן והוסיף, "יש דרך להתמודד. לא על ידי הכפשה, לא על ידי הסתה ויצירת אווירה שלילית כלפי המדינה והשב"כ".

הרב סדן ציין, כי הוא מקבל את הדעה שהופעל כוח רב מידי נגד העצורים, "סביר בעיני שהמערכת הכללית, גם המשפטית וגם החקירתית, מפעילים כוח יותר ממה שצריך, כי המלחמה התודעתית נגד הדתיים, המתנחלים, האלימות שלהם, הרוע שלהם, היא כל כך גדולה, שהיא גורמת לאנשים לאבד את הפרופורציות. בעיני אם אלוף בפקודת יום מפרסם שהבעיה הכי גדולה של מדינת ישראל היא תג מחיר, הוא התבלבל. זה גם בעיני דבר חמור, אבל יש בעיות נוספות. זה יותר חמור ממאה אלף טילים בלבנון? סכנת דאעש? מה שקורה בעזה?", תהה הרב סדן והוסיף כי "יכול להיות שהפחד הדמוני מפני המפלצת שנקראת תג מחיר גורמת לאנשים אובדן פרופורציות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן