הרב נבון לרב סתיו: "בהצלחה בתורה החדשה שאתה ממציא"

הרב אברהם סתיו ניסה להדגיש את החשיבות שבהכרת טעמי המצוות "ולא להסתפק באמירה שכך כתוב וזהו", ואף כתב כי "בגלות קיבלנו בהכנעה את הקללה האיומה: 'וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בם'". הרב נבון לא אהב את הדברים והגיב בחריפות

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/03/19 12:35 ז באדר ב'

הרב נבון לרב סתיו: "בהצלחה בתורה החדשה שאתה ממציא"
הרב חיים נבון, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

האם התורה חייבת להיות נעימה ובגלות נהגו חוקים ומשפטים "לא טובים"? סביב השאלה הזאת התעמתו היום (ה') הרב אברהם סתיו והרב חיים נבון שתקף אותו בחריפות וכתב לו: "בהצלחה בתורה החדשה שאתה ממציא".

"אפשר לחיות חיים דתיים שלמים על טהרת האבסורד", כתב הרב סתיו בדף הפייסבוק שלו והוסיף מספר דוגמאות למצוות ומנהגים שהציבור הדתי מקיים באופן אוטומטי למרות שלא תמיד הוא מבין את טעמם.

לדבריו, "אפשר להגעיל סיר במים רותחים למרות הידיעה הברורה שהוא יוצא מן המים בדיוק כפי שנכנס אליהם. אפשר להמשיך לומר בארמית דווקא את הקטעים שאותם תיקנו לומר בלשון מדוברת, ולהמשיך לברך בכל שבת את ראשי הגולה שבבבל. אפשר לקונן על הגלות והחורבן בלבה של ירושלים הבנויה. אפשר. וודאי שאפשר. וכולנו עושים זאת במידה זו או אחרת ומסתבר שנמשיך לעשות זאת בעתיד הנראה לעין. השאלה היא אם אלו החיים הדתיים שהתורה מבקשת להעניק לנו".

כתב והותקף. הרב סתיו

כתב והותקף. הרב סתיוצילום: מרים צחי

בהמשך כתב כי "התורה מבטיחה לנו שהיא תהיה נעימה, שהיא תשיב את נפשנו, שכל מי שיראה אותה, אפילו מבחוץ, יתפעל מן החכמה והצדק שבה. במשך שנים רבות, בגלות, וויתרנו על ההבטחה הזו. השעינו אותה. קיבלנו בהכנעה את הקללה האיומה: 'וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בם'. אבל בדורות האחרונים, עם השיבה מן הגלות, חזרנו לבקש את החוקים הטובים ואת המשפטים הצדיקים שהובטחו לנו מלכתחילה. הציפיות שלנו מן ההלכה הולכות וגדלות". לסיום, ציין הרב סתיו כי כפי שכתב הרב קוק, "בדור הזה עלינו לפתח את טעמי המצוות ומשמעותן, ולא להסתפק באמירה שכך כתוב וזהו".

הרב חיים נבון לא אהב את הדברים שקרא ובתגובה לפוסט אמר: "נורא ואיום בעיניי לקרוא לכל היצירה ההלכתית הענקית של הגלות - התלמוד הבבלי, הרמב"ם, הראשונים והאחרונים, אלפיים שנה של יצירה שאין כמותה בעולם - "קללה איומה", ועוד לקרוא עליה את הפסוק "וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בם". פשוט נשארתי בלי מילים". לאחר הרב סתיו הגיב לו הוא הוסיף שוב בחריפות: "בהצלחה בתורה החדשה שאתה ממציא".