"אין להחמיר ביחס לחוטאים במשכב זכר, מאשר לחוטאים בשאר עבירות חמורות"

הרב אליעזר מלמד, המזוהה עם הזרם השמרני בציונות הדתית, מפתיע שוב. על יחס החברה הדתית לבני קהילת הלהט"ב כתב כי למרות "האיסור החמור של משכב זכור", צריך, "להיזהר שלא להעליב ולפגוע במי שסובל מתשוקה לבני מינו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/08/18 08:11 כד באב התשעח

"אין להחמיר ביחס לחוטאים במשכב זכר, מאשר לחוטאים בשאר עבירות חמורות"
עמדה מפתיעה בנושא הלהט"בים. הרב מלמד, צילום: פלאש 90. מרקו

ראש ישיבת הר ברכה, הרב אליעזר מלמד, פרסם השבת בטורו השבועי 'רביבים' בעיתון בשבע שורת אמירות מעניינות בנוגע לציבור הלהט"ב.

"אף שלהלכה עליהם להתגבר על יצרם", הוא כתב, "אל לו למי שאינו נצרך להתמודד עם יצר זה לשפוט את מי שנכשל, כי מי יודע אם הוא עצמו היה מצליח לעמוד בניסיון. רק בוחן הלבבות יודע את יצרו של כל אדם, ויכול לדון אותו באמת וברחמים".

בתחילת הטור פורסמה שאלת הומו דתי שטען כי נאבק בנטייתו ולבסוף השלים עמה וכי "מדוע לא ימצאו דרך להתיר לנו להתחתן ולהסדיר את מעמדנו הזוגי כמו כל איש ואישה? הייתכן שהתורה תצווה לאדם להתנכר לטבעו?"

לשאלה זו ענה הרב בין היתר כי "גם כשאיננו מבינים טעמה של מצווה מסוימת, אנו מבינים שגבהו מחשבותיו של הבורא נותן התורה ממחשבותינו, ועל כן אנו מקבלים אותה גם כאשר קשה לקיימה. המקרה הקיצוני ביותר של צו אלוקי שקשה לקבלו ולהבינו הוא הציווי שקיבל אברהם אבינו להעלות את בנו יחידו יצחק לעולה. מכיוון שהיה אברהם אבינו מאמין גדול, למרות צערו הנורא – קיים את ציווי הבורא".

מצעד הגאווה בירושלים

מצעד הגאווה בירושליםצילום: גילי יערי/פלאש 90

עוד הוא כתב כי "לכן גם כאשר קשה מאוד, עלינו לקבל את מצוות התורה, ובכלל זה את המצווה הגדולה לכל איש ואישה להתחתן כדת משה וישראל, לקיים זוגיות באהבה ושמחה ולפרות ולרבות. וכן עלינו לקבל את האיסור החמור של משכב זכור.

"החינוך לכך מועיל מאוד, שכן מתברר שהתשוקה לבני אותו המין יכולה להתפתח אצל אנשים רבים ברמות שונות, וככל שמחנכים יותר לקבלת עול תורה ומצוות – ולהזדהות עם הערכים והרעיונות הטמונים בהן – כך אנשים רבים יותר מצליחים להתגבר על התשוקה לבני מינם, מצליחים להטות את כל תשוקתם בשמחה ואהבה לאישה המתאימה להם, ובונים את משפחתם בקדושה כדת משה וישראל.

לדבריו, סוגיית החינוך בנושא מתבטאת באחוז הלהט"בים הדתיים הנמוך לעומת אלה שאינם דתיים, "החינוך הוא הסיבה להבדלים המשמעותיים באחוז הגברים החשים תשוקה לבני מינם בחוגים השונים. אף שאין בידינו מספרים מדויקים, ברור לכל משקיף הגון שההבדלים בין הציבור הדתי והחילוני עצומים. אם בקרב הציבור הדתי מדובר על אחוזים בודדים, בקרב הציבור החילוני-מסורתי האחוזים גבוהים יותר, ובקרב הציבור החילוני-ליברלי האחוזים גבוהים בהרבה, ייתכן שמעל לעשרה אחוזים.

"כלומר, הופעת הנטייה החד-מינית מושפעת מגורמים שונים, כגון תורשה גנטית, השפעה סביבתית והשפעה חינוכית תרבותית. ככל שהנטייה הגנטית והסביבתית לכך חלשה יותר, כך השפעת החינוך והתרבות חזקה יותר".

הרב אבינר. תומך בנתניהו

הרב מלמד לא היה חותם על מכתב הרבנים. הרב אבינרצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

הרב מלמד גם התייחס ליחס שאותו צריכים לדעתו להפגין כלפי בני ובנות הקהילה הגאה, "עם לימוד מצוות העשה והלא תעשה הקשורות למשפחה, צריך להיזהר שלא להעליב ולפגוע במי שסובל מתשוקה לבני מינו. לעיתים צערם של הסובלים מכך גדול מנשוא, עד שישנם צעירים שבוחרים לשים קץ לחייהם מרוב כאב. על כן צריך להדריך גברים ונשים שחשים נטייה שכזו, שישוחחו על כך עם הוריהם ועם רב או מדריך, כדי לפרוק מעט מהסבל שמלווה אותם, וכדי למצוא את הדרך המיטבית להתמודד עמו.

"גם מצד האמת, חשוב להדגיש שאין להחמיר ביחס לחוטאים במשכב זכר יותר מאשר ביחס לחוטאים בשאר עבירות חמורות, כגון מחללי שבת. וכשם שמעלים לתורה מחללי שבת כל זמן שאינם עושים זאת להכעיס, כך יש להעלות לתורה את העוברים על חטא זה, כל זמן שאינם עושים זאת להכעיס. קל וחומר כאשר מדובר באנשים שמשתדלים לשמור תורה ומצוות, שמסתבר שנזהרים שלא לעבור על החטא החמור של משכב זכר".

הרב כתב גם על הצורך לקבל את הלהט"בים הדתיים לקהילות השונות, "עלינו לקבל את מצוות התורה שקבעה שמשכב זכור אסור באיסור חמור, וכאשר יש בידינו אפשרות, חובה להשתדל להניא ממנו את החוטאים בו. עם זאת, עלינו לאהוב גם את מי שאינו מצליח להתגבר על יצרו, ולדעת שיש ערך גדול לכל מצווה ומצווה שהוא מקיים. וכל עוד הוא אינו מחצין את נטייתו ואינו מתריס בחטאו, עלינו לקרבו לקהילה הדתית, כדי שיוכל להתחזק בתורה ובמצוות בכל מה שאפשר לו".

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שהרב מלמד מתבטא בניגוד לעמדת המקובלת בעולם הרבני השמרני של הציונות הדתית. לפני מספר שבועות הוא שיבח את ארגון רבני צהר ולא שלל את יוזמת הכשרות הפרטית שלהם, חרף המתקפות על המערך מצד רבנים רבים.