חדשות כיפה

"אין להחמיר ביחס לחוטאים במשכב זכר, מאשר לחוטאים בשאר עבירות חמורות"

הרב אליעזר מלמד, המזוהה עם הזרם השמרני בציונות הדתית, מפתיע שוב. על יחס החברה הדתית לבני קהילת הלהט"ב כתב כי למרות "האיסור החמור של משכב זכור", צריך, "להיזהר שלא להעליב ולפגוע במי שסובל מתשוקה לבני מינו"

עמדה מפתיעה בנושא הלהט"בים. הרב מלמד

עמדה מפתיעה בנושא הלהט"בים. הרב מלמדצילום: פלאש 90. מרקו

ראש ישיבת הר ברכה, הרב אליעזר מלמד, פרסם השבת בטורו השבועי 'רביבים' בעיתון בשבע שורת אמירות מעניינות בנוגע לציבור הלהט"ב.

"אף שלהלכה עליהם להתגבר על יצרם", הוא כתב, "אל לו למי שאינו נצרך להתמודד עם יצר זה לשפוט את מי שנכשל, כי מי יודע אם הוא עצמו היה מצליח לעמוד בניסיון. רק בוחן הלבבות יודע את יצרו של כל אדם, ויכול לדון אותו באמת וברחמים".

בתחילת הטור פורסמה שאלת הומו דתי שטען כי נאבק בנטייתו ולבסוף השלים עמה וכי "מדוע לא ימצאו דרך להתיר לנו להתחתן ולהסדיר את מעמדנו הזוגי כמו כל איש ואישה? הייתכן שהתורה תצווה לאדם להתנכר לטבעו?"

לשאלה זו ענה הרב בין היתר כי "גם כשאיננו מבינים טעמה של מצווה מסוימת, אנו מבינים שגבהו מחשבותיו של הבורא נותן התורה ממחשבותינו, ועל כן אנו מקבלים אותה גם כאשר קשה לקיימה. המקרה הקיצוני ביותר של צו אלוקי שקשה לקבלו ולהבינו הוא הציווי שקיבל אברהם אבינו להעלות את בנו יחידו יצחק לעולה. מכיוון שהיה אברהם אבינו מאמין גדול, למרות צערו הנורא – קיים את ציווי הבורא".

מצעד הגאווה בירושלים

מצעד הגאווה בירושליםצילום: גילי יערי/פלאש 90

עוד הוא כתב כי "לכן גם כאשר קשה מאוד, עלינו לקבל את מצוות התורה, ובכלל זה את המצווה הגדולה לכל איש ואישה להתחתן כדת משה וישראל, לקיים זוגיות באהבה ושמחה ולפרות ולרבות. וכן עלינו לקבל את האיסור החמור של משכב זכור.

"החינוך לכך מועיל מאוד, שכן מתברר שהתשוקה לבני אותו המין יכולה להתפתח אצל אנשים רבים ברמות שונות, וככל שמחנכים יותר לקבלת עול תורה ומצוות – ולהזדהות עם הערכים והרעיונות הטמונים בהן – כך אנשים רבים יותר מצליחים להתגבר על התשוקה לבני מינם, מצליחים להטות את כל תשוקתם בשמחה ואהבה לאישה המתאימה להם, ובונים את משפחתם בקדושה כדת משה וישראל.

לדבריו, סוגיית החינוך בנושא מתבטאת באחוז הלהט"בים הדתיים הנמוך לעומת אלה שאינם דתיים, "החינוך הוא הסיבה להבדלים המשמעותיים באחוז הגברים החשים תשוקה לבני מינם בחוגים השונים. אף שאין בידינו מספרים מדויקים, ברור לכל משקיף הגון שההבדלים בין הציבור הדתי והחילוני עצומים. אם בקרב הציבור הדתי מדובר על אחוזים בודדים, בקרב הציבור החילוני-מסורתי האחוזים גבוהים יותר, ובקרב הציבור החילוני-ליברלי האחוזים גבוהים בהרבה, ייתכן שמעל לעשרה אחוזים.

"כלומר, הופעת הנטייה החד-מינית מושפעת מגורמים שונים, כגון תורשה גנטית, השפעה סביבתית והשפעה חינוכית תרבותית. ככל שהנטייה הגנטית והסביבתית לכך חלשה יותר, כך השפעת החינוך והתרבות חזקה יותר".

הרב אבינר. תומך בנתניהו

הרב מלמד לא היה חותם על מכתב הרבנים. הרב אבינרצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

הרב מלמד גם התייחס ליחס שאותו צריכים לדעתו להפגין כלפי בני ובנות הקהילה הגאה, "עם לימוד מצוות העשה והלא תעשה הקשורות למשפחה, צריך להיזהר שלא להעליב ולפגוע במי שסובל מתשוקה לבני מינו. לעיתים צערם של הסובלים מכך גדול מנשוא, עד שישנם צעירים שבוחרים לשים קץ לחייהם מרוב כאב. על כן צריך להדריך גברים ונשים שחשים נטייה שכזו, שישוחחו על כך עם הוריהם ועם רב או מדריך, כדי לפרוק מעט מהסבל שמלווה אותם, וכדי למצוא את הדרך המיטבית להתמודד עמו.

"גם מצד האמת, חשוב להדגיש שאין להחמיר ביחס לחוטאים במשכב זכר יותר מאשר ביחס לחוטאים בשאר עבירות חמורות, כגון מחללי שבת. וכשם שמעלים לתורה מחללי שבת כל זמן שאינם עושים זאת להכעיס, כך יש להעלות לתורה את העוברים על חטא זה, כל זמן שאינם עושים זאת להכעיס. קל וחומר כאשר מדובר באנשים שמשתדלים לשמור תורה ומצוות, שמסתבר שנזהרים שלא לעבור על החטא החמור של משכב זכר".

הרב כתב גם על הצורך לקבל את הלהט"בים הדתיים לקהילות השונות, "עלינו לקבל את מצוות התורה שקבעה שמשכב זכור אסור באיסור חמור, וכאשר יש בידינו אפשרות, חובה להשתדל להניא ממנו את החוטאים בו. עם זאת, עלינו לאהוב גם את מי שאינו מצליח להתגבר על יצרו, ולדעת שיש ערך גדול לכל מצווה ומצווה שהוא מקיים. וכל עוד הוא אינו מחצין את נטייתו ואינו מתריס בחטאו, עלינו לקרבו לקהילה הדתית, כדי שיוכל להתחזק בתורה ובמצוות בכל מה שאפשר לו".

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שהרב מלמד מתבטא בניגוד לעמדת המקובלת בעולם הרבני השמרני של הציונות הדתית. לפני מספר שבועות הוא שיבח את ארגון רבני צהר ולא שלל את יוזמת הכשרות הפרטית שלהם, חרף המתקפות על המערך מצד רבנים רבים.

05.08.2018

1. הוא לא שייך לזרם השמרני!!!!! (מאיר קליין)

התגלה שהוא מרבני צוהר ובעד כשרות לא ממלכתית, הוא אינו מהזרם השמרני

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

2. נראה לי שזו העמדה של כל רבני ישראל - לא נכון להציג אותה כיחודית לרב מלמד (יוסי גולדשטיין)

כך זכינו ללמוד מרבותינו במרכז הרב

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

3. כותרת מטעה (דניאל)

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

4. כבוד הרב, אם אין בידיך מספרים מדוייקים, הרי שהנחותיך אינן בהכרח נכונות. ייתכן (צביקה)

שיש יותר פחד לצאת מהארון בציבור הדתי מאשר בציבור הכללי וזה כל הסיפור.

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

5. די לשקר- גילוי עריות חמור מחילול שבת- זו עבירה של יהרג ובל יעבור (מפוקח)

מדוע הרבנים המקילים אינם אומרים את האמת? האם הם מצפים שמישהו יאמין לאיזשהו פסק הלכה שלהם בעתיד?
הרי על גילוי עריות שפיכות דמים ועבודה זרה- אדם צריך למות ולא לעבור. ואילו חילול שבת- נדחה על ידי פיקוח נפש.
ממתי החמלה על האדם הפרטי הופכת את העקרונות הבסיסיים של ההלכה על פיהם?

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

6. תגובה ל 5 (משה)

אם אתה למדן כזה גדול--מה קורה כשאדם עבר ולא נהרג באותן שלושת העבירות? הוא נדון כאנוס.!!!
אז למה מנסה לסבו את השכל?

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

7. היחס ללהטבים (משה)

לא שמענו עד היום מהרבנים --שום הבחנה בין גברים לנשים כאשר לגבי "נשים המסוללות" מדובר באיסור דרבנן לרוב דעות הראשונים. מאידך שמענו מרבנים שילדי הלהטבי'ם יהיו אומללים--ממתי רבנים התמחו באומללות של ילדים? זה לא המקצוע שלהם בדיוק כמו שבפיזיקה גרעינית ורפואה-- אין לדעתם משקל יותר מאשר כל אדם.
לכן אלו "דברי נביאות"גרידא

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

8. אם התורה קראה לזה תועבה, אז זה שונה מחילול שבת. (קובי)

ותמיהני על המגיב מס' 2 על דבריו.
תועבה משמעותה סטיה

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

9. תגובה ל6. באמת? (מפוקח)

אדם נידון כאנוס רק אם הוא באמת אנוס.
אונס זה משהו חיצוני- לא פנימי.
אם אדם הרגיש יצר חזק מאוד לרצוח- ורצח, אז הוא אנוס?

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

10. תגובה ל7. אל תתנשא (מפוקח)

אכן יש הבדל בין חומרת העבירה בין הומואים לבין לסביות. נו אז?
לרבנים ולהלכה יש בהחלט מה לומר על מודל המשפחה הראוי.
בעיני אדם מאמין עמדתם משמעותית יותר מאשר עמדתו של אדם אחר. אם אינך אדם מאמין- זה באמת לא משנה לך, אבל במקרה כזה מה אתה מתערב בשיח שלא שייך לך?

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

11. תגובה למשה (6) (גושניק)

מה שאתה אומר שבמקרה שאדם עבר את העברה של ייהרג ואל יעבור הוא אנוס, זה אכן מה שאומר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה ה, ד. אבל שים לב שזה מדובר רק במקרה שהוא אכן אנוס, למשל במקרה שמלך מצווה עליו לעבוד עבודה זרה ואם הוא לא יעבוד הוא ייהרג, אכן אם עבר אין מלקין אותו ואין ממיתין אותו בי"ד. אבל הרמב"ם מסיים את ההלכה: "אבל אם יכול למלט נפשו ולברוח מתחת יד המלך הרשע ואינו עושה הנה הוא ככלב שב על קיאו והוא נקרא עובד עבודת כוכבים במזיד והוא נטרד מן העולם הבא ויורד למדרגה התחתונה של גיהנם".

האם במקרה שלנו ניתן לומר שאדם הוא אנוס לעברה?...

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

12. תגובה ל11 גושניק (משה)

מה איכפת לך שהם דורשים "זכויות כספיות"? עניני העונש--תשאיר לשמים. לא שמענו שהרבנים יצאו בשצף קצף לעוברים על "תועבת ה' כל גבה לב".מה עוד שלגבי הנשים המסוללות זה איסור דרבנן לדעת רוב הפוסקים--שמעת פעם על המושג "יצרי אלבשיא"?אפ' בחוק החילוני מכירים בעובדא של דחפים שאין לאדם שליטה עליהם--והעיקר--הגיע הזמן שרבני החרדל'ים לא יזדנבו אחרי האג'נדה החרדית.

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

13. למשה (12) (גושניק)

המושג "יצר אלבשה" מופיע בסוגיה של תחילתה באונס וסופה ברצון בכתובות נא ע"ב, ופרושו הוא כפי שכותב שם רש"י: "וגם זה אונס שבתחלת בעילה שהיא באונס הלבישה הבועל יצר". כלומר, אחרי שכבר התחילה באונס גמור הלבישה הבועל יצר הרע להמשיך את העברה ברצון. ושיטת רבא שם היא שאותו "רצון" שבא בסוף העברה הוא לא בדיוק רצון, אלא סוג של "אונס". אבל כאמור שים לב שגם במקרה הזה תחילת העברה היא אונס גמור לכולי עלמא.

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

14. לגושניק13 (משה)

ראשית המחקרים מראים שגם הנושא הזה הוא בגנים ןודר'כ אין לאדם שליטה על זה. שנית נא בדוק כמה פעמים נאמר בתורה "תועבה"ב על עבירות שונות שלישית מה איכפת לך שהם דורשים זכויות כספיות--לספורטאים זה בסדר? הם גורמים לרבבות חילול שבת דאורייתא שעונשו לא פחות. רוצה דוגמאות נוספות? למה אתה בכלל מתיחס אליהם? רק בגלל האג'נדה החרדית?

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

15. מי אמר לו שזה בא בתורשה גנטית? (שאול)

לעתים הרב מלמד לא בודק את העובדות לאשורן. באחד המאמרים ב"בשבע" הוא הציג את סין ואת רוסיה כחלופות ראויות למשטרים דמוקרטיים, זאת מבלי לבדוק ממדים בסיסיים כמו מדד החירויות וכו'. הפעם הוא טוען כי הומוסקסואליות באה בתורשה, ללא סימוכין מדעיים.

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

16. זה נכון, בתנאי שהוא לא "גאה" במעשיו (אורי)

ולא מנסה לשנות את התייחסות ההלכה והחברה לחומר האיסור, אלא שהוא לא מצליח להתגבר על יצרו ואז הוא באמת לא שנה מחוטא אחר.
הבעיה עם הלהט"ב שהם לא חושבים שזה לא בסדר ומנסים לשנות נורמות חברתיות והלכתיות ועליהם נאמר "משנאיך ה' אשנא"

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

17. ל-14 אלוקים לא מנסה את האדם במה שאינו יכול (נועה)

לפעמים זה קשה, אבל הוא לא שונה מקלפטומן שיש לו יצר גניבה וקשה לו לשלוט בו, או מאנס או מפדופיל.
הדרישה של התורה היא לשלוט ביצר, ובוודאי שלא להיות "גאה" בכך.

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

18. ל -17, ההבדל הוא שלהטב אינו גורם נזק ( יחסים בהסכמה) וקלפטומן ופדופיל כן. ועובדתית, (צביקה)

בניגוד לאמירתך, אלוקים בהחלט מנסה אנשים במה שאינם יכולים לעמוד בו. מתאבדים, למשל, טורפים נפשם בכפם כי אינם יכולים לעמוד בסבל.

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2018

19. רב מלמד תעבור כבר לבית הלל ותעזוב אותנו בשקט (בנימיןב)

דווח על תגובה לא ראויה
06.08.2018

20. הוא כבר לא שייך לזרם השמרני (דוד)

מי שמכיר את דעיותיו יודע

דווח על תגובה לא ראויה
07.08.2018

21. ל18 אל תהיה קטנוני (יהודי)

אלו דוגמאות. גם אדם עם תאוות נשים "שכל חטאו" שהוא בועל נשים ואפילו בהסכמה, או יתרה מכך שז"ל כך שרק הוא מעורב בחטא, גם מאדם כזה יש דרישה להתמודד עם יצרו, דבר שלא פשוט בהחלט.

דווח על תגובה לא ראויה
07.08.2018

22. ומה אם יקימו ארגון מחללי שבת כי יש להם תשוקה לים בשבת (יהודי )

דווח על תגובה לא ראויה
12.08.2018

23. וצוהר בכלל לא רבנים,וחולי נפש בכלל לא דתיים. (הוא ממש לא שייך לשמרנים!!!)

קצת פרופורציות.

דווח על תגובה לא ראויה
13.08.2018

24. מהעם השחתה? (נקוה לטוב)

הרי המצוה נועדה לקיום העולם בין השאר?
אז מי יכול להחליט אחרת מבורא העולם?
וחוץ מזה יש טיפולים מוצלחים לגמילה מכל המצב המביך הזה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

פתיח התוכנית רכבת ההפתעות צילום: צילום מסך

צפו: רכבת ההפתעות מחכה לשר ישראל כץ

קרא עוד