הרב לאו נגד השר דרעי: "לא אתן לפגוע בעבודת בתי הדין"

מספר שעות לפני השבעת הדיינים החדשים הורו מהמשרד לשירותי דת, שבראשו עומד באופן זמני השר דרעי, לעצור את הליך השיבוצים של הרב הראשי ונשיא בית הדין.

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/10/18 07:53 ו בחשון התשעט

הרב לאו נגד השר דרעי: "לא אתן לפגוע בעבודת בתי הדין"
תוקף את דרעי. הרב לאו, צילום: פלאש 90. דוד כהן

מספר שעות לפני שיושבעו לתפקידם הבוקר (שני), שיבוץ 24 הדיינים החדשים, שמונו לבתי הדין הרבניים,עומד במרכז סערה גדולה ומאבק בין הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו לשר אריה דרעי.

בשבועות האחרונים פעל הרב לאו, המשמש כנשיא בית הדין, על שיבוצי הדיינים החדשים שנבחרו לפני כחודש, ויצירת הרכבי העבודה המתאימים, זאת בהתחשב בוותק של הדיינים הקיימים ובפרמטרים נוספים.

הרב ביצע את מלאכת השיבוצים, תוך התייעצות עם מנכ"ל בתי הדין והיועץ המשפטי של הארגון יש לציין כי מי שבדרך כלל שותף להליך הוא השר לשירותי דת, אך מאחר מצבו הרפואי של השר הנוכחי, דוד אזולאי, הוא לא היה שותף לנושא.

השר אריה דרעי

השר אריה דרעיצילום: Yonatan Sindel/Flash90

אתמול, הודיע הממשלה על נבצרותו של השר אזולאי ומינתה תחתיו את שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי. בסביבתו של הרב לאו טענו כי מספר שעות לאחר מכן התקבלה הוראה מכיוון יועץ השר לשירותי דת שהורה שלא לאשר את מהלכו של הרב הראשי ונשיא בית הדין, וכתוצאה מכך ההליך נעצר.

יש לציין כי לפי חוק הדיינים הסמכות לשבץ את הדיינים החדשים שייכת לנשיא בית הדין המכהן, ומנכ"ל בתי הדין מוסמך, בהסכמת הנשיא, להעביר למספר חודשים דיינים ממקומם הקבוע למקום קבוע אחר. כמו כן, לביצוע העברה קבועה נדרשת גם הסכמתו של השר הממונה - לשירותי דת. 

"לא אתן לגורמים פוליטיים ואינטרסנטיים לחבל ולפגוע בעבודת בתי הדין ובתפקוד המערכת כולה", אמר הרב לאו והוסיף כי "עבודת בית הדין צריכה להיות מונעת משיקולים מקצועיים של טובת הציבור בלבד".

מלשכתו של הרב לאו נמסר כי מאחר והדיינים אמורים להתחיל בעבודתם כבר מהבוקר ועל מנת לא לגרום להם עגמת נפש, הוא ביצע שיבוצים כלליים במטרה לשנותם בעתיד. מלשכתו של השר דרעי לא התקבלה תגובה.