הרב חיים אמסלם: הקנאביס הוא צורך קיומי ואף לעתים פיקוח נפש

בראיון לחדשות כיפה, מספר 2 במפלגת זהות מתמודד עם הרצון לקדם לגליזציה ("נחשפתי למקרים בהם הקנאביס הוא צורך הכרחי"), מתייחס לאפשרות של תחבורה בשבת ("אם היא פרטית היא אינה מחויבת להלכה") וטוען כי הנושא של זהות יהודית לא מעניין אף אחד, גם לא את הבית היהודי

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 13/03/19 13:22 ו באדר ב'

הרב חיים אמסלם: הקנאביס הוא צורך קיומי ואף לעתים פיקוח נפש
הרב חיים אמסלם, צילום: פלאש 90

מפלגת זהות שכמעט ולא נמצאה בסקרים בתחילת מערכת הבחירות הנוכחית, הצליחה לגרום כמעט לכל פוליטיקאי לדבר על לגליזציה - ההיתר בשימוש קנאביס. אפילו ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר שייבחן את הנושא. הרב חיים אמסלם, מספר 2 ברשימת מפלגת זהות לכנסת מסביר בראיון לחדשות כיפה כיצד רב יכול לתמוך בשימוש בסמים קלים, בהפרטה של משרד החינוך ובתחבורה בשבת: "ברגע שתחבורה היא מופרטת, היא אינה מחויבת להלכה ולמסורת".

"התחושה בשטח טובה. קורה משהו בכיוון החיובי שרק הולך וגדל. אני כבר לא רוצה להשתמש בקלישאות כמו המילה הפתעה", אומר לי הרב חיים אמסלם בתחילת הראיון. הרב אמסלם, שהיה ממקימי מפלגת ש"ס ופרש ממנה, הקים את מפלגת "עם שלם" שהייתה קרובה להיכנס עם שני מנדטים בבחירות 2013 הצטרף כעת למפלגת זהות ולמשה פייגלין כדי לקדם בעיקר את הנושא של יהדות מקרבת ואת נושא הגיור.


למה מפלגת זהות הייתה צריכה שריון אחרי שהגיעה עם רעיון חדש של פריימריז פתוחים?
"כשאני הצטרפתי למפלגת זהות, המפלגה כבר הייתה בעיצומו של תהליך, כך שהיה קשה להצטרף למפלגה דרך הפריימריז", מסביר אמסלם. "במשך השנים האחרונות עסקתי בנושאים מגוונים, אבל בעיקר בנושא של זהות יהודית. מבחינתי זה היה תנאי יסודי ומרכזי. ניסיתי לקדם את זה במקומות שונים".

הרב חיים אמסלם אומר כי זה לא סוד שהתפקד בעבר לבית היהודי ולליכוד. "אני עדיין מקבל הודעות כאילו אני פקוד של הבית היהודי. ראיתי שהנושא הזה, של זהות יהודית לא מעניין אף אחד, גם לא את הבית היהודי. הבנתי שחלק גדול מההנהגה לא רואה עין בעין כמו שאני רואה. מניעת ההתבוללות היא העניין העיקרי, על ידי יהדות מקרבת", מסביר אמסלם. "כל מי שמחפש ומחפשת יהדות מתונה ומאירת פנים, ללא כפייה וללא חקיקה, אלא מתוך רצון אני פונה אליו. זו זהות. קהל המצביעים שלנו הוא לאו דווקא דתי. אנחנו עוסקים בהרבה נושאים שחוצים מגזרים".

אחד ההישגים שמפלגת זהות גאה בו, או כך לפחות מספר 18 ברשימה, הסטנדאפיסט גדי וילצ'רסקי, במערכת הבחירות הנוכחית הוא נושא הלגליזציה שהפך לחלק מסדר היום. כאשר בכל מערכת בחירות מדברים על ביטחון, על כלכלה, על מחירי הדיור ועל עסקת המאה של דונלד טראמפ, זהות הצליחה להשחיל לשיח התקשורתי-פוליטי את נושא צריכת הקנאביס. 

גדי וילצרסקי, מספר 18 במפלגת זהות

גדי וילצרסקי, מספר 18 במפלגת זהותצילום: פלאש 90


אתה מדבר על זהות יהודית, על מתינות ספרדית, נושאים שמתאימים לרב בישראל להתעסק בהם. אבל איך אתה בתור רב, מסתדר עם נושא הלגליזציה?
"זהו אחד מהדגלים החשובים שמשה פייגלין מדבר עליו שנים רבות. הוא רואה בזה לא רק נושא של חירות או שחרור. הוא רואה בזה כצורך קיומי ואף לעתים כפיקוח נפש. אני כרב, יכול להתחבר ולתמוך בזה. נחשפתי למקרים לא מעטים שהקנאביס הוא צורך הכרחי".

מה לגבי כך שפייגלין הצהיר שיבטל את חוק החמץ ואת חוק החזיר?
"גם לי וגם למשה, כאשר שנינו באים מהרקע הדתי, ברור שלא היינו רוצים למנוע משום דבר לעמעם את היהדות בדבר הרע הזה. בשונה מכל מיני אנשים שמשתמשים בכל מיני ססמאות של הפרדת דת ומדינה מתוך עוינות לדת וליהדות, אנחנו באים הפוך", אומר הרב חיים אמסלם. אמסלם מסביר כי זהות באה מנקודה של רצון לגרום לכך, שכמה שיותר יהודים יתקרבו ליהדות. "אנחנו חושבים שיצירת חוקים שמנסים להכריח ציבורים גדולים שלא לחיות על פי רצונם החופשי, משגים את המטרה ההפוכה".

זה אומר שאתם בעד תחבורה ציבורית בשבת?
"לגבי הסוגיה הזאת, צריך להבין שהמצע של זהות אומר – כל זמן שתחבורה ציבורית שייכת למוסדות המדינה, היא חייבת להיות כמדינה יהודית, שומרת שבת. אבל, מה שלא שייך למדינה, לא מחויב להלכה. לכן, ברגע שתחבורה היא מופרטת היא אינה מחויבת להלכה ולמסורת. תחבורה ציבורית, בגלל שהיא שייכת למדינה, היא מחויבת לשמירת שבת".

הליכוד
28
הליכוד
כחול לבן
31
כחול לבן
שס
5
שס
ישראל ביתנו
4
ישראל ביתנו
הרשימה המשותפת
5
הרשימה המשותפת
יהדות התורה
6
יהדות התורה
זהות
4
זהות
העבודה-גשר
7
העבודה-גשר
המחנה הדמוקרטי
0
המחנה הדמוקרטי
ימינה
0
ימינה
נעם
0
נעם
הסקר נערך על ידי חדשות 13 בתאריך 11/03
בחירות 2019 - מאגר הסקרים המלא


אתה לא חושב שיש כאן משהו לא יהודי בהפרטת כל מערכות המדינה? איפה כאן הדאגה לחלש ברגע שמפריטים את מוסדות המדינה?
"המטרה שלנו היא לחזק את הכלכלה. אנחנו רוצים להביא לנזקקים חכה, ולא דגים. בעניין עולם התורה, העולם הזה חייב להיות עולם חזק שמתפרנס. עולם התורה לא יכול להסתמך רק על קצבאות ותרומות. גם זה הוא חלק מהמצע של זהות".

האוטובוס של מפלגת העבודה

אוטובוס השבת של מפלגת העבודה | אין בעיה עם תחבורה בשבת שאינה שייכת למדינה צילום: רענן כהן

הרב חיים אמסלם כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת ש"ס בין השנים 2007 עד 2013. אמסלם עזב את ש"ס לאחר שכינה את ש"ס מפלגת חרדים ליטאית, ולאחר שהסתכסך עם יו"ר המפלגה. לאחר שעזב את ש"ס, החליט אמסלם להקים את מפלגת "עם שלם" שהתמודדה פעם אחת - בבחירות 2013, עת אחוז החסימה עמד על שני מנדטים בלבד. אמסלם קיבל כ47 אלף קולות שכמעט והקנו לו שני מושבים בכנסת. כעת, בחר אמסלם לחבור למשה פייגלין ולמפלגת זהות, זאת גם לאחר שהתפקד בעבר הלא רחוק גם למפלגת הבית היהודי וגם לליכוד.

לפני כחודש, ציפי לבני פרשה מהפוליטיקה אחרי שהייתה בליכוד, בקדימה, בתנועה ובמחנה ציוני. אתה לא חושב שהמעבר שלך ממפלגות נתפס גם כלא רציני?
"בכל מקום שהייתי ניסיתי לקדם את הרעיון של הגיור המקרב. זה היה המוטו שלי. ניסיתי להתחבר לכל מקום שבוא האמנתי ששם זה אפשרי. לצערי התבדיתי. מאז שהצטרפתי אל מפלגת זהות, שעמדה על מנדט אחד בסקרים, היום ברוך השם אנחנו נמצאים במקום שאך אחד לא שואל על היכולת שלנו להיכנס לכנסת. אנחנו ניכנס וניכנס בגדול".

כואב לך לראות את הפיצול בש"ס, ואת המצב של החרדים הספרדים?
"הבעיה של ש"ס שהיא הפכה ממפלגה ספרדית שמדברת לציבור רחב, למפלגה ליטאית-ספרדית-אליטיסטית. את ש"ס עיצבנו, חבריי ואני, לא הייתה אמורה להיות כזאת. זו הייתה אמורה להיות מפלגה שמקבלת את כל המסורתיים, הדתיים, כל אלה שברחו מהציונות הדתית והמפד"ל. אין הבדל בין דגל התורה לבין ש"ס. הציבור המסורתי מחפש את דמויות להזדהות אתם. הוא לא מחפש לא לשרת בצה"ל או לא לעבוד. לציבור המסורתי יש סדר יום אחר. המאבק בין אלי ישי לבין אריה דרעי הוא מאבק של אגו. אין פה עניין אידאולוגי. זה נטו עניין אישי. כולם יודעים שזה סיפור אישי".

איך מסתדרת רשימה שמורכבת ממשה פייגלין, גדי וילצ'רסקי והרב חיים אמסלם?
"אדם כמו גדי, שמכיר לעומק את הדעות של פייגלין, ויודע שיש כאן אדם בשם הרב חיים אמסלם, ובכל זאת עולה על העגלה הזאת ועושה הכל כדי שננצח בבחירות, זהו  הגשר אמתי בין חלקי העם".
 
במפלגת זהות, למרות הדעות הימניות, המאוד ברורות של יושב הראש שלה, משה פייגלין, לא ממהרים להצהיר כי בהכרח יישבו עם נתניהו. בראיון שהעניק פייגלין לחדשו כיפה, אמר פייגלין כי הוא אינו פוסל ישיבה גם עם יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ.

למה אתם לא מכריזים שתשבו עם נתניהו?
"זו חשיבה פוליטית, אבל אנחנו באמת לא בכיסו של אף אחד. יש לנו עקרונות, ויכול להיות שהעקרונות שלנו לא יהיו קלים לעיכול לאנשים אחרים. מי שיעזור לנו לקדם את המצע של מפלגת זהות, מי שיעזור לנו לקדם את הנושא של יהדות מקבלת, הוא האדם שאתו נשב בקואליציה".