הרב הראשי של פולין: "דבריו של השר כץ פגעו בנו"

הרב שודריך וראש הקהילה היהודית בפולין מוניקה קראוצייק יוצאים נגד דבריו של שר החוץ הטרי, ומסבירים כי דבריו של השר כץ פגעו בהם כפולנים: "הפולנים מהווים את הקבוצה הגדולה ביותר מבין חסידי אומות העולם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/02/19 21:54 יג באדר א'

הרב הראשי של פולין: "דבריו של השר כץ פגעו בנו"
השר כץ, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

 

לאחר שממשלת פולין ביטלה את הגעתה לכנס וישגראד בישראל, הרב הראשי של פולין הרב מיכאל שודריך וראש הקהילה היהודית בפולין מוניקה קראוצייק, תוקפים את השר ישראל כץ על דבריו וטוענים: דבריו פגעו בנו כיהודים פולנים שהם חלק מהחברה הפולנית. 

ממשלת פולין זוכה לחיבוק מהקהילה היהודית במדינה, שיוצאת נגד הדברים של שר החוץ הטרי, ישראל כץ, שכבר בימיו הראשונים בתפקיד הצליח לייצר תקרית דיפלומטית בין המדיניות כשאמר בראיון: "הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם".  

בהודעה מיוחדת שמסרו השניים בנושא הרגיש, נאמר כי  בדבריו של כץ, ממלא מקום שר החוץ החדש הנכנס, יש משום האשמת כל הפולנים באנטישמיות  והיא פוגעת בצדק ובהגינות. "ההאשמה של כץ פוגעת גם בכל מי שמעוניין לראות את הייצוג האמיתי של החברה הפולנית", נטען בהודעה.

עוד ציינו, כי "דבריו של יצחק שמיר ז"ל שצוטטו על ידי השר כץ היו בלתי הוגנים כבר בזמן אמירתם (1989) כשיחסי ישראל - פולין עם תחילת השיקום יחסי שתי המדינות, לאחר עידן הקומוניזם. הם בלתי הוגנים היום אף יותר, מקץ 3 עשורים, כשכה רבות נעשה בשני הצדדים למען הבנה משותפת ביחס להסטוריה הקשה אך המשותפת שלנו".

"זוהי עובדה, כי מספר פולנים השתתפו ברציחות שביצעו הגרמנים ביהודים, אולם, אנו זוכרים גם כי הממשלה הפולנית לא שיתפה פעולה באופן ממוסד עם משטר הרייך השלישי", נכתב. עוד טענו השניים כי הפולנים מהווים את הקבוצה הגדולה ביותר מבין חסידי אומות העולם. 

בעקבות התקרית הדיפלומטית ראש ממשלת פולין החליט לא לשלוח נציג לוועידת וישגראד בישראל, ובעקבותיו הודיע ראש ממשלת צ'כיה שהוועידה מבוטלת. נציגי המדינות יקיימו שיחות, ללא פולין.