הרב דרוקמן נגד קריאת הרבנים לנישואין אזרחיים: "חוסר אחריות משווע"

ראש ישיבות ואולפנות בני עקיבא הצטרף לרב יעקב אריאל, הרב אריה שטרן ורבנים נוספים, ויצא נגד הקולות שעלו מצד רבנים אחרים בדבר הצורך לאפשר לזוגות שחפצים בכך להתחתן בנישואין אזרחיים. הרב אריאל: "מי שמדבר על כך, מדבר בחוסר אחריות. זה יקרע את המגזרים. זה אסון"

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/08/17 07:37 ט באלול התשעז

הרב דרוקמן נגד קריאת הרבנים לנישואין אזרחיים: "חוסר אחריות משווע"
הרב דרוקמן בכנסת, צילום: באדיבות המצלם

לפני מספר שבועות הצהירו שורת רבנים, כמו הרב סתיו, הרב שרלו ועוד, על הצורך ביצירת אלטרנטיבה לנישואין שלא דרך הרבנות הראשית כמו נישואין אזרחיים. בארגון 'חותם' קיבצו שורת רבנים משלהם שיצאו בתוקף נגד מה שהם מכנים "חוסר אחריות" ודבר שיביא "אסון".

בסרטון מיוחד שערכו בארגון 'חותם' הוקלטו רבנים שונים כמו רב העיר רמת גן, הרב יעקב אריאל וראש ישיבת אור עציון הרב חיים דרוקמן, כשהם מתבטאים בחריפות נגד יוזמת הנישואין האזרחיים.

"אנחנו נחצה את עם ישראל לשניים", מתריע הרב אריאל. לדבריו, "אלה שהלכו בדרך הרגילה ונרשמו לנישואים כדת משה וישראל, ואלה שהלכו להירשם בצורות אחרות, ואז בניהם לא יוכלו להתחתן. זה קרע. מי שמדבר על כך, מדבר בחוסר אחריות. זה יקרע את המגזרים. זה אסון".

הרב דרוקמן מצטרף לקול הזעקה ואומר כי "יתכן מאוד שיש יחידים שיש להם בעיות, אבל אין מקום לפתור בעיות של יחידים על ידי הרס וחורבן של עם ישראל. מי שמדבר על מציאות של שינוי, לא חשב במידה מספקת. זה חוסר אחריות משווע לגבי עתידו וקיומו של עם ישראל". 

"אחרי אלפיים שנה הקמנו כאן מדינה יהודית, שלפחות בענייני יוחסין צריכה ללכת לפי ההלכה", מסביר ראש מכון פוע"ה, הרב מנחם בורשטיין, שמוסיף כי "הנישואים האזרחיים אינם יכולים להיות אופציה, כי דבר שיוצר לגיטימציה לכל הדברים האלה. אז המון אנשים שיכולים להכנס למסגרות, יוצאים מהם".

רב העיר ירושלים, הרב אריה שטרן , מציין בסרטון כי "זה עלול להביא הרבה פסולי קהל שלא נוכל להתגבר על מציאותם וזה דבר שיגרום לשיבוש של כל היוחסין של עם ישראל בכלל שנשמר במשך הדורות, רק בזכות העובדה ששמרו על נישואים כדת משה וישראל".  

מארגון 'חותם' נמסר כי "מאז הקמתה של המדינה, היה ברור לכל מנהיגי המדינה כי כל נושא המעמד האישי צריך שיתנהל ע"פ ערכי היהדות וגדרי ההלכה, מדובר בליבת קיומו ואחדותו של עם ישראל, מתוך הבנה שפגיעה בקונצנזוס יצור קרע בלתי ניתן לאיחוי ופתיחה של פנקסי יוחסין בתוך החברה הישראלית.".

בהמשך הם ציינו כי צר להם "ששוליים קיצוניים, המציגים את עמדתם כתורנית ונתמכים ע"י גופים אנטי ישראליים כדוגמת הקרן החדשה מבקשים לפגוע באחדותה של החברה הישראלית, ובאופי היהודי של המדינה".

מתנועת 'נאמני תורה ועבודה, שהפיקו את סרטון הרבנים שהביעו תמיכה כזו או אחרת בנישואין אזרחיים, מסרו בתגובה כי "במדינת ישראל קיימים מאות אלפי אזרחים שאינם יכולים להתחתן ברבנות. הרבנים המתנגדים לא עוזרים לאזרחים אלה, הרבנות ודאי שאינה עוזרת, והתוצאה בפועל היא התרחקות הולכת וגוברת של ציבור גדול מהיהדות".

לדבריהם, "לאחרונה הבאנו בפני הציבור את עמדותיהם של רבנים חשובים בקרב המגזר הדתי, המוטרדים מן המצב הקיים ומהשלכותיו לתורת ישראל. במקום להתייחס לגוף הדברים, ממשיכים גורמים מסוימים במסע השמצות חסר בסיס, ומסרבים לעסוק בשאלה באשר למצבם של אותם אזרחים פסולי חיתון".