הרב גיסר: "יש לבטל את חוק הגיוס לכל בנות ישראל"

יו"ר החמ"ד אמר, בפאנל שעסק בגיוס נשים בכנס 'מעלה', כי "זאת פגיעה בערכים ובצניעות". ראש אכ"א תקף את 'חותם: "בוחרים להמשיך עם סרטונים משפילים ופוגעניים", ונענה על ידי ראש הארגון: "הפך את דוברות צה"ל למשרד היח"צ הגדול ביותר בישראל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/05/18 09:14 טו בסיון התשעח

הרב גיסר: "יש לבטל את חוק הגיוס לכל בנות ישראל"
הרב גיסר עם ראש אכ"א ויפעת סלע, צילום: רועי לוי

כנס 'מעלה' השני ע"ש אורי אליצור, שהתקיים אמש (שני) בגבעת שמואל, ייצר מספר מפגשים מעניינים בין תומכי גיוס הנשים בציונות הדתית לאלה המתנגדים בחריפות. אמירה מפתיעה סיפק יו"ר החמ"ד הרב אבי גיסר.

הרב גיסר נשאל על ידי מנחת הפאנל שעסק בנושא גיוס בנות לצה"ל, מדוע החמ"ד מתנגד לגיוס נשים? "החמ"ד שומר, ככל יכולתו, על חזית אחידה עם הרבנות הראשית לישראל", הוא ענה וציין כי "יש קונצנזוס רבני כלל ישראלי בנושא, למרות שיש מפעם לפעם רבנים שמורים אחרת במקרים מיוחדים".

בהמשך הוא הביע דעה שהפתיע רבים, "הדרך הנכונה לדעתי היא ביטול חוק הגיוס בכפיה לכל בנות ישראל. המחיר שהבנות והחברה כולה משלמים הוא מחיר לא טוב. זאת פגיעה בערכים ובצניעות". לדבריו, יש לבסס את שירות הנשים בצבא על התנדבות ולהקים מערכי שירות לאומי בצה"ל ולנצל את כישורי הבנות הייחודיים".

תקף את חותם. ראש אכ"א האלוף אלמוז

תקף את חותם. ראש אכ"א האלוף אלמוזצילום: רועי לוי

בכנס, בהנחיית מנכ"ל מעלה רפי קפלן והעיתונאים מוריה קור ורועי שרון, השתתפו ראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הרבנים עמיחי גורדין, אבי גיסר, עמיחי אליהו ועמיטל בראלי, ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני, אלוף (מיל') גרשון הכהן, מנכ"לית אלומה יפעת סלע, העיתונאית כרמלה מנשה, חברי הנהלת 'מעלה' חיים פאלק ורמי הופנברג ובני משפחתו של אורי אליצור ז"ל.

האלוף אלמוז תקף את ארגון 'חותם' ואמר כי לגופים כדוגמתו "שבוחרים להמשיך ולהסריט את אותם סרטונים משפילים ופוגעניים אני אומר, אין בעיה תמשיכו להוציא סרטונים! אני לא אשפוט את הצעדים שבו אתם נוקטים אבל תחליטו לבד מה אתם רוצים, אם להמשיך בדרך הזו או בדרך של רבנים שבאים ומדברים מתוך הלב ומתוך מועקות אמיתיות, תחליטו אתם".

עוד אמר ראש אכ"א כי "יש צורך צבאי אמיתי לגייס בנות ומתוקף העובדה שהצבא הוא צבא העם להביא גם בנות לצבא. יש הרבה מקצועות בצבא שנשים מקיימות בהצלחה רבה, ועם זה יש מקצועות שתהיה טעות גדולה לשלב בהן נשים בשל צרכים פזיולוגיים שונים שלא מתאימים להן, ואין פה שום נימה שוביניסטית".

ראש 'חותם' עמיטל בראלי ענה לקצין הבכיר ואמר כי "אלוף אלמוז שבתפקידו הקודם היה דובר צה"ל הפך את דוברות צה"ל למשרד היח"צ הגדול ביותר במדינת ישראל, תמיד תראו בכתבות לוחמות בצבעי הסוואה ומהפכה שקידמה אג'נדה מאוד גדולה. אנחנו מדברים על יחסי ציבור לקידום אג'נדה פמיניסטית והאמון שיש לדובר צה"ל נפגע מאוד.

"אני שואל את אלמוז האם צבא העם הוא צבא של ערכים דמוקרטיים או צבא יהודי? וצבא יהודי זה לא לערבב בין בנים לבנות בתוך נגמ"ש בתוך פילבוקס. 75-80% בוחרות בשירות הלאומי ומבינות כי הצבא הוא לא מקום לאישה ולאישה הדתית בפרט". 

ח"כ בצלאל סמוטריץ' ציין כי "צה"ל מאפשר בשנים האחרונות כניסה של השקפות פוסט מודרניות שמנסות לפגוע בתא המשפחתי. צה"ל מכניס גופים דוגמת בינה והרטמן שמטרתם לנתק את המחויבות של הפרט מערכים חברתיים ומשפחתיים ולמעשה כורת את הענף עליו הוא יושב כי אותם מכונים גורמים לפגיעה קשה במוטיבציה של החייל בצבא".

ח"כ סמוטריץ

ח"כ סמוטריץ' בכנסצילום: רועי לוי

מנכ"לית אלומה יפעת סלע התייחסה לגידול הבנות הדתיות שמעוניינות להתגייס, "935 בנות התגייסו לצבא ב-2010 והשנה התגייסו 2700 בנות והמספרים מדברים בעד עצמן. צריך לתת לבנות להתגייס, אבל לעשות את הדברים ביישום שכל ולשמור על הצרכים של הבחורה הדתית בתוך הצבא".

בפאנל שדן בנושא יחסי הציונות הדתית וצה"ל ציין הרב עמיחי אליהו כי אמירותיהם החריפות של חלק מרבני ישראל "משקפות שבר אמיתי בין הציונות הדתית לצה"ל, והצבא התעורר בגלל הצעקות האלה". אלוף במיל' גרשון הכהן לא הסכים עם הדברים וטען כי "הקמפיין שהרימו בשנה האחרונה הרבנים כנגד צה"ל פגע קשות בקצינים הדתיים מכיוון שהתחושה בציבור הייתה שהם מביאים אג'נדה לתוך הצבא... הרבנים מיותרים בצבא"

רב ישיבת הר עציון, הרב עמיחי גורדין, חיזק במפתיע את דברי הרב אליהו, אם כי השתמש בלשון עדינה יותר, וואמר כי הוא "מבין את הרבנים שהתבטאו מתוך  מצוקה, וכשצוער דתי מרים בחורה כחלק מסחיבת פצוע אז למרות שאין לנו רצון לכתחילה להתערב במערכת הצבאית לצערנו יש מקום להתערבות".

לדבריו, "בשנה וחצי האחרונות הייתה מצוקה אמיתית בנוגע לדברים שקורים לחייל הדתי בצבא ויכול להגיד שהרמטכ"ל הנוכחי ניהל את הדברים באחריות רבה ודאג להוציא את המוגלה שנוצרה כתוצאה מהבעיות שקיימות בשטח. בשנים האחרונות הוכנסו נשים למקצועות רבים ולא נעשו בצבא לאורך שנים התאמות נדרשות. זה מצביע על כך שהצבא גברי וחילוני והכי קשה בו לדתיים ונשים ובעיקר לנשים דתיות".