הרב אריאל: נשים יכולות לרקוד עם ספר תורה. הבעיה היא אלו שלבושות לא צנוע

הרב יעקב אריאל מספר לחדשות כיפה מדוע נשים לא צריכות להחזיק בספר תורה, ומסביר כיצד הן יכולות בכל זאת לשמוח בשמחת התורה: "ניתן לשים את הספר על השולחן ונשים יכולות לרקוד סביבו, וכך לא תיגענה בו"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 18/10/19 16:06 יט בתשרי התשפ

הרב אריאל: נשים יכולות לרקוד עם ספר תורה. הבעיה היא אלו שלבושות לא צנוע
לא ממליץ. הרב יעקב אריאל, צילום: פלאש 90. אורן נחשון

ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, הרב יעקב אריאל, מסביר כיצד נשים צריכות לחגוג את שמחת תורה וחושב שכלת תורה זה דווקא רעיון טוב. 

האם זה ראוי שאישה תרקוד עם ספר תורה בהקפות בשמת תורה? 

"אין שום איסור שאישה תחזיק ספר תורה, אבל במציאות בה אנו חיים, בה חלק מהנשים לבושות לא צנוע לפי הגדרות ההלכתיות אסור להם להחזיק ספר תורה. כדי שלא יצא מצב של 'את כן ואת לא' אני מציע לנשים לא לקחת ספר תורה, בגלל שחלק גדול מהנשים לבושות שלא כהלכה."

במידה והן לא רוקדות עם ספר תורה, כיצד נשים יתחברו לשמחת התורה?  

"אפשר להביא ספר תורה ספרדי, כי הוא ניצב ולא שכוב כמו האשכנזי, לשים אותו על השולחן ונשים יכולות לרקוד סביבו וכך לא תיגענה בו. למען האמת גם את זה הייתי מעדיף שנשים לא לבושות תהיינה באותו מקום עם ספר תורה, אבל זה לפחות מצמצם את הבעיה שהן נוגעות בספר ורוקדות איתו. לעמוד חשופות מול ספר תורה זה אסור, אבל זה הרע במיעוטו. 

השיטה של לרקוד עם ספרי תורה לא מוסכמת על כולם. במרוקו לא היו רוקדים עם הספר, אלא מעמידים אותו במרכז ורוקדים סביבו. גם בישיבת חברון כך עושים- לא רוקדים עם הספרים. אגב, זה גם לא נוח לרקוד עם הספרים. זה נופל ונקרע. עדיף לרקוד סביב התורה ולא עם התורה. זה שהגברים עושים את זה, זה טעות, אבל נשים לא חייבות לעשות את זה בצורה כזו. 

נשים יכול לרקוד סביב התורה, גם יותר מכובד ויותר יפה וכך גם ראוי מלכתחילה לעשות את זה וזה גם פותר את הבעיה שנשים לא מחזיקות ספר תורה כאשר הן אינן מתאימות". 

האם נכון שתהיה גם כלת תורה? 

"שנשים תעשנה מה שמתאים להן לפי הבנתן לא כחיקוי לגברים, לכן לא צריך לרקוד באותה צורה פראית כמו הגברים לא להתווכח עם הגבאים ולחטוף את הספר תורה מהם כדי להעביר לעזרת נשים. הן יכולות לרקוד בצורה יותר עדינה, יותר מאופקת ויותר נשית. עדינות זה עניין נשי. הן יכולות לרקוד חצי שעה ואחרי זה לשבת ולבחור כלת תורה. בוחרים מתוך הקהילה אישה שהצטיינה במעשים טובים, גמילות חסד ועזרה לזולת. או אישה שתרמה כלייה או אישה שעשתה דברים חשובים או אישה שיודעת להרביץ תורה- גם היא ראויה. צריך למצוא אישה מתאימה ואותה כלה תכין דבר תורה ויעשו קידוש בצורה מכובדת ולא מבצורה פראית כמו אצל גברים. נשים צריכות להיות עצמאיות ולא חקייניות. מה שאמרתי הוא לא מחייב, זרקתי סתם רעיונות. אפשר להיות יצירתיות וצריך להיות מתאים לאופיין של הנשים תעשנה זאת בצורה ראויה ותבוא אליהן הברכה".