הרב אריאל במתקפה על בג"ץ: מציע הקמת גוף שיחליף אותו

אחד מבכירי רבני הציונות הדתית פרסם מאמר בכרך 'תחומין' החדש ובו תקף את שופטי בית המשפט על שאסרו החזקת גופות מחבלים, "במלחמה כללי הצדק שונים מאשר בחיים האזרחיים - בפרט כשמדובר באויב אכזרי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/07/18 10:40 כט בתמוז התשעח

הרב אריאל במתקפה על בג"ץ: מציע הקמת גוף שיחליף אותו
הרב אריאל, צילום: בית הרב קוק

רבה הראשי לשעבר של רמת גן, הרב יעקב אריאל, תקף בכרך האחרון של 'תחומין' את בג"ץ על שאסרו על המדינה להחזיק בגופות מחבלים.

"הרשות השופטת אינה נושאת באחריות ולא ניתן לערב חוקים אזרחיים פרטניים בניהול המלחמה", קבע הרב אריאל במאמרו ההלכתי שפורסם בכרך ל"ח מבית מכון צומת, הראשון שיצא לאור מאז פטירת מייסדו הרב ישראל רוזן.

הרב אף טען כי אין כל פסול, ומבחינה הלכתית זה אף ראוי, להחזיק בגופות מחבלים כקלף מיקוח במלחמה שמתנהלת בין מדינת ישראל לארגון הטרור חמאס, ובמאמצים להביא את של הדר גולדין ואורון שאול הי"ד, שנפלו במבצע 'צוק איתן', לקבר ישראל

בדצמבר 2017 קבעו שופטי בג"ץ, ברוב של שניים מול אחד, כי אסור לישראל להחזיק בגופות מחבלים. הפסיקה הגיעה לאור עתירתם של בני משפחות מחבלים, וביניהם אלה שרצחו את ארבעת הצוערים בארמון הנציב ואת הילדה הלל אריאל בקרית ארבע. הרב אריאל ניסה להוכיח כי לפי ההלכה, זהו צעד ראוי להחזיק מחבלים כקלף מיקוח במלחמה שמתנהלת בין מדינת ישראל לארגון הטרור חמאס.

כרך תחומין החדש

כרך תחומין החדשצילום: דוברות מכון צומת

הרב אריאל טען כי מדובר בשיבוש במערכות היחסים שבין הרשויות - השופטת והמבצעת, "הרשות המבצעת צריכה חבל ארוך דיו ומרווח רחב של שיקול דעת כדי לנהל את מדיניותה מתוך אחריות כבדה לאזרחיה, ובפרט בשעת מלחמה. ניהול מלחמה חייב להיעשות ע"י הצבא והקבינט, ועליהם לשקול שיקולים ציבוריים רחבים וארוכי טווח".

עוד הוא קבע  כי "במלחמה כללי הצדק שונים מאשר בחיים האזרחיים - בפרט כשמדובר באויב אכזרי". לדבריו, יש צורך לבקר את הרשות המבצעת, ע"י סמכות-על המכירה בסמכות הרשות המבצעת לחרוג מכללי החוק האזרחי הרגיל, ומסוגלת לרדת לעומק שיקוליה. לדבריו, בתי המשפט עוסקים בדרך כלל במישור האזרחי וזו גם זווית ראייתה ודרך חשיבתה.

הרב אריאל אף הציע כתחליף לבג"ץ הקמת גוף חדש שיורכב "מאנשי רוח נעלים ומוסכמים על הציבור, שיש להם גם הבנה בנושאים ציבוריים מדיניים וביטחוניים, שיוכלו לבקר ואף לשפוט את הרשות המבצעת".