הרב אליהו מאשים: מנסים לסתום לי ולרבנים את הפה

בלשכת רב העיר צפת טענו כי בניגוד לאנשי קולנוע ותאטרון, שלהם מאפשר בית המשפט חופש ביטוי, את הרבנים מנסים להשתיק ולמנוע מהם להביע את דעתם בנושאים שונים כמו, "יחסים הומוסקסואלים וגיוס נשים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/10/18 21:11 יד בחשון התשעט

הרב אליהו מאשים: מנסים לסתום לי ולרבנים את הפה
תמונת ארכיון. הרב אליהו, צילום: הרמב"ם היומי

האם לרבנים אסור להתבטא כפי שמותר לפרופסורים ואומנים? הרב שמואל אליהו הגיב הערב (שלישי) להתפתחות בעתירה שהוגשה נגדו בנושא התבטאויותיו בנושאים שונים וטען כי מנסים לשלול ממנו את חופש הביטוי.

"עתירה זו", נמסר מלשכת רב העיר צפת, "אינה העתירה הראשונה שמגישה 'האגודה לזכויות האזרח' עם התנועה הרפורמית שחרטה על דגלה 'פלורליזם', כל העתירות עוסקות בניסיון למנוע מהרב אליהו ומרבנים נוספים את חופש דיבור".

לדברי אנשי לשכתו של הרב, "הדיון בפני בית המשפט הוא הערך שנקרא "חופש הדיבור". האם הוא שמור רק לאליטות של האקדמיה העיתונות והאומנים או שהוא נכס בסיסי של כל אדם במדינה דמוקרטית, גם של רבנים.

שקד וחיות, יקיימו פגיה משולשת עם נתניהו

בג"ץ משתיק רבנים. שקד וחיותצילום: פלאש 90. הדס פרוש

"העתירה של האגודה לזכויות האזרח היא ניסיון לומר שלרבנים אין חופש דיבור כמו לכל שאר האמנים, השדרנים, המרצים באוניברסיטאות, וכל אנשי השמאל שמקבלים את משכורתם מקופת המדינה בדיוק כמו הרב.

אתמול, בדיון על העתירה שהוגשה נגד הרב אליהו, לאור דברים שאמר בעבר בנושאים שונים ועוררו סערות ציבוריות, ציינו שופטי בג"ץ כי יתכן ושרת המשפטים אינה צריכה להסתפק בשיחת הבהרה, אלא להחמיר את ההתנהלות מול הרב.

בלשכת הרב ניסו להוכיח כי סתימת פיות נעשית רק לרבנים, וציטטו דברים שאמרו בעבר באגודה לזכויות האזרח, לפיהם "חופש הביטוי כך גם החופש האקדמי נבחן ב'מקרים קשים' ולא בעת השמעת דברים שבלב הקונצנזוס". ודברים דומים גם הצורך במתן חופש ביטוי גם ליצירות קולנוע ותאטרון, גם אם הן מעוררות מחלוקת.

הרצאה באוניברסיטה. למצולמים אין קשר לכתבה

את המרצים לא משתיקים?. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. tomer neuberg

עוד נמסר בתגובה כי "מתשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה נראה כי דעתה זו של האגודה על חופש הביטוי הייתה מקובלת גם על היועץ המשפטי לממשלה. באמצעות המשנה ליועץ המשפטי דינה זילבר יצאה ממנו הוראה לשרת התרבות מירי רגב כי אסור למדינה לשלול תקציבים מתיאטרון שמתבטא התבטאויות קשות בסוגיות רגישות ומעוררות מחלוקת שמעודדות חשיבה ביקורתית".

בלשכת הרב אליהו ציינו לאור הציטוטים שצירפו כי "הנושאים שבהם עוסקת העתירה הזו הם הנושאים הטבעיים שבהם עוסקים רבנים. גם אם ישנם דברים נוקבים, הם לא מתקרבים לעוצמת הקושי של הנושאים שעסקו בהם אנשי האקדמיה, העיתונות והתאטרון".

בסביבת הרב הוסיפו כי "מדובר בדעתם של רבנים על יחסים הומוסקסואלים, יחס לגיוס נשים, היתר לשמוע שירת נשים. פרשת אלאור אזריה. שריפת היערות וחקירות ראש הממשלה וביקורת על מערכת המשפט. אמירות תורניות והלכתיות שאף נידונות בשיח הציבורי תדיר, בכל כלי תקשורת. הניסיון של העותרים לחסום את הרבנים מלהתבטא בנושאים אלה עומד כעת במוקד עתירה זו. פלא איך לא רעדו הידיים לרפורמים ול'אגודה לזכויות האזרח' כשחתמו על העתירה הזאת".