הקץ להריסות ביהודה ושומרון בחסות בג"ץ?

החוק שקובע כי דיני התכנון והבנייה ביו"ש יידונו בבתי המשפט המחוזיים ולא בבג"ץ אושר בוועדת החוקה ויעלה לקריאה שנייה ושלישית. סמוטריץ': "שלב חשוב בנורמליזציה ובהשוואת החקיקה לזו המקובלת בקו הירוק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/07/18 09:00 כח בתמוז התשעח

הקץ להריסות ביהודה ושומרון בחסות בג"ץ?
יהודה ושומרון, צילום: פלאש 90

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דחתה הבוקר (ד') את כל ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה נגד החוק שקובע כי דיני התכנון והבנייה ביהודה ושומרון יידונו בבתי המשפט המחוזיים ולא בבג"ץ. הדיון התקיים לאחר שהצעת החוק הפרטית של ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהחל בתהליך, מוזגה עם הצעת החוק הממשלתית שמובילה השרה שקד.

מטרת החוק היא להוריד את העומס מבית המשפט העליון, להנגיש לאזרחים את הטיפול בעניינים מינהליים ולאפשר ערכאת ערעור נוספת. בין היתר מבקש החוק להפסיק את האפליה הנהוגה מזה שנים כלפי תושבי יהודה ושומרון, ולקיים יכולת בירור עובדתי ולהגיע לחקר האמת. כך, בעוד שענייני תכנון ובניה ב"ישראל הקטנה" נדונים בבית משפט לעניינים מנהליים שבו ניתן לקיים בירור עובדתי, הרי שבעתירות פלסטיניות לבג"ץ לא ניתן לקיים בירור עובדתי.

באופן זה, התהפכו היוצרות: במקום שנטל ההוכחה יהיה על התובע, נטל ההוכחה עובר לנתבע – המדינה, וכך לא אחת פונו מתיישבים מבתיהם בהחלטת בג"ץ, כפי שהיה בפסקי דין עמונה ונתיב האבות. 

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "עד היום לא הוחל החוק על החלטות של רשויות האזור ביהודה ושומרון. כתוצאה מכך נוצר עומס של עתירות רבות על בית המשפט העליון ונוצרה אפליה לרעה של תושבי האזור שזכות הגישה שלהם לערכאות נפגעה, הן בכך שהעתירה הראשונה מונגשת להם פחות והן בשל היעדרה של ערכאת ערעור בעתירות מינהליות.

"לפיכך, מוצע להוסיף לרשימת העניינים המנויה בתוספת הראשונה לחוק, הקובעת את ההחלטות שניתן לעתור עליהן לבית המשפט לעניינים מינהליים, גם החלטה שהתקבלה על ידי רשות מרשויות האזור ובכללן המינהל האזרחי ולקבוע כי גם הן יידונו בראשונה בפני בית משפט לעניינים מינהליים. כך יפחת העומס מבית המשפט העליון, יונגש ויפושט ההליך המינהלי ותתאפשר זכות ערעור".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "העברת הדיון בעתירות מנהליות ביהודה ושומרון מבג"ץ לבתי המשפט המנהליים המחוזיים היא שלב חשוב בנורמליזציה ובהשוואת החקיקה ביהודה ושומרון לחקיקה המקובלת בתוככי הקו הירוק. העברת הדיונים לבתי המשפט המחוזיים תנגיש את השירותים המשפטיים לתושבי יהודה ושומרון ובעיקר תהפוך את הדיון בהם למשפטי יותר ופוליטי פחות. 

"אני מקווה שההטיה הקיימת בבג"ץ לרעת ההתיישבות והמתיישבים תתאזן בבתי המשפט המחוזיים שהם כאמור פחות פוליטיים ומוטי אג'נדה. לא עוד עתירות חסרות בסיס עובדתי ונעדרות הוכחות בסיסיות שמתקבלות רק כי מי שהגיש אותן הוא ערבי או ארגון שמאל".

עוד אמר סמוטריץ': "אני מודה לחברתי השרה שקד שקידמה את החוק הממשלתי וליו"ר וועדת החוקה ניסן סלומינסקי שניצח על מלאכת החקיקה בכנסת בכישרון ובמקצועיות. יחד נמשיך בעזרת השם לפעול להשוואת זכויות המתיישבים ולהחלת נורמליזציה ביהודה ושומרון".