"הציונות הדתית לא צריכה להשלים עם פרוטקשן לחמאס או עם פינוי יהודים"

בראיון באולפן חדשות כיפה, מנכ"ל עוצמה יהודית, צבי סוכות מתייחס לטענה כי הם מפלגה גזענית "מזעזע להשוות אותנו לנאצים", מספר מה הוא חושב על נוער הגבעות "המדינה יוצרת תסיסה בנוער" ועל חילול השבת שהתיר הרב ליאור כדי לתדרך את הנערים מול חקירות השב"כ

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 05/03/19 19:02 כח באדר א'

"הציונות הדתית לא צריכה להשלים עם פרוטקשן לחמאס או עם פינוי יהודים"
מנכ"ל עוצמה יהודית, צבי סוכות, צילום: כיפה

יש מי שכבר השווה אותם לנאצים, יש כאלה שדורשים לפסול אותם, ויש גם לא מעט מצביעים מהציונות הדתית שהחליטו לא להצביע הפעם לבית היהודי בגלל החיבור איתם. מעל כל זה, אין ספק שמפלגת עוצמה יהודית, היא המפלגה שמייצרת הכי הרבה כותרות במערכת הבחירות הנוכחית. בראיון לחדשות כיפה, מנכ"ל עוצמה יהודית, צבי סוכות אומר כי הוא מזועזע מההשוואה בין מצע המפלגה לחוקי נירנברג, מספר על התסיסה בקרב בני הנוער ביהודה ושומרון שגורמת להם להתנהג באלימות ומתאר מה קורה לנער היהודי במרתפי השב"כ.

בגיל 28 בלבד, צבי סוכות משמש כמנכ"ל מפלגת עוצמה יהודית. לצורך ההשוואה, נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס שימש כמנכ"ל משרד הביטחון בדיוק באותו הגיל. סוכות הגיע אלינו לאולפן חדשות כיפה כשהוא נסער. זאת בעקבות פינוי שמתבצע באותם רגעים באיתמר. "אתה מבין שבמקום שערבים יהיו נצורים בבתיהם ויפחדו מתגובה של צה"ל אחרי ביצוע פיגוע הדריסה, מבצעים פינוי באיתמר? זה לא הגיוני".  

סוכות מתייחס לפיגוע הדריסה שאירע בסמוך לכפר נעמה במערב בנימין, בו נפצעו חייל וקצין. "הלילה הזה מתאר את מה שקורה במדינת ישראל. באמצע הלילה ערבים זורקים בקבוק תבערה על חיילי צה"ל במחסום בל. לא יורים עליהם ולא רודפים אחריהם. הערבים ממשיכים בנסיעה, פוגשים חיילים שתקנו בעיה ברכב ודורסים אותם. רק אז החיילים יורים בהם. כל הלילה, במקום שהערבים בכפר יתחבאו בבית שלהם ויפחדו מתגובה של צה"ל, יש שם הפרות סדר המוניות, זורקים אבנים על חיילי צה"ל, וצה"ל לא מגיב. ואם כן יש תגובה, זה פינוי באיתמר".

"הערבים חייבים להבין שלא תקום להם מדינה"



אי תגובת צה"ל, זה סימפטום של מקרה אלאור אזריה ומה שמכונה לאחרונה משפטיזציה בצה"ל?
"הבעיה היום, היא שאין אסטרטגיה. אין רצון לנצח. למדינת ישראל אין רצון להכריע את הסיפור הזה. למדינת ישראל אין פתרון מה לעשות עם מיליונים של ערבים שרוצים לזרוק אותנו לים".

לשמאל דווקא יש פתרון, שתי מדינות לשני עמים
"הפתרון שלהם הוא לברוח".

פתרון של היפרדות מהפלסטינים ומדינה מפורזת
"בשמאל יש שני אפיקים שהולכים ביחד עם השלייה הזאת של השלום. הם אומרים, יש בעיה אז נברח. כמו שברחנו מלבנון או מסיני".

"הבריחה" מסיני השתלמה לנו. יש שלום עם מצרים.
"אין שלום עם מצרים. אני לא יכול להסתובב ככה, כמו שאני נראה (עם הפאות והכיפה) בקהיר. דרך אגב, אם לא היינו מביאים להם את סיני, לא היינו צריכים "לרדת" לסיני. זה פתרון מסוג אחד", מסביר סוכות. "האפיק השני של השמאל, הפתרון השני שלהם אומר שיש לערבים בעיות כלכליות, ואם ניתן להם מדינה קטנה, אולי זה יעזור למחוק את החלום שלהם, וזה פשוט לא נכון".



אין כמעט הבדל בין הדברים שאתה אומר לבין הדברים של סמוטריץ' - "לגדוע להם את התקווה"
"הערבים חייבים להבין, והם מתחילים להבין את זה שלא תקום להם מדינה והם לא יזרקו אותנו לים. עדיף להם לגמור את החודש ולגדל את הילדים והמשפחה שלהם בסבבה".

למצולמים אין קשר לכתבה

"לגדוע להם את התקווה"צילום: פלאש 90

חקירות שב"כ דוחות שבת

בחודש אוקטובר האחרון, עאישה ראבי, פלסטינית, אם לתשעה ילדים נרצחה כתוצאה מיידוי אבנים לעבר רכבה כאשר נסעה סמוך לישוב רחלים שבשומרון. חמישה קטינים, כולם תלמידי ישיבת 'פרי הארץ' נעצרו בחשד כי רגמו את רכבה של ראבי וגרמו למותה. בשבת בבוקר, יום לאחר הרצח יצאו מספר פעילי ימין, בניהם, מאיר אטינגר, נכדו של הרב מאיר כהנא ז"ל, מיצהר כדי לתדרך את הנערים כיצד לעמוד מול חקירות השב"כ. כל זאת בהיתר של חילול שבת מצדו של הרב דב ליאור.

חבורה של צעירים מיצהר מגיעה בשבת ללוות ולהדריך את אותם תלמידים כדי להסביר להם מה הם הולכים לעבור בחקירות השב"כ. איפה את היית באותה שבת?
"באותה שבת הייתי באלון מורה. אבל אני מבקר בישיבת פרי הארץ באופן קבוע בימי ראשון ומכיר טוב את התלמידים ואת רב הישיבה, הרב דוד בן נתן. בסוף, כאשר מדינת ישראל יוצרת בלאגן באוכלוסייה, זה יוצר תסיסה בנוער. בסוף מי שמתמודד עם התסיסה הזאת זה אנחנו. זה הרב דוד בן נתן".


הראיון המלא עם מנכ"ל עוצמה יהודית, צבי סוכות

לזרוק אבנים זה מעשה יהודי? אתה רוצה שהנוער היהודי ייראה כמו הנוער של חמאס?
"אני חושב שמלחמה זה מקום עצוב וקשה. במלחמה עושים דברים רעים. ואנחנו נמצאים במלחמה. זה לא התפקיד של אף אחד לקחת את החוק לידיים. אבל אם חייל יהודי שמתגייס לצבא יעשה דברים "לא יהודיים" – בעיני זה מאוד יהודי לפגוע באויב".

יש הבדל אבל גדול בין חייל לבין נער בן 17 שזורק אבנים מתוך תסכול. באותו זמן, יש צעירים שמגיעים בשבת לתדרך את הנערים מפני חקירות שב"כ
"בצדק".

למה בצדק?
"בשב"כ מתעללים באנשים ומוציאים מהם הודאות על דברים שהם לא עשו. אני הייתי בחקירות שב"כ והייתי קרוב מאוד להודות בדברים שלא עשיתי. זה כמו המופע של טורמן, שורטים לך את המוח. זה מצב לא הגיוני של לחצים פסיכולוגיים. בינתיים זה רק משתכלל. מה שהיה בחקירות של הרצח בדומא זה טירוף".

הדרכת הנערים הצריכה חילול שבת?
"חד משמעית. בטח. אני לא פוסק הלכה, אבל לאדם כמו הרב דב ליאור יש מספיק כתפיים כדי לפסוק. אם אתה שואל אותי ברמה המעשית, אם יש סכנה שילד יגיע לחקירות שב"כ ויודה בדברים שלא עשה, בוודאי שיש סכנה. אם כן היה צריך לחלל שבת או לא, זאת שאלה שצריך לשאול רב".

מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר

מיכאל בן ארי ואיתמר בן גבירצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

על כתפיו של נתניהו

מפלגת עוצמה יהודית היא אינה כוס התה של מצביעי הבית היהודי, כך גם הבית היהודי אינה כוס התה של מצביעי עוצמה יהודית. בראיון שנתן בחודש האחרון הרב אלי סדן לחדשות כיפה, הרב סדן אמר כי עם "עוצמה יהודית יש לנו ויכוח אידיאולוגי". למרות חילוקי הדעות, עוצמה יהודית קיבלה הזדמנות פז במערכת הבחירות הקרובה, כאשר ראש הממשלה הפעיל לחץ לא קטן על הבית היהודי על מנת לצרפם לבית היהודי. הבית היהודי קיבלו בתמורה לחיבור עם עוצמה יהודית מנדט מתנה מהליכוד. 

סמוטריץ' הוא הבן אדם שמחבר בין "הבית" ל"עוצמה"?
"קודם כל אנחנו מאוד אוהבים את בצלאל. אבל, בסופו של דבר בצלאל ישב בממשלה שפינתה את נתיב האבות ועמונה, בממשלה שבה נתנו פרוטקשן בחמאס". סוכות עושה השוואה עם מפלגות אחרות וטוען כי מפלגות חרדיות לדוגמה, לא יישבו בממשלה שתחלל שבת. "הציונות הדתית לא צריכה להשלים עם פרוטקשן לחמאס או לפנות יהודים".
 
אבל, כן יש התפשרויות בקואליציה. נכון שהתמונה לא תהיה שלמה כמו שעוצמה יהודית מציירת, אבל היא תהיה ליד. זה לא מספיק?
"אחד הדברים שנתניהו הכי חזק בהם זו הנקודה הזו – הפרגמטיות. שנים מדינת ישראל עמדה מול העולם וניסתה להיות פרגמטית. להסתדר מול האו"ם, מול ארה"ב ואירופה. בעקבות זאת, נאמרו הרבה אמירות שפגעו בנו, במדינת ישראל. כשנתניהו מדבר על מדינה פלסטינית, או מדבר עם ארגון טרור, גם אם הוא לא מתכוון לזה, בטווח הקרוב תרוויח, בטווח הארוך אתה עושה נזק. בסוף כשנפתלי בנט יושב בממשלה, שבה נותנים פרוטקשן לחמאס, שבה מדברים עם חמאס, שבה מתקפלים במגנומטרים, גם אם הוא צועק מהצד –אנשים לא מסתכלים על זה כמשהו שהוא לא לגיטימי או חמור. מבחינתו, הדברים האלו הם דברים עקרוניים".
 
עם כל הביקורת שיש לך על נתניהו, הוא זה שעשה הכל כדי להכניס אתכם לכנסת

"מול החלופות שיש היום, נתניהו הוא הבן אדם הכי נכון לעמוד בראשות הממשלה. אין היום חלופה ריאלית טובה ממנו. בסוף אנחנו מעריכים אותו. יש בינינו מחלוקת עקרונית, אבל אנחנו מעריכים אותו".

אני מבין שאתם לא חלק מהקמפיין של הבית היהודי בגלל שאתם רק בלוק טכני. זה נכון?
"אנחנו בסוף רצים ביחד. אנחנו מאוד מעריכים את הרב רפי פרץ. המטרה של כולנו עכשיו להביא כמה שיותר מנדטים. את הפוליטיקה הקטנה נשמור לאחרי הבחירות".

מה יקרה כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יגיש את עסקת המאה? תפרשו למרות כל המאמצים של נתניהו להכניס אתכם לכנסת?
"העניין פה הוא לא אישי. כשהרב כהנא היה בזמנו בכנסת, ניסו להכניס אותו לקואליציה והבטיחו לו כל מיני תקציבים ותפקידים שונים. הרב כהנא עמד על העקרונות שלו. לא עניין אותו תקציבים. בסוף, עוצמה יהודית לא תשב בממשלה שפוגעת במדינת ישראל. זה עניין אידיאולוגי".

החלטה היסטורית בארה"ב

השוואה בין מצע עוצמה יהודית לבין חוקי נירנברגצילום: shutterstock

 

אנחנו לא גזעניים


לפני כשבועיים, הרב בני לאו השווה בין המצע של עוצמה יהודית לחוקי נירנברג. "'כך' הייתה תנועת ימין קיצוני גזענית, בעלת סממנים פשיסטיים", אמר הרב לאו. "היא קראה לגירוש האזרחים הערבים משטח ישראל, ובחקיקה גזענית נגדם, וכן דגלה בהפיכת ישראל למדינת הלכה ולסיפוח כל חלקי ארץ ישראל. מפלגת "עוצמה יהודית" היא גלגול חדש של מפלגת 'כך'". דברי הרב בני לאו.

​​​​​​האם התפיסה שלנו את עצמנו כעם סגולה היא גזענית, אך רק אתכם תופסים כגזענים?
"זה בכלל לא יעלה על הדעת שבן אדם אומר את זה. זה לא נכון בכלל. גם לו היה מצליח למצוא קווי מתאר בין משהו שהרב כהנא אמר, לבין משהו שהנאצים אמרו. איך אפשר להשוות? לכולם ברור שהרב כהנא לא היה עושה קמצוץ ממה שעשו הנאצים למשפחה של הרב לאו. וגם לא לערבים".

אבל כן יש אלימות מצד נערים כלפי ערבים
"אין פה מה להשוות בכלל בין כמה נערים שזורקים אבנים לבין מעשיהם של הנאצים. זה לא עניין של רמת האלימות. היהדות לא מסתכלת על גויים כאנשים נחותים מיהודים. בסוף אנחנו כעם נבחר יש לנו תפקיד, להיות הנציגים של הקב"ה בעולם. זה לא אומר שאנחנו צריכים להכחיד אנשים אחרים. זה כן אומר שיש לנו יותר חובות".
 

הרב בני לאו

הרב בני לאוצילום: אביטל ליסקר


יש לך תמונה של ברוך גולדשטיין בסלון, כמו שיש לאיתמר בן גביר?
"בבית שלי יש ציורים של סבא שלי. אני לא תולה תמונות של אנשים בבית שלי באופן כללי".

מה אתה חושב שיש לו תמונה של הרופא ברוך גולדשטיין בבית?
"אני שומר את הזעזוע שלי למקרים אחרים. תאמין לי שיש לי ממה להזדעזע. בעיני זה קטנוניות להיכנס לסלון ביתו של אדם".