הערכה: לא תהיה הכרעה בתיקי נתניהו לפני הבחירות

גורמים במערכת המשפט מעריכים כי היועץ המשפטי לממשלה לא יפרסם החלטה בתיקי נתניהו עד לחודש אפריל - מועד הבחירות שנקבע. גורם משפטי בכיר: "הדיונים אצל מנדלבליט - רק בתחילתם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/12/18 16:31 טז בטבת התשעט

הערכה: לא תהיה הכרעה בתיקי נתניהו לפני הבחירות
יגיע לבחירות עם ענן חקירות מעל ראשו? נתניהו, צילום: פלאש 90. Ohad Zweigenberg

גורמים משפטיים מעריכים היום (ב') בצל ההודעה על הקדמת הבחירות, כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא יודיע על החלטה האם להעמיד את ראש הממשלה נתניהו לדין, בגין הפרשיות בהן הוזכר שמו - לפני מועד הבחירות. בחדשות 10 פורסם כי נתניהו התייעץ בימים האחרונים עם עורכי דינו על הנושא, לפני ההחלטה ללכת לבחירות.

גורם משפטי בכיר אמר היום: "אנחנו רק בתחילת הדיונים אצל היוועץ המשפטי לממשלה לגבי החלטה בחקירות נתניהו, ואנחנו עוד לא יודעים מתי מנדלבליט יחליט סופית". לדבריו, "נכון לעכשיו עובדים על החקירות במלוא המרץ והקדמת הבחירות לא תשפיע עלינו".

זמן קצר לאחר ההודעה על ההחלטה להקדים את הבחירות, הוציא משרד המשפטים הודעה בנושא בה נאמר: "הרינו להבהיר כי תהליך העבודה על תיקי החקירה הנוגעים לראש הממשלה נמשך כמתוכנן. מדובר בתהליך עבודה סדור ומקצועי, שאיננו תלוי ביארועים פוליטיים".
מכל מקום, קיימת הנחיית יועץ משפטי לממשלה בנושא 'מדיניות התביעה והאכיפה לפני הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות'. הנחייה זו פומבית ומפורסמת באתר משרד המשפטים. ככל שהכנסת תתפזר - רשויות אכיפת החוק תפעלנה לפי ההנחייה. כל פרסום אחר הוא בגדר ספקולציה בלבד, נוכח העובדה שתאריך סיום העבודה על התיקים עדיין לא ידוע", לשון הודעת משרד המשפטים.

ההנחיה המדוברת קובעת כי אין להשהות טיפול בתיקים נגד מועמדים לבחירות בתקופה הקודמת לבחירות, והיא יושמה לפני הבחירות המקומיות שהתקיימו באוקטובר, כאשר היועץ המשפטי לממשלה סגר תיקים של מועמדים בבחירות לרשויות, או לחילופין, המליץ להגיש כתב אישום נגדם. לשון ההנחיה: "ככלל, אין מקום להשהות טיפול בתיקים נגד נבחרי ציבור או מועמדים, שהגיעו לאחר חקירה לפרקליטות או לתביעה המשטרתית לצורך החלטה אם להגיש כתב אישום. ואולם, הטיפול יהיה תוך מתן הדעת לזהירות הנדרשת, ולפי הצורך יובאו הדברים בפני היועץ".