העד היה פדופיל: בית דין פרטי ביטל קידושין של מסורבת גט

אישה שהייתה עגונה במשך 9 שנים, הותרה על ידי הרכב דיינים פרטי, זאת בניגוד לפסיקתו של בית הדין הרבני האזורי בחיפה. אחד הדיינים: "בית הדין הרבני כדרכו בקודש גרר רגליים". בתי הדין הרבניים: "למרות ההחלטה הפיראטית, היא עדיין אשת איש"

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/07/18 10:28 יב באב התשעח

העד היה פדופיל: בית דין פרטי ביטל קידושין של מסורבת גט
האישה מול הדיינים , צילום: מבוי סתום

בית דין רבני פרטי התיר בסוף השבוע שעבר אשה לאחר 9 שנות עגינות, בטענה שקידושיה לבעלה מבוטלים לאור העובדה שאחד העדים היה פדופיל מורשע.

בית הדין, בראשותו של הרב פרופ' דניאל שפרבר, ביטל את הקידושין בניגוד לעמדת בית הדין הרבני בחיפה שהמקרה הגיע לפתחו בעבר ובכל זאת בחר שלא לעשות זאת.

אושרת אברג'יל-בן חיים ובעלה שרון התחתנו בשנת 2008 וכעבור מספר שנים חלו בהליך גירושין. עם זאת, מסיבות שונות סירב הגבר לתת גט לאשתו ואף ברח לניו ג'רזי שבארה"ב עד שפני כשנה וחצי התיר בית הדין הרבני האזורי בחיפה להטיל עליו "שיימינג". על מנת "לסייע להשפיע ולהביא לסיומו של תיק זה ולהקנות לאישה עגונה את חירותה", כפי שנכתב בפסק הדין בזמנו שם גם צוין כי "מדובר בתיק עגינות קשה במיוחד. הואיל והבעל מסרב לציית לפסק הדין, מותר לקרותו עבריין".

באת כוחה של האישה, ראשת ארגון 'מבוי סתום' עו"ד בתיה כהנא דרור, טענה כי "לאחר שלוש וחצי שנים של המתנה לפסק דין, דחה בית הדין בחיפה את בקשתן לביטול נישואיה על סמך היות אחד העדים פדופיל טרם היותו עד הקידושין וסירב ליתן נימוקים להחלטתו, גם בניגוד לשתי הוראות  מפורשות של בית הדין הגדול". לטענתה, "במקום שבית הדין הממלכתי נכשל, בית דין פרטי מילא את מקומו".

משוחררת לאחר 9 שנים. אושרת ועו"ד כהנא דרור

משוחררת לאחר 9 שנים. אושרת ועו"ד כהנא דרורצילום: מבוי סתום

את פסק הדין, שהתבסס על העובדה כי החשוד על העריות נחשב "רשע" ורשע פסול לעדות, כתבו אב בית הדין הרב שפרבר, הרב מיכאל אברהם ורב נוסף שביקש לשמור על זהותו חסויה. בנוסף עלה החשש כי האישה, שמצויה בהריון מתקדם, תלד בקרוב ילד שייחשב ממזר. 

"אין אנו רואים את עצמנו כחכמים יותר מן הדיינים המכובדים שבבתי הדין הרבניים", הדגיש הרב שפרבר והוסיף כי הוא ויתר הדיינים "מסתמכים על אותו שולחן ערוך, על אותם נושאי כליו ועל כתביהם ותשובותיהם של אותם גדולי הדורות. לא הסתרנו את נימוקי פסקי הדין שלנו, והם עומדים לרשות הציבור לעיון ולביקורת. בוודאי תימצא בהם נקודות מסוימות שבהן ניתן היה להחמיר ובכך לערער על מסקנותינו, ואולם אין זו דרכה של ההלכה ומגמתה בעניין התרת עגונות כידוע היטב לכל".

הרב אברהם הוסיף כי "מדובר באישה אומללה שבעלה מעגן אותה במשך שנים. בית הדין הרבני כדרכו בקודש גרר רגליים, ולמרות שהיה ברור גם לו שהאישה חוששת שתעבור את גיל הפריון ולמרות שהייתה על הכף גם בעיית ממזרות,שהם עצמם גרמו, ולמרות שהיה מוצא הלכתי מתבקש, עד קידושין שהוא פדופיל מורשע.

"לשמחתי עוד שני תלמידי חכמים מובהקים הסכימו להצטרף לפסק הדין, ועשינו יחד את מה שההלכה מאפשרת ובעצם מחייבת. אני מתבייש שמערכת בתי הדין מהווה את פניה הציבוריות של ההלכה, ושמח על הזכות שהיתה לי לתרום מעט לתיקון המצב ולחייה של אושרת".

כהנא דרור הוסיפה כי היא רואה במקרה הנוכחי הוכחה נוספת "לצורך בהפרטת הממסד הדת שכלוא בכלוב המונופול, מה שלעתים לא מאפשר לו פסיקה עצמאית המשוחררת משיקולים כאלו או אחרים , אני מברכת את הרכב בית הדין שבסיועו אנו והנשים שאנו מייצגות זוכות לתיקון עולם". 

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר כי "החלטת 'בית הדין' הפרטי-הפיראטי היא כמובן חסרת משמעות וחסרת כל תוקף – לא משפטי ולא הלכתי. רק בית הדין הרבני החוקי רשאי ומוסמך לדון ולהחליט במעמד האישי של המבקשת ושל צאצאיה. ההצגה וההתחזות כביכול לבית דין תוך אשליית המבקשת היא מעשה אשר לא ייעשה תוך ניצול ציני של האישה והובלתה למבוי סתום. אף רב מוסמך בארץ ובעולם לא ישיא אותה, כיוון שהיא עדיין אשת איש".