הסערה כבר כאן: שלג בגוש עציון, בשומרון - ובירושלים

הסערה המובטחת הגיעה: השלג נערם בגוש עציון ובשומרון, כבישים באזור נסגרו. בירושלים השלג הציץ לרגע ונעלם. במד"א ובמשטרה הוציאו אזהרות והנחיות לציבור

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/01/19 16:43 י בשבט התשעט

הסערה כבר כאן: שלג בגוש עציון, בשומרון - ובירושלים
יגיע לירושלים גם השנה? שלג בירושלים, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ייתפס או לא ייתפס? הירושלמים מחכים לשלג, אבל סקפטיים. הסערה הצפויה הגיעה לחופי הארץ, רוחות עזות מנשבות, בקיבוץ זיקים קרסו עצים, ובאזור המרכז ניתקו שלטי פרסומת ממקומם וגרמו לנזקים לרכבים. במועצה האזורית אשכול עץ קרס ונפל על רכב נוסע בכביש 232, סמוך לצומת מגן. צוות אגף הבטחון באשכול הגיע למקום וחילץ את הנהג מהרכב ללא פגע.

בירושלים ובסביבתה הסתיימו היום (ד') הלימודים בשעה מוקדמת. העירייה הוציאה אזהרות לקראת השלג ונערכת בהתאם. גם בבנימין ובגוש עציון נערכים לשלג, ואף קראו לתושבי הארץ לבוא לבקר בחבלי הארץ הצפויים להיות מושלגים ביממה הקרובה.

החל מהשעה 17:45 החל להיערם שלג בגוש עציון ובאפרת. בהמשך החל להיערם השלג גם בבנימין, ובקרית ארבע. ירושלים נצבעה בלבן לכעשר דקות, אך בעקבות ברד ולא שלג. סביב השעה 21:00 החל השלג גם בירושלים, אך לא נערם בצורה משמעותית. גם בצפון רמת הגולן יורד שלג, והכבישים באזור הכפרים הדרוזיים ברמה נחסמו לתנועה. 

בעקבות שלג שיורד ונערם באזור גוש עציון וביישובי הסביבה נסגרו לתנועה הצירים הבאים: כביש 60 ממחסום המנהרות ועד צומת אליאס. כביש 35 ממחסום תרקומיא עד צומת העוקפים. כביש 367 ממחסום הל"ה ועד צומת הגוש. כביש 375 - נפתח ונסגר לסירוגין.
משטרת ישראל קוראת לציבור הנהגים להימנע מנסיעה בכבישים בהם נערם שלג. כוחות משטרה בסיוע כוחות כיבוי וצה"ל פועלים לפינוי השלג שנערם ולפתיחת צירי התנועה.

משטרת ישראל חסמה לתנועה את צומת אורה לכיוון עין כרם בשל שלג שהצטבר על הכביש, מפלסות השלג פועלות במקום והכביש צפוי להיפתח כשיהיה בטוח לנסיעת רכבים.

https://youtu.be/CwC9pOoj4Pk (שלג בנווה דניאל. צילום: כיפה)

שלג בנווה דניאל

שלג בנווה דניאלצילום: כיפה

 

שלג בנווה דניאל

שלג בנווה דניאלצילום: כיפה

 

שלג באפרת

שלג באפרתצילום: דוברות אפרת

קרית ארבע מושלגת

קרית ארבע מושלגתצילום: איתן שטרן

מחברת החשמל מעדכנים כי נשבר שיא הביקוש לחשמל בחורף והוא עומד עכשיו על 12.712 מגה וואט , עדיין ממשיכה מגמת העלייה. שיא החורף קודם נרשם בינואר 2016 ועמד על 12.624 מגה וואט. השיא של כל הזמנים נרשם בקיץ ועמד על 19.921.

עץ קרס על רכב עקב הרוחות בדרום

עץ קרס על רכב עקב הרוחות בדרוםצילום: ביטחון אשכול

על פי התחזית הערב והלילה צפוי גשם מלווה בסופות רעמים וברד מצפון הארץ ועד צפון הנגב. בדרום הארץ ישרור אובך. חשש לשיטפונות והצפות במקומות המועדים. בפסגות ההרים כולל בירושלים צפוי שלג. ינשבו רוחות חזקות. במהלך הלילה המשקעים והרוחות ייתמעטו ויחלשו בהדרגה.

ההערכות מדברות על שלג בהרי יהודה ושומרון מעל גובה של 800 מטר, הצפוי להיערם, ובחלק מהמקומות עד 10 ס"מ. 

בארגון מד"א הוציאו רשימת הנחיות לציבור לקראת הסופה ומזג האוויר הקר. 

בין היתר, הונחו צוותי מד"א לאייש את האמבולנסים והג'יפים עם הנעה כפולה (4X4) ובמקומות בהם יש צורך נערכו עם שרשראות ברזל להרכבה על גלגלי האמבולנסים על מנת לתת מענה רפואי במקומות בהם קיים קושי בעבירות עקב מזג האוויר וערוכים לתגבר את המשמרות על מנת להעניק מענה במידה ויהיה ביקוש גובר לשירותי מד"א ופניות במוקד החירום 101 וזאת בנוסף להנחיות נהיגה בטוחה בגשם ובשיטפונות שהופצו לצוותי מד"א, שיאפשרו שמירה על חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים. 

גשם

גשם, רוחות חזקות וקור עזצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

בעקבות שינויי מזג האוויר, במד"א מפרסמים היום מגוון הנחיות לציבור לחורף בטוח, על מנת שנדע להגן על עצמנו ועל היקרים לנו גם בבית, בהליכה ברחוב ועוד.
 
על מנת להישמר ולהימנע מפגיעות בגוף ממליצים במד"א לציבור:
* במקומות בהם יצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע שם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.
* במקרה של הפסקת חשמל- עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך.
 
זהירות מרוחות חזקות: בעת השתוללות רוחות חזקות ברחבי הארץ, עלולים חפצים רבים להינתק ממקומם, על כן, יש להקפיד לחזק חפצים שונים הנמצאים בחוץ, כגון ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה ועוד על מנת שלא יפגעו בהולכי הרגל ברחובות. חשוב להיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות הנושבות בחוזקה.

שימרו על חום גופם של קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם: יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה אלה בשכבות של בגדים קלים, שיאפשר תנועה (תנועה מייצרת חום), יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפ' של כ- 24 מעלות.
שימו לב - אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה.
סימנים לירידה בחום גוף: ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות. בהופעת סימנים אלה יש לחמם את החולה ולהזעיק את מד"א באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' או בטלפון חירום 101.

נאבקים ברוחות בירושלים

נאבקים ברוחות בירושליםצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

 
נהיגה בטוחה: בימים גשומים במיוחד, הכבישים חלקים מאוד וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק גדול מהרגיל מהרכב לפניכם, ולנסוע במהירות נמוכה ובהתאם לתנאי הדרך. יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. על הנהגים להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. בנוסף לכך, עצירה בשול הדרך היא אסורה ומסוכנת, אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות.
יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש לילדים סמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה.

בנוסף, יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות- גם אם נראה שאינן עמוקות במיוחד. רכבים עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. חשוב לא להישאר ברכב בקור , על מנת להימנע מהירדמות וכן ממצב של היפותרמיה.

במד"א ערוכים לרוחות, לגשם, לשלג ולמזג האוויר הקר הצפוי השבוע ומגישים את המדריך המלא לבטיחות בחורף * במד"א ממליצים להשתמש באפליקציית 'מד"א שלי' בכל צורך רפואי, אפליקציה שהמאפשרת בלחיצת כפתור להגיע למוקד החירום 101 של מד"א  ויכולה לסייע במקרים בהם המזמין לא יודע להגיד את מיקומו.