הסנאטור שעונה בשבי: ג'ון מקיין הלך לעולמו

המתמודד לשעבר על נשיאות ארה"ב נפטר לאחר מאבק במחלת הסרטן. כמה זמן היה שבוי בכלא הוייטנאמי, ומה אמר לאישה שהביעה את חששה מפני אובמה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/08/18 08:11 טו באלול התשעח

הסנאטור שעונה בשבי: ג'ון מקיין הלך לעולמו
הלך לעולמו. ג'ון מקיין, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ג'ון מקיין, הסנאטור הרפובליקני שהתמודד בעבר על נשיאות ארצות הברית, הלך הלילה (ראשון) לעולמו לאחר שנאבק במחלת הסרטן.

מקיין החליט בסוף השבוע להפסיק את שגרת הטיפולים במחלה, בה חלה לפני כשנה, והלילה הודיעה משפחתו על פטירת מי שישב בשבי הווייטנאמי והצליח להגיע לצמרת הפוליטיקה האמריקנית.

הסנאטור המנוח שירת כטייס בחיל האוויר של ארצות הברית ובשנת 1967 הופל מטוסו בשמי וייטנאם והוא נשבה למשך 6 שנים, במהלכן חווה עינויים רבים. הוא נבחר לראשונה לסנאט בשנת 1986 ובשנת 2000 הפסיד לג'ורג' בוש הבן בקרב על ראשות המפלגה הרפובליקנית.

בשנת 2008, לאחר שכבש את המפלגה, הוא התמודד מול ברק אובמה אך הפסיד לו. עם זאת, במהלך הקמפיין כשאמרה לו אחת מתומכיו כי היא חוששת מפני יריבו מכיוון ש"הוא ערבי" ענה לה מקיין: "לא גברתי, הוא איש משפחה ואזרח הגון שבמקרה יש לי חילוקי דעות עמו על בעיות בסיסיות, ועל זה הקמפיין".

במהלך כהונתו של אובמה הוא מתח עליו ביקורת חריפה על בנוגע ליחסיו עם ישראל ואף טען כי אין לכפות על ידידתה של ארה"ב הסכם מדיני עם הרשות הפלסטינית. לצד זה, למרות שהשתייכו לאותה מפלגה, הוא הביע התנגדות לחלק מפעולותיו של הנשיא טראפ.

טראמפ עצמו צייץ בטוויטר על לכתו של מקיין: "תנחומיי הכנים ביותר והערכתי למשפחות של הסנאטור ג'ון מקיין. ליבנו ותפילותינו אתכם".

יריבו הפוליטי, הנשיא לשעבר אובמה כתב כי "מעטים מאיתנו נבחנו כפי שמקיין נבחן בעבר, או נדרשנו להראות את האומץ שמקיין הראה. אבל כולנו יכולים לשאוף לאומץ שלו כדי לשים את טובת הכלל מעל טובתנו שלנו. כולנו חייבים לו. מישל ואני שולחים תנחומים לבביים ביותר למשפחתו".