תחקיר ראשוני: זו הסיבה להתרסקות החללית בראשית

החללית הישראלית עשתה את דרכה עד לירח בצורה אוטומטית, אולם פקודה שהוזנה למחשב החללית במהלך הנחיתה הובילה לשרשרת תגובות שבמהלכן כובה המנוע ונמנעה הפעלתו הרציפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/19 09:59 יב בניסן התשעט

תחקיר ראשוני: זו הסיבה להתרסקות החללית בראשית
חדר הבקרה של בראשית, צילום: אלון רון

שישה ימים לאחר שהחללית בראשית התרסקה על הירח ולא השלימה את משימתה, מתפרסמים הבוקר (יום ד') פרטים מהתחקיר הראשוני. לפי התחקיר, פקודה שהוזנה למחשב החללית במהלך הנחיתה הובילה לשרשרת תגובות שבמהלכן כובה המנוע ונמנעה הפעלתו הרציפה. צוות SpaceIL והתעשיה האווירית ממשיך בתחקור ההנדסי. בשבועות הקרובים יפורסמו הממצאים הסופיים של התחקיר

עידו ענתבי, מנכ"ל SpaceIL, אמר :"סיימנו את השלב הראשון של התחקיר שמתמקד בהבנת העובדות ורצף האירועים. היו לנו הפסקות תקשורת, אבל החללית תפקדה עד תחילת האירוע בצורה מצוינת". ענתבי הסביר כי החללית פעלה באופן אוטונומי עד להודעת הכשל של רכיב שמודד תאוצות. חדר הבקרה שלח פקודת הפעלה שגרמה לגרמה לשרשרת אירועים, ובהם אתחול המערכת והפסקת המנוע הראשי. "לא הצלחנו להפעיל את המנוע הראשי אחרי שני ניסונות, החללית לא הצליחה לבצע נחיתה רכה וזה גזר את גורל המשימה", אמר אנטבי. עוד ציין כי התחקיר יימשך בשבועיים הקרובים, ובמהלכו ייבדק אם הייתה אפשרות לדרך פעולה אחרת.

יו"ר העמותה והתורם המרכזי, מוריס קאהן, מסר: "אני גאה בצוות המהנדסים של SpaceIL והתעשייה האווירית על עבודתם המופלאה ומסירותם. מקרים כאלו הם חלק בלתי נפרד מפרויקט כל כך מסובך וחלוצי. מה שחשוב כעת הוא להפיק לקחים באופן מיטבי, להסתכל על טעויות באומץ ולהמשיך קדימה. זה המסר שלנו לעם ישראל וזו הרוח של פרויקט בראשית".

קאהן כבר הכריז כי יעשה ניסיון נוסף להנחית חללית ישראלית על הירח. "אני מכריז על פרויקט חדש, בראשית 2. אני החלטתי בעצמי שאנחנו צריכים לעשות משהו, אנחנו התחלנו ואנחנו צריכים להשלים. אנחנו נגיע לירח ונשים את הדגל שלנו על הירח", אמר קאהן.