הנשיא בטקס האשכבה לעמוס עוז: "סיפרת את הסיפור של כולנו"

ארונו של הסופר עמוס עוז שהלך לעולמו ביום שישי הוצב בתיאטרון צוותא, וכעת מתקיים טקס האשכבה שלו. הנשיא ריבלין ספד: "לא פחדת להיות בדעת מיעוט". ח"כ איימן עודה שנמנע בזמנו להגיע ללוויה של הנשיא פרס הגיע לטקס האשכבה של עוז ז"ל

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/12/18 13:31 כג בטבת התשעט

הנשיא בטקס האשכבה לעמוס עוז: "סיפרת את הסיפור של כולנו"
נפרדים מעמוס עוז, צילום: פלאש 90

בשעה זו נערך טקס האשכבה, לאחר שהציבור הגיע לחלוק כבוד אחרון לסופר הנערץ שארונו הוצב בתיאטרון צוותא בתל אביב. הטקס במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין.

"אבד לנו דובר גדול, מנסח ענק של מציאות שבה אנו חיים": כך פתח עודד קוטלר את טקס האשכבה לסופר עמוס עוז שנערך היום (ב') בתיאטרון צוותא בתל אביב. "אני עדיין לא יודע איך לבחור את המילים", אמר נשיא המדינה רובי ריבלין שהיה הראשון להספיד את הסופר. "כבר שתי יממות עברו ואני עדיין לא יודע על מי לדבר, על עמוס שלי או על עמוס שלנו?", המשיך ריבלין, "יום אחד ישבתי במליאת הכנסת וקראתי את הספר 'סיפור על אהבה וחושך' והנה מעבר לכתף שלי מציץ יוסי שריד ואומר לי 'אני רואה שאתה קורא דוסטויבסקי של העם היהודי'. אני לא קורא דויסטויבסקי, אני קורא את עצמי. זה אני שם באותיות הקטנות. אני נמצא שם בספר. כשעמוס כותב על אהבה וחושך הוא כותב עליי. כי גם אני עמוס כמו כל אחד ואחת מקוראיך, הרגשתי לא רק שאתה כותב אליי אלא אתה ממש כותב עליי".

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין

נשיא המדינה ראובן רובי ריבליןצילום: פלאש 90

"לא רק שלא פחדת להיות מיעוט ודעת מיעוט, אפילו להיקרא בוגד לא פחדת. להיפך, ראית במילה הזו תואר של כבוד", המשיך ואמר ריבלין. "בזכות האומץ, המבט, הכי חיצוני ופנימי גם יחד. היית עמוס עבורי ועבור רבים כל כך, מדליק פנסי רחוב של מציאות חיינו כאן. זה שהלב שלו מזהה את שעות הזריחה והשקיעה והעיניים שלו יודעות להרגיש ממטרים כבדים קרבים והוא יודע איזה סמטה עומדת להחשיך והיכן מחסה ערפל את הרחוב".

אחד האורחים בטקס באשכבה היה יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה. עודה כזכור נמנע מלהגיע ללוויתו של נשיא המדינה, שמעון פרס. בזמנו אמר ח"כ עודה כי "כואב על פרס שנפטר, אך מה עם כאב הערבים?". אולם, כאמור, לטקס האשכבה של הסופר ח"כ עודה לא נמנע מלהגיע.

ח"כ איימן עודה

ח"כ איימן עודהצילום: פלאש 90


"אני רק רוצה את סבא שלי בחזרה", ספדו לו נכדיו דין ונדב, "הצטיירת בעיני רבים כאיש רודף שלום אבל עבורנו היית קודם כל איש שופע חום, הומור וקסם. השרית אווירה מרגיעה ומהפנטת. ידעת תמיד לספר סיפור מעניין כדי להפיק לקח. תמיד ידעת להפיג את המתח עם בדיחה מאוסה ששמענו עשרות פעמים".

"באחת השיחות האחרונות שלנו לפני מספר שבועות הבטת לי עמוק בעיניים במבט דומע והרעמת בדבר הודעה: קבעת שאתם משאירים לנו עולם הרבה פחות טוב ממה שרציתם. סבא יקר ועדין וחכם ואהוב שלי, מורשתך - המאבק בקנאות בגזענות באלימות בקיצוניות ואני כמו הרבה אחרים אשא את המורשת הזו עימי", אמרו נכדיו. "אמרת לנו שאתה שלם עם חייך, אך אינך מוכן עדיין להיפרד ממנו כי העולם הזה כל כך מעניין. אני מבטיח לך שקולך ימשיך להדהד באוהביך, קוראיך ושונאיך. נמשיך לדבר איתך, לצחוק ולהתווכח ומתוך שיחותינו המשותפות נמשיך לצייר יחד עולם יפה יותר".

בלי לומר מילה | בני גנץ

בלי לומר מילה | בני גנץצילום: פלאש 90

בתו הבכורה של עוז פניה עוז-זלצברגר, ספדה לאביה: "אבא שלי מת ביום שישי, צדיקים גמורים מתים בשבת. אבא שלי מת ביום שישי והבנתי שסופרים צריכים למות ביום שישי. כי הידיעה יצאה קצת לפני השבת ובכל סוף השבוע הארוך בארץ ובעולם, רבבות אנשים קראו על אבא ואת אבא בשבת החורפית הזאת. סופר צריך למות ביום שישי".

"אבא אמר - את כל צווי המוסר ועשרת הדיברות אני יכול לצמצם לדיבר אחד בלבד - לא תכאיב. זה הכל. ואם זה בלתי אפשרי, אז לפחות תשתדל להכאיב פחות. כמה שפחות. הוא השתדל שלא להכאיב, כל חייו השתדל ולפעמים נכשל בזה. אבל מה רבים האנשים שכתבו וסיפרו בימים האחרונים כמה אבא נתן להם אוזן וסיוע, סבלנות ולב".

מאות הגיעו להיפרד מהסופר האהוב. בין הנוכחים אנשי רוח רבים, בהם הסופר חיים באר, עורך הספרות מנחם פרי, השחקנית גילה אלמגור, איש התיאטרון יעקב אגמון, הפזמונאי יורם טהרלב, המוזיקאי שלמה יידוב, איש התיאטרון יוסי אלפי, המשוררת אפרת מישורי והשחקן דב גליקמן.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הגיע גם הוא לטקס, וכן פוליטיקאים רבים, בהם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, אהוד ברק, מירב מיכאלי, ציפי לבני, עמיר פרץ, דן מרידור, יוסי ביילין, תמר זנדברג, זהבה גלאון, איימן עודה, אבי גבאי, יצחק הרצוג, דב חנין, איילת נחמיאס ורבין, יו"ר מרצ לשעבר חיים אורון וחמי פרס, בנו של שמעון פ