המשק בכוננות: 'הרשימה השחורה' של האו"ם נחשפת

חרף המאמצים של ישראל, האו"ם החליט לפרסם 'רשימה שחורה' של חברות ישראליות הפועלות ביהודה ושומרון. הסכנה: החברות יהיו חשופות להליכים משפטיים בינלאומיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/02/19 09:03 ז באדר א'

המשק בכוננות: 'הרשימה השחורה' של האו"ם נחשפת
האסיפה הכללית של האו"ם, צילום: shutterstock

הנציבות העליונה לזכויות אדם של האו"ם, צפויה לפרסם בחודש הבא "רשימה שחורה" של כ-100 חברות ישראליות הפועלות ביהודה ושומרון, על אף המאמצים הדיפלומטים של ישראל למנוע את פרסומה.

ההחלטה לפרסם רשימה שחורה התקבלה כבר לפני שלוש שנים, אולם בלחץ ישראלי ואמריקני לא התפרסמה הראשונה. התהליך הואץ מרגע כניסתה של הנציבה החדשה ד"ר מישל בצ'לט חרייה. המהלך מסכן את מעמדן של החברות בעולם.

אחת החברות שצפויות להיכלל ברשימה היא 'הוט'. מנכ"לית החברה, טל גרנות-גולדשטיין, שיגרה מכתב בהול לראש הממשלה נתניהו ובו הזהירה: קיים אינטרס לאומי ראשון במעלה למנוע את פרסום הרשימה, אשר עלולה לחשוף את החברות להליכים משפטיים ולגרום לבריחת השקעות מישראל". 

חברות נוספות שקיבלו הודעה על הכללתן ברשימה הן: בנק הפועלים, בנק לאומי, בזק, בזק בינלאומי, קוקה קולה, אפריקה ישראל, טבע, אגד ועוד.

ראש מועצה מקומית אפרת ומחזיק תיק החוץ של מועצת יש"ע הביע צער על המהלך שלטענתו יפגע כלל ועיקר דווקא בפלסטינים: "מדובר בחברות גדולות ומרכזיות במשק הישראלי. חברות שמידי יום ביומו מעסיקות יהודים וערבים כאחד, פלסטינים וישראלים. חרמות לא מייצרות הידברות וקירבה. פגיעה בחברות הללו על רקע פעילותן ביהודה ושומרון עלולה להביא למאות אלפי ילדים רעבים דווקא ברשות הפלסטינית ופגיעה קשה בהוריהם שעובדים באותן חברות שכן אלה משתייכים לקבוצה עובדת שזוכה למשכורת מכובדת , תנאים סוציאליים כחוק ותנאי עבודה ראויים. כדאי להם לנציגי האו"ם לבוא וללמוד מהשטח בטרם יערפו בגרזן את צינור החמצן הזה לעשרות האלפים. צעד שכזה ירחיק את השלום ויקרב עימות ניסיונות שכאלה כבר נוסו בעבר ולא הביאו לקידום השלום ראוי שנחשוב יחד על דרכים אחרות לבניית גשרים ולא להריסתם".