המשפחה ידעה ושתקה: כתבי אישום נגד משפחתו של המחבל מברקן

כתבי אישום בגין אי מניעת עבירה הוגשו נגד אימו ואחיו של המחבל מברקן שעדיין לא נתפס. בית המשפט העליון החליט להרוס באופן חלקי את ביתו של המחבל כיוון שלא נמצאה זיקה של אחיו לרצח. ח"כ מוטי יוגב: "הוכח כי לבני משפחתו יש זיקה ישירה. מוסרית או ביטחונית יש להרוס את בית המחבל כולו"

חדשות כיפה מירב כהן 16/11/18 09:18 ח בכסלו התשעט

המשפחה ידעה ושתקה: כתבי אישום נגד משפחתו של המחבל מברקן
אילוסטרציה, צילום: דובר צה"ל

אתמול (ה') הוגש כתבי אישום לבית המשפט הצבאי בשומרון נגד אימו ואחיו של המחבל מברקן בגין אי מניעת עבירה. המחבל,אשרף נעלאווה, רצח באכזריות את קים יחזקאל לבנגרונד וזיו חג'בי באזור התעשייה ברקן. 

מכתבי האישום עולה כי אמו של הנאשם ידעה שיש בידיו של המחבל נשק וכי הוא מתאמן בו. כמו כן, המחבל ציין בפניה כשבועיים לפני הפיגוע כי בכוונתו לבצע פיגוע ולמות כ"שהיד". האם יידעה את אחיו של המחבל בפרטים אלו אך השניים לא פעלו למנוע את הפיגוע. בנוסף, לאח מיוחסת עבירה נוספת של שיבוש הליכי משפט בגין כך שניסה לאחר הפיגוע להסתיר את מכשיר ההקלטה של מצלמות האבטחה בביתם. 

נעלאווה עבד כחשמלאי במפעל אלון, באזור התעשייה ברקן. לפני למעלה מחודש נכנס למפעל וירה בשניים מהעובדים. מאז נעלמו עקבותיו של נעלאווה, וכוחות הביטחון בחיפושים אחריו. 

בהמשך למאמצי כוחות הביטחון לתפוס את המחבל ולהרתיע את משפחתו החליט מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, להוציא צו הריסה חלקי לבית בו התגורר המחבל, לפיו יש להרוס רק את קומת המרתף וקומת הקרקע, זאת בשל העובדה שאחיו של המחבל גר בקומה העליונה. לטענת גורמים משפטיים, מכיוון שלאח לא הייתה זיקה ישירה לפיגוע, לא ניתן חוקית להרוס את הקומה בה הוא גר.

בדיון שנערך בבית המשפט העליון, הוציאו השופטים צו ארעי למניעת הריסת הבית ודרשו מהמדינה תשובות בנוגע להוצאת צו הריסה גם בלא תפיסה וחקירה של המחבל עצמו.
 
חבר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), הגיב לכתב האישום שהגישה הפרקליטות ואמר: "שופטי בית המשפט העליון שפסקו שלא להרוס בית משפחת המחבל משוויכה הם שופטים לא מוסריים שגורמים להרתעה הישראלית להישחק וחס ושלום לנפגעים נוספים.  

"כעת, עם כתב האישום נגד אמו ואחיו של המחבל שידעו על כוונותיו ולא מנעו את מעשיו, הוכח כי יש לבני משפחתו זיקה ישירה לפיגוע ואין מניעה חוקית, מוסרית או ביטחונית להרוס את בית המחבל כולו. זה צו ההרתעה להצלת חיים ולביטחון ישראל".

עו"ד מיכאל ליטווק יועמ"ש תנועת בצלמו המייצג את משפחות הנרצחים מברקן מסר: "הגשת כתבי אישום נגד אימו ואביו של המחבל מוכיחים בצורה ברורה שיש זיקה ברורה בין הפיגוע למשפחה. 
אנחנו דורשים מצה"ל לשנות את צו ההריסה להרס מלא של כל הבית". 

בתנועת צלמו הוסיפו "רק השבוע קבע היועמ"ש לממשלה שניתן לגרש משפחות מחבלים שידעו מראש על הפיגוע והיו שותפים לו בכך. אנחנו דורשים מצה"ל והיועמ"ש לגרש מידית את משפחת המחבל. כל החלטה אחרת היא צחוק מהעבודה ועבודה בעיניים"