המשנה ליועמ"ש על חוק הלאום: לא יאפשר הקמת יישובים ליהודים בלבד

רז נזרי התייחס לנוסח הפשרה שעליו הסכימו רה"מ נתניהו והשר בנט, ואמר כי סעיף הלאום יאפשר מתן תמריצים לבניית יישובים ליהודים, אך לא ימנע מערבים להתגורר בהם. "אי אפשר יהיה להקים עיר ולכתוב עליה 'עיר יהודית'"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/07/18 16:08 ד באב התשעח

המשנה ליועמ"ש על חוק הלאום: לא יאפשר הקמת יישובים ליהודים בלבד
רז נזרי, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

התיקון לחוק הלאום לא ימנע מערבים לקנות דירות ולהתגורר ביישובים שיועדו ליהודים, כך הבהיר היום (ב') המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, בדיון שנערך בכנסת סביב החוק. 

נזרי התייחס לנוסח הפשרה שעליו הסכימו ראש הממשלה נתניהו והשר בנט, ואמר כי סעיף הלאום יאפשר מתן תמריצים לבניית יישובים ליהודים, אך לא ימנע מערבים להתגורר בהם. 

לדבריו, "אי אפשר יהיה להקים עיר ולכתוב עליה 'עיר יהודית'. ניתן יהיה לפרש זאת כדי לתת תמריצים לערים יהודיות, להקמה ופיתוח: אם עושים מבני ציבור, הם יהיו של בתי כנסת ולא מסגדים. זה לא אומר שיהיה אסור לאזרח ערבי לקנות דירה בעיר", אמר.

"יש הבחנה בין זכויות קולקטיב לאומיות לבין זכויות פרט. זכויות לאומיות יש במדינה הזו רק ליהודים. לעומת זאת, בפן של זכויות פרט אין ואסור שיהיה הבדל. חייב להיות שוויון", הוסיף. 

נזרי תקף את נוסח החוק הקיים ואמר: "לו אני מחוקק, הייתי מכניס את זכות השוויון לנוסח החוק. אך גם כך אנחנו חייבים לפרש את הדברים". נזרי מתח ביקורת גם על הצעת ישראל ביתנו לעודד את ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, "בגלל ההשלכות הבינלאומיות שיש לכך שהובאו בפני הדרג המדיני".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, שתמך בנוסח החדש, אמר הגיב לדברי נזרי, ואמר: "מאי נפקא מינה? זה אומר כלום ושום דבר. לפרשנות שלו אין שום משמעות. אני המחוקק. הוא לא פרשן מוסמך, הוא כלום. זה לא מה שהקואליציה התכוונה". חברי הוועדה דרשו את התנצלותו, וסמוטריץ חזר בו מהשימוש בביטוי "כלום".

חברי הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה ויואב בן צור מש"ס אמרו בדיון כי סיעותיהם ישקלו מחדש אם לתמוך בחוק, אם לא תעוגן בו הזכות למנוחה בימי המנוחה, שבת ומועדי ישראל.