"המשימה הראשונה: לנקות את בית שמש"

עליזה בלוך מחכה לקולות החיילים, שיכריעו בבחירות המרתקות והסוערות על ראשות העיר בית שמש, בינה לבין המועמד החרדי משה אבוטבול. בינתיים היא מבקשת לדבר על מהויות ולא על זהויות, ומאמינה בתושבים

חדשות כיפה יהונתן קליין 31/10/18 18:35 כב בחשון התשעט

"המשימה הראשונה: לנקות את בית שמש"
עליזה בלוך, צילום: פאסי.קראוס דיגיטל

בשעה זו, בערב יום רביעי, נספרים בעיר בית שמש קולות החיילים, השוטרים והקולות מהקלפיות המונגשות לנכים, במצב הנוכחי מוביל ראש העיר המכהן, משה אבוטבול, המועמד המשותף של ש"ס ויהדות התורה, בכ-250 קולות על עליזה בלוך. אך כ-1300 הקולות שנספרים כעת עשויים, בסבירות לא מבוטלת, להטות את הכף לטובתה ולהגיש לה את ראשות העירייה על מגש של חאקי.

"אני מתרגשת, שמחה, ומקווה שאוטוטו כבר נדע שזה אמיתי. אבל אני מתרגשת גם בגלל הדרך שעברנו, דרך מרגשת וחשובה ויפה". אומרת עליזה בלוך בשיחה עם 'כיפה', בעוד היא ממתינה לספירת קולות החיילים."

להפסיק להכניס אנשים לקופסאות

אולי הדבר המתבקש לשאול את עליזה בלוך, הוא איך אישה דתית-לאומית מצליחה להיות במרחק קולות בודדים ראשות עיר כמו בית שמש, עיר חצויה בין מגזרים, ואולי אפילו נוטה לכיוון החרדי, אלא שאת בלוך השאלה הזו מרגיזה: "אני חושבת שהשאלה הזו הפסיקה להיות רלוונטית. המהלך שעשינו הוכיח שאפשר להתחיל להתייחס אל אנשים כבני אדם, לא כאל קופסא. לא דתי לאומי או אישה או אשכנזי או חרדי, צריך להתחיל לדבר במהויות ובאנשים." היא מדגישה, ומוסיפה: "העובדה שיש סיכוי שהמהפך הזה יתרחש, רק אומרת שאנשים התעייפו מלדבר בשפה של קופסאות. אנשים רוצים שידברו אליהם בשפה של בני אדם, וזה מה שעשינו".

נגענו באלפי אנשים שהחליטו לקחת אחריות לגורלם

ד"ר עליזה בלוך היא אשת חינוך. מגיל צעיר עסקה בחינוך פורמלי ובלתי פורמלי, ניהלה את תיכון 'ברנקו וייס' בבית שמש, ומשם המשיכה לנהל את רשת 'ברנקו וייס' כולה, תפקיד אותו מילאה עד שהחליטה להתמודד על ראשות העיר. כזכור, בבחירות הקודמות אמורה היתה בלוך להתמודד לתפקיד מטעם מפלגת הבית היהודי, אך לבסוף פרשה על מנת לתת סיכוי למועמד הליכוד, אלי כהן, שהפסיד למשה אבוטבול, לאחר טענות לזיופים ובחירות חוזרות. 

קיבלה תמיכה ממשפחת יוסף. בלוך בקמפיין הבחירות

קיבלה תמיכה מכולם. בלוך בקמפיין הבחירותצילום: מטה עליזה בלוך

"יצאתי למסע הזה לפני 4 חודשים, כשהבנתי שבעיר בית שמש כנראה לא יהיו בחירות", היא משחזרת את המסע הנוכחי. "ראש העיר המכהן סגר דילים עם כמה מפלגות והם כבר קבעו מי יהיה ראש העיר עכשיו ומי יהיה הבא והבא אחריו, ומהתושבים ניטלה זכות הבחירה, נשארה להם רק זכות ההצבעה.
רציתי להגיד לתושבי בית שמש, ולחברה הישראלית בכלל: מגיעה לכם אלטרנטיבה, מגיע לכם לחשוב אחרת ולהתנהל אחרת, והגיע הזמן שמישהו ידאג לכם. אני חושבת שברגע שהחלטתי להתמודד, באמת הרבה מאוד אנשים הרימו גבה ולא נתנו לנו סיכוי, אבל לאט לאט, צעד צעד, נגענו באלפי אנשים, שהבינו שהם צריכים לקחת אחריות לגורלם - ולא לתת לעסקנות לנהל אותנו".

אז למעשה לא יצאת כדי לנצח, אלא כדי להוות אלטרנטיבה על הנייר?

"ממש לא" היא אומרת בהחלטיות, "לא הייתי יוצאת אם לא הייתי מאמינה שיש סיכוי. האמנתי בכל ליבי מההתחלה, והתפקיד שלי היה רק לגרום לאנשים להאמין. שילמתי מחירים יקרים מדי מכדי לצאת למהלך שאין לו סיכוי, ויתרתי על חיי האישיים, על העבודה, התמודדתי ללא תמיכת מפלגה, מה שהיווה נטל כלכלי לא פשוט, אבל יצאתי למהלך הזה, והאמנתי בכל ליבי שהוא מהלך נכון וראוי ואפשרי". 

"זה אתגר לא פשוט" היא מודה, "אבל זו גם אחריות ציבורית מאוד גדולה. אתה לא יכול לטעת תקווה בלב אנשים אם אתה לא מאמין שזה באמת יכול לקרות. יש פה אחריות ומי שרוצה להיות מנהיג ציבור לא יכול לשחק עם זה. אתה חייב לשדר תקווה ממקום שמאמינים בה".

בעשר השנים האחרונות לא נבנתה אלטרנטיבה תעסוקתית בבית שמש

איך מובילים עיר כזו, שהיא למעשה חצויה בין גוונים רבים של חרדים מצד אחד וחילוניים ודתיים-לאומיים מן הצדדים האחרים?

"הסוגיה החרדית-חילונית היא רק חלק מהסיפור", היא מסבירה, "יש פה חרדים וחילונים, ותיקים ועולים, יש פה ציבורים שלמים שצריך לטפל בהם. יש פה של אנשים שעלו מאתיופיה לפני 20 ו-30 שנה, אנשים שמרגישים שאף אחד לא ראה אותם מאז שהגיעו לפה, יש קהילה גדולה שעלתה מארצות הברית ולא נקלטה פה כמו שצריך. יש פה צעירים שחיפשו מענה ומחפשים תרבות ודיור לזוגות צעירים, וסוגיית התעסוקה כמובן. בעשר השנים האחרונות לא נבנתה אלטרנטיבה תעסוקתית אמיתית בבית שמש. אז תאמין לי, החרדים והחילונים זה פרק אחד - חשוב - מתוך הסוגיות שמטרידות את העיר בית שמש.
הדבר שאני הכי רוצה הוא, שנפסיק להתייחס אל בית שמש כעיר פריפריה, ונתחיל להתייחס אליה כעיר מרכזית. וזה התפקיד שלי.

לסיום, מה הדבר הראשון שתעשי כראשת עיר?

עליזה בלוך לא מתבלבלת. "אני אחבק את האנשים, אגיד תודה רבה. ואתחיל לנקות את בית שמש. בית שמש חייבת להיות קודם כל עיר נקייה."

נקייה פיזית, מזבל?

היא מחייכת. "לא, לא רק פיזית, גם וגם".