המקרים בהם צה"ל לא תמך בקציניו

הודעת הגיבוי של צה"ל באלוף יאיר גולן חריגה. מקרים מהעבר מלמדים שלא כל קציני צה"ל אשר התבטאו באופן חריג קיבלו גיבוי מהצבא. לדוגמה מקרה עופר וינטר ומקרה אפי איתם. איתם יוצא גם הוא להגנת גולן ואומר לכיפה: "זו התנפלות מיותרת"

חדשות כיפה גלעד כהן 13/08/18 17:47 ב באלול התשעח

המקרים בהם צה"ל לא תמך בקציניו
עופר וינטר, צילום: פלאש 90

סערת יאיר גולן: הודעת התמיכה של דובר צה"ל בעינינו של האלוף יאיר גולן היא אינה דבר שבשגרה. אחרי הקמפיין של מאה המשפחות השכולות בגיבוי תנועת "אם תרצו", קמפיין הקורא לשר הביטחון אביגדור ליברמן לא למנות את האלוף גולן לרמטכ"ל מיהר צה"ל להוציא הודעת תמיכה באלוף. במקרים אחרים בעבר צה"ל דווקא נמנע מלהגיב.

בכנס שהתקיים בשנת 2000 באוניברסיטת בר אילן התבטא מי שהיה אז תא"ל בצה"ל, אפי איתם ותקף בשפה קשה את מדיניות הממשלה דאז: "עצם זה שעומד רוצח עלוב כזה, כמו ערפאת, אשר לפני חמש שנים לא היה לו מקום להניח את הראש, לפני חמש שנים הוא לא היה פה בכלל ולא עלה בדעתנו לתת לו מדינה - לתת לו את ירושלים, היום זה כבר בטון. אי אפשר, אין סיכוי", כך אמר אפי איתם באותו כנס בשנת 2000.

אז, בשנת 2000 סירב דובר צה"ל להגיב על דבריו של תא"ל אפי איתם. במפלגת העבודה ובמפלגת מרצ קראו לפטר את איתם בשל דבריו החריפים נגד התהליך המדיני ונגד ויתורים בירושלים. גם האלוף (במיל) יוסי פלד אמר כי על איתם לפשוט מייד את מדיו.

אפי איתם

אפי איתםצילום: פלאש 90

גם סיפורו של תא"ל עופר וינטר, מי שהיה מפקד חטיבת גבעתי בעת מבצע צוק איתן בקיץ 2014 לא גובה על ידי הצבא. בעקבות מכתב שכתב וינטר למפקדי היחידה ובו הקריאה כי הם נלחמים "באויב הטרוריסטי העזתי, אשר מחרף מנאץ ומגדף, אלוקי מערכות ישראל" נמתחה עליו ביקרות חריפה ובסוף לא קודם בשורות הצבא וימונה בקרוב לתפקיד המזכיר הצבאי של שר הביטחון. גם אז דובר צה"ל לא שיגר הודעת תמיכה בקצין ששירת שנים ארוכות בצה"ל.

בשונה משני המקרים האלו צה"ל כן מגבה את האלוף גולן. דבריו של גולן שהובילו לקריאה שלא למנותו לרמטכ"ל הבא נאמרו לפני כשנתיים בערם יום הזיכרון לשואה ולגבורה. "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה עד לפני 80 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו היום. בערב יום השואה ראוי לדון ביכולתנו לעקור מקרבנו ניצנים של חוסר סבלנות והרס עצמי. בחשבון הנפש הלאומי אנו חייבים לכלול תופעות עוכרות שלווה".

צה"ל לעומת שני המקרים של תא"ל במיל' אפי איתם ותא"ל במיל' עופר וינטר הוציא הודעת תמיכה באלוף גולן ובו נאמר "האלוף יאיר גולן משרת בצה"ל 38 שנים בכל גזרות הלחימה ותרומתו לביטחון ישראל גדולה. הישגי צה״ל בלחימה בטרור תחת פיקודו, מדברים בעד עצמם. הצגתו של האלוף גולן כמי שלא פעל או לא יפעל מול מחבלים,חוטאת למציאות. כל ניסיון לא מבוסס להטיל דופי בשמו הטוב של מפקד בצה״ל ובתרומתו המבצעית-אינו ראוי".

אפי איתם שהיה יו"ר המפד"ל אמר בתגובה לכיפה "אני חושב שזו (הקמפיין נגד גולן) התנפלות מיותרת על קצין צה"ל"