המפקדים שכחו את החיילות והן שכחו לירות: מחדל הגדוד המעורב

חיילות בגדוד המעורב נשכחו לאחר מסע לילי בבקעה . חבורת פלסטינים החלה במרדף אחריהן אך הלוחמות לא הגיבו כי בנשקן הותקנו תותבים למניעת ירי. הפלסטינים הצליחו לגנוב ציוד צבאי מהלוחמות. דובר צה"ל: "במהלך האירוע לא פעלו הלוחמות כמצופה מלוחמות בסוף מסלול״

חדשות כיפה מירב כהן 18/11/18 15:18 י בכסלו התשעט

המפקדים שכחו את החיילות והן שכחו לירות: מחדל הגדוד המעורב
חיילות. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

פלוגה מהגדוד המעורב יצאה למסע ביום ראשון שעבר. חמש חיילות מגדוד לביא הבקעה פרשו מהמסע וחיכו לאיסוף בשעת לילה מאוחרת כשהן ללא מכשירי קשר. למקום הגיעו מספר מפלסטינים והחלו במרדף אחרי החיילות כשבנשקן מותקנות תותבות והן אינן יכולות להגיב למפגעים. אחת החיילות הצליחה לבסוף להוציא את התותב ולדרוך את הנשק ובכך להבריח את הפלסטינים, אולם הם הצליחו לגנוב ציוד צבאי.

הסיפור החל כאשר חמשת החיילות מגדוד החיר המעורב פרשו מהמסע הלילי, והונחו להמתין לאיסוף ליד אנדרטת הבקעה בשעת ערב מאוחרת. הלוחמות היו ללא מכשירי קשר ונאלצו להמתין שעות רבות כיוון שמפקדיהם שכחו לשלוח רכבי איסוף במשך שלוש שעות. 

שישה פלסטינים שעברו במקום החלו במרדף אחרי החיילות ובעוד הן אינן יכולות להגיב כיוון שבנשקן מותקן תותב שאינו מאפשר ירי. המרדף נמשך כ-20 דקות, ובמהלכו התחבאו החיילות מאחורי עצים וצעקו לעבר הפלסטינים. מנוסת החיילות הופסקה כאשר אחת החיילות הצליחה לבסוף להוציא את התותב מנשקה ולדרוך אותו ולכוונו לעבר הפלסטינים. הפלסטינים בכל זאת הצליחו לצאת עם שלל צבאי, ולגנוב שלוש קסדות השייכות ללוחמות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: ״האירוע תוחקר ע״י המ"פ והמג"ד ולאחריו ננזפו הלוחמות והמפקדים. התדרוך שבוצע ללוחמות לא הועבר כראוי. נקבע כי במהלך האירוע לא פעלו הלוחמות כמצופה מלוחמות בסוף מסלול״. 

רס"ן (במיל') חיים טייטלבוים, יו"ר ארגון אחים לנשק מסר בתגובה לאירוע: "האירוע החמור הזה מצטרף לכשלים מבצעיים נוספים של הגדודים המעורבים שאירעו בתקופה האחרונה - הפיגוע באדם, פיגוע הדריסה בביתר עילית, פיגוע הדריסה בצפון השומרון. המשותף לכולם הוא תפקוד מבצעי לקוי, חוסר חתירה למגע, חוסר מבצעיות,  חוסר יוזמה, וכשירות נמוכה. את הניסוי הנורא הזה בחיי אדם חייבים לעצור. יש מגוון תפקידים שבהם חיילות עושות עבודה מצוינת. לא בקרבי. צה"ל הוא לא ארגון חברתי, הוא הביטחון של כולנו. את הגדודים המעורבים צריך לסגור בדחיפות. זה כבר מאוחר מדי."

אביה של אחת החיילות כעס על ההתנהלות הצבאית, ואמר בראיון לאמיר בר שלום ברשת ב' "המ"פ אמרה לחיילות להישאר במקום לאחר שלא חשו בטוב ולאחר מכן שכחה אותן שם. מה זה לשכוח חיילים בשטח? אם הפלסטינים האלה היו מחבלים' היו יכולים לחטוף ולרצוח אותן. צריך לחדד נהלים בצבא בנושא הזה"