המפכ"ל החדש יידרש לעבור בדיקת פוליגרף

הוועדה למינוי בכירים הודיעה כי בעקבות המידע שנמסר ליועץ המשפטי לממשלה על המועמדים לתפקיד המפכ"ל, המפכ"ל הנבחר, משה (צ'יקו) אדרי, יצטרך לעבור בדיקת פוליגרף לפני שייכנס לתפקיד. ארדן: "אדרי יבצע את הבדיקה בהקדם"

חדשות כיפה יהונתן קליין 21/11/18 15:22 יג בכסלו התשעט

המפכ"ל החדש יידרש לעבור בדיקת פוליגרף
משה (צ'יקו) אדרי. יעבור פוליגרף, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

המפכ"ל הנבחר, משה (צ'יקו) אדרי, ייאלץ לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתי לפני שייכנס לתפקידו. כך החליטה הוועדה למינוי בכירים שנדרשה לאשר את מינויו, כדי "למנוע לזות שפתיים אם יתמנה לתפקיד. עננה כזאת ראוי לה שלא תהיה מעל ראשו של המפכ"ל". נאמר בהודעת הוועדה.

כזכור, לאחר שפורסמו שמות המועמדים למפכ"לות, הועבר ליועץ המשפטי לממשלה, מנדלבליט, מכתב ובו מידע על שלושת המועמדים, שעלול לפגוע בכשירות המועמדים לתפקד כמפכ"ל המשטרה. על פי הפרסומים, מנדלבליט וצוותו התרשמו שהמכתב מכיל מידע שהוא בעיקרו רכילותי. 

בהודעה המלאה של הוועדה למינוי בכירים נאמר: "הוועדה פרסמה הודעה לציבור לפיה מוזמן כל אדם שבידיו עובדות העשויות, לדעתו, לסייע לבדיקת הוועדה, לפנות אליה. הודעה זו הביאה תגובות רבות מן הציבור, אשר רובן הגדול היה אמנם בשבחו של המועמד, אולם נמצאו גם מי שהתלוננו על התנהגות בלתי ראויה מצדו. הוועדה ראתה לנכון לשמוע שניים מן המתלוננים, וכן קיבלה נתונים כלליים ממשטרת ישראל על נושא המשמעת בארגון.
הוועדה קיבלה, לבקשתה, מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, את חוות דעתו שניתנה לשר לבט"פ, לפי בקשתו, ובה בחן מן ההיבט המשפטי סוגיות הנוגעות לנושא. בחוות דעתו זו קבע היועמ"ש כי אין מניעה משפטית להבאת המועמדות בפני הוועדה.
הוועדה נתנה את דעתה שאמון הציבור במשטרה מושפע, במידה רבה, מדמותו של המפכ"ל. אחד האמצעים לשמירה על תדמית המשטרה מצוי, בין היתר, בהקפדה על כך כי בראשה יעמוד אדם ראוי. פגם ערכי שנפל בהתנהגות המפכ"ל משפיע לכל אורך שדרת הפיקוד.

"הוועדה סבורה שכדי להגיע למסקנה שאכן מטרה זו הושגה במלואה, על המועמד לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתי, כנהוג במשטרת ישראל. בדיקה כזאת מתחייבת הן על פי עקרון השוויון בין המועמדים, כששני מועמדים אחרים עברו בדיקה כזאת, והן כדי למנוע לזות שפתיים נגד המועמד, אם יתמנה לתפקיד, כאילו היה לו מה להסתיר. עננה כזאת ראוי לה שלא תהיה מעל ראשו של המפכ"ל. הוועדה תיתן את חוות דעתה לגבי המינוי שבנדון לאחר בדיקת הפוליגרף".

ח"כ יואב קיש (ליכוד), יו"ר ועדת הפנים, מסר: "אני קורא לדחות את דרישתה של ועדת גולדברג לביצוע פוליגרף. דרישה זו אינה לגיטימית. הליך מינוי בכירים צריך להתבצע בשימוע ציבורי בכנסת ובשקיפות. הופעת המפכ"ל בוועדה זיהמה את התהליך" .

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן מסר בתגובה: "הוועדה למעשה קיבלה את קביעת היועץ המשפטי לממשלה, אליו פניתי טרם החלטתי, כי אין מניעה משפטית למינויו של ניצב אדרי.
לאור קביעת הוועדה כי בשם עקרון השוויון ועל מנת למנוע 'לזות שפתיים' על ניצב אדרי לעבור בדיקת פוליגרף בטרם השלמת הליך הבדיקה, פנה השר לבטחון הפנים ארדן לניצב אדרי אשר הודיעו כי הוא נכון לבצע את בדיקת הפוליגרף בהקדם האפשרי".