הממשלה מתחילה להסדיר יישובים שנבנו על אדמות מדינה

חוק שמקדמים ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת יזרז את הסדרת יישובים שנבנו על אדמות מדינה. מדובר על ישובים שהוקמו לפני עשרות שנים בתמיכת הממשלה ובברכתה ומתגוררים בהם כששת אלפים משפחות

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/12/18 19:59 ז בטבת התשעט

הממשלה מתחילה להסדיר יישובים שנבנו על אדמות מדינה
יישוב בדואי מול יהודי בנגב, צילום: פלאש 90. יניב נדב

מחר(א') תעלה לועדת שרים לחקיקה הצעת חוק 'מרקם חיים בהתיישבות' של ח"כ יואב קיש וח"כ בצלאל סמוטריץ' ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת. במאי אשתקד התקבלה החלטת ממשלה על הקמת צוות ייעודי במשרד ראש הממשלה להסדרת יישובים שנבנו על אדמות מדינה. מדובר על ישובים שהוקמו לפני עשרות שנים בתמיכת הממשלה ובברכתה ומתגוררים בהם כששת אלפים משפחות. למרות זאת ההסדרה מתקדמת בעצלתיים. הצעת חוק 'מרקם חיים' מעגנת בחקיקה את מעמדם המיוחד של אותם יישובים תוך כדי תהליך ההסדרה המתארך. 

ראשית, קובעת ההצעה את חובתה של הממשלה להשלים את מהלכי ההסדרה בתוך שנתיים. שנית, נקבע כי בתקופת הביניים יזכו תושבי היישובים הצעירים למלוא השירותים המוניציפאליים להם זכאי כל אזרח. במציאות הנוכחית מבקר המדינה מבקש לאסור על הרשויות המקומיות להעניק שירותים מוניציפליים לאלפי המשפחות. חברת החשמל ומקורות מנועים מלהסדיר חיבורי חשמל ומים מסודרים,משרדי הממשלה מנועים מלתקצב תשתיות ומבני ציבור ועוד ועוד. כאמור, הצעת החוק מבקש לקבוע כי בתקופת הביניים יזכו הישובים הצעירים למעמד של ישוב מוסדר לעניין קבלת שירותים. 

 שלישית קובעת הצעת החוק שבתקופת  הביניים שעד להשלמת הליכי ההסדרה יותלו כל הליכי האכיפה והצווים המנהליים ולא יבוצעו פעולות של יחידת הכיפה במנהל האזרחי בלא הנחיה ישירה של שר הביטחון או ראש הממשלה באישור הקבינט.

עפרה


צילום: ליאור מזרחי/פלאש 90

ח"כ סמוטריץ' "מדובר על יישובים שלמים שתלויים בין שמים וארץ. המועצות לא יכולות לקחת עליהם אחריות כיוון שהם אינם מוסדרים ואלפי משפחות לא מקבלות שירותים מינימליים של אזרח. מדינת ישראל הקימה התיישבות מפוארת ואחריותה לאפשר מרקם חיים נורמלי לתושביה. אזרחי יהודה ושומרון הם שווי חובות הגיע הזמן שיהיו גם שווי זכויות. אני קורא לראש הממשלה ושר הביטחון לקדם את החוק במהירות האפשרית על מנת להעניק לאזרחים את המגיע להם. הממשלה הזו מחוייבת להסדרת ההתיישבות והמחויבות הזו לא יכולה להישאר רק ברמת הדיבורים. הגיע העת לעבור לשלב המעשים"

 ח"כ קיש

ח"כ קישצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "ממשלת ישראל החליטה להסדיר את מעמדם של מבנים ושכונות שהוקמו ביהודה, השומרון ובקעת הירדן במהלך עשרים השנים האחרונות. ביום כ"ה באייר התשע"ז (21 במאי 2017) התקבלה החלטה ב/206 על ידי ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (להלן – הקבינט) שעניינה הקמת צוות משימה ייעודי להסדרת מעמדם של מבנים ושכונות ביהודה והשומרון. ואולם, ביצועה של ההחלטה מתמהמה, אף על פי שחלפה למעלה משנה מאז התקבלה ההחלטה.

על מנת למנוע פגיעה מיותרת בתושבי השכונות והיישובים המיועדים להסדרה, המפורטים בתוספת של החוק המוצע, במהלך תקופת הביניים של ההסדרה, יש לעגן בחקיקה את מעמדם המיוחד, ובכך לאפשר לתושבים חיים תקינים ושירותים מוניציפליים מלאים כפי שמגיע לכל אזרח, וכן למנוע הריסות ופינויים מיותרים. כל זאת בשל רצון המדינה להביא להסדרת שכונות ויישובים אלה ולא להריסתם.
לפיכך, מוצע בהצעת החוק כי בהתאם להנחיות צוות המשימה הייעודי שהוקם בהחלטת הקבינט, ישלימו הרשויות האמונות על התכנון ביהודה והשומרון את הליכי ההסדרה של  השכונות והיישובים שהם בבעלות המדינה, ושבהם דרושה הסדרה. בתקופת ההסדרה, יזכו התושבים הגרים במקומות אלה לכל השירותים המוניציפליים להם זכאי כל אזרח, לרבות חיבור לתשתיות מים וחשמל. כן מוצע כי משרדי הממשלה יראו בשכונות וביישובים אלה כמוכרים לכל דבר ועניין, לרבות לעניין תקציבים, סיוע בתשתיות ובהקמת מבני חינוך ומבני ציבור הנדרשים לצורך החיים התקינים של תושביהם.
בתקופה שבין פרסום החוק המוצע ועד לסיום הליכי ההסדרה, יותלו כל הליכי האכיפה והצווים המינהליים,  וכל פעולה המתבצעת על ידי יחידת האכיפה במנהל האזרחי, תבוצע בהתאם להנחייתו הישירה של ראש הממשלה או של שר הביטחון ולאחר אישור הקבינט.

לבסוף מוצע כי בתקופת ההסדרה, על מנת שתושבי המקום יוכלו לבנות את ביתם או לרכוש בית בנוי, שר האוצר יהיה רשאי לערוב, בתנאים שלפי חוק ערבות למשכנתאות, התשי"ב–1952, למילווים הניתנים למימון רכישת דירת מגורים."