המלחמה על ייצוג הנשים ברבנות הראשית יוצאת לדרך

הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא, להעלאת שיעור הנשים באסיפה שבוחרת את מועצת הרבנות, תעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה כשלא ברור אם תקודם או תדחה, "המצב הקיים אבסורדי לחלוטין"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/06/18 09:56 כז בסיון התשעח

המלחמה על ייצוג הנשים ברבנות הראשית יוצאת לדרך
כנס הרבנות הראשית, צילום: יעקב כהן. דוברות הרבנות הראשית

הצעת החוק להגדלת שיעור הנשים באסיפה הבוחרת את מועצת הרבנות הראשית תעלה היום (ראשון) לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.

בהצעת החוק, שהיא פרי יוזמתה של ח"כ עליזה לביא מיש עתיד ותנועת 'אמונה', נעשה ניסיון באמצעות חקיקה להגדיל את שיעור הנשים בקרב נציגי הציבור ל-20%.

האסיפה שבוחרת את מועמת הרבנות הראשית מורכבת מ-80 רבנים ו-70 נציגי ציבור ויוזמי ההצעה מעוניינים לשפר את המצב שהתבטא בשנת 2013 בנציגות נשית אחת לקראת הבחירות הקודמות.

על הצעת החוק חתומות 27 חברות כנסת, מלבד ח"כ שולי מועלם רפאלי מהבית היהודי, מה שעור תהייה בקרב חלק מתומכי היוזמה. יו"ר סיעתו של בנט הסבירה את הצעד בכך שבמצב הנוכחי הסיכוי שהנושא יקודם הוא נמוך ביותר.

עליזה לביא

עליזה לביאצילום: יחצ

"הצעת חוק חשובה זו עלתה בכנסת הקודמת ולצערי לא הצלחנו להביא אותה לידי הסכמה", היא אמרה ל'כיפה' וציינה כי "כמי שמעוניינת להביא את ההצעה הזו לידי סיום ושינוי מבורך בגוף הבוחר, אני מקיימת שיח עם רבני הציונות הדתית ובראשם הרב דרוקמן במטרה להביא להסכמה רחבה בנושא מהותי כל כך של חיבור הרבנות הראשית לכל חלקי החברה הישראלית".

 ח"כ לביא התייחסה לשינוי שהיא מנסה להוביל ואמרה כי "המצב הקיים אבסורדי לחלוטין. גוף שאמור לייצג את כלל הציבור במדינת ישראל לא יכול להדיר מחצית ממנו​. כפי שעשינו בוועדה למינוי דיינים ושופטים, כשם שאף בתי הדין כבר ערים להכרח לשלב נשים".

לדבריה, "זה טבעי שגם האסיפה הבוחרת את זהות הרבנים תהיה שווינית ומחוברת לעם. גיוון התמהיל יאפשר בחירה של רבנים קשובים וערים לצרכי הציבור הרחב, ולבסוף גם תגביר את אמון הציבור במערכת. ההצעה מאוד מידתית ומציעה שינוי הדרגתי, כך שלנשים תהיה סוף סוף דריסת רגל בגוף הזה. יש כאן הזדמנות אמיתית לתקן עוול ארוך שנים".