"המיינסטרים של הציונות הדתית תמיד שנא אותנו"

יו"ר עוצמה יהודית, ד"ר מיכאל בן ארי, תולה את הקשיים במשא ומתן עם הרב פרץ וסמוטריץ בלא פחות מ"רדיפה" עתיקת יומין. לטענתו, הם הימין האידאולוגי האמיתי: "אפילו אורית סטרוק ישבה בקואליציה ששחררה מחבלים"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 17/02/19 10:25 יב באדר א'

"המיינסטרים של הציונות הדתית תמיד שנא אותנו"
מיכאל בן ארי, צילום: כיפה

עם גישה טעונה כלפי הציונות הדתית וטענות לרדיפה מצד אנשיה במשך עשרות שנים, יו"ר עוצמה יהודית, ד"ר מיכאל בן ארי, לא מבין מדוע גם במצב הפוליטי הנוכחי מביטים עליהם מלמעלה. בראיון באולפן חדשות כיפה, הוא מזהיר את הרב  רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' כי אם ימשיכו להתנשא ויסרבו להתחבר, הוא וחבריו ייבחרו לכנסת ואילו הם ילקקו את הפצעים מחוצה לה.

מה מצב המשא ומתן עם הבית היהודי או האיחוד הלאומי?

"יש עוד המון זמן", הוא אומר בציניות

יש עוד שבוע

"יש כאלה שלוקחים את הזמן. בינם לבין עצמם הם לא מצליחים להסתדר למרות שאין באמת הבדלים".

אבל זה הם. מה אתכם?

"אנחנו הצענו להם אחדות. יש כאן גם דרישה מהציבור. השבוע שוחחתי עם פרופסור, שהוא איש מימד, ששאל אותי למדוע לא הולכים יחד. זוהי דרישת הציבור כדי שלא נאבד קולות".

הבית היהודי והאיחוד הלאומי השתמשו בנו. אנחנו נהיה בפנים והם יראו את הכנסת מערוץ הכנסת

ולמה זה לא קורה? אולי אתם מערימים קשיים?

"אנחנו ביקשנו את המקום השלישי והשישי ואנחנו מוכנים לרדת לרביעי, לשישי ולתשיעי. אין לנו שאיפה לתפקידים. אנחנו לא מקבלים פחות משניהם בסקרים, ובכל זאת אנחנו נענים בבוז. אתה יודע מה? אין עם מי לעשות ביזנס. בכל פעם שהם הסתכסכו ביניהם הם באו אלינו לחתום איתנו כביכול כדי להשתמש בזה נגד השני. אנחנו יודעים כמה דברים במשא ומתן ואנחנו יודעים שמשתמשים בנו. אנחנו ערוכים לבחירות, לא יחד איתם, בריצה חזקה. להערכתי אנחנו נהיה בפנים והם יראו את הכנסת מערוץ הכנסת".

זאת אומרת שאם האיחודים לא יצלחו, אתם בוודאות תרוצו לבד?

"יש לנו דרך. אנחנו לא מגזריים כמו שאמר עלינו הרב דרוקמן. למשל, שכונת הדר בחיפה היא שכונה ערבית כבושה. אף אחד לא מדבר על זה. לפני כמה שנים כשדיברתי על בעיית המסתננים אמרו שאני גזען ואז מירי רגב באה ואמרה סרטן, לא אני. מדינת ישראל נכבשת מבפנים. בעוד 20 שנה אנחנו לא נכיר את המדינה. בית המשפט לא מאשר תכניות ייהוד בגליל כי זו 'גזענות' הציונות הפכה להיות שם גנאי".

הרב פרץ וסמוטריץ. ישמרו על החיוך?

מתנשאים על בן ארי וחבריו? הרב פרץ וסמוטריץצילום: ללא

ובכל זאת, בבחירות הקודמות לא עברתם את אחוז החסימה. אם לא תצליחו להתאחד עם מפלגות הציונות הדתית, שוב יש סכנה לאיבוד עשרות אלפי קולות

"אני מציע לבית היהודי והאיחוד הלאומי שייקחו אחריות. הם לא מפסיקים לדרוך עלינו ולהכפיש אותנו ולדבר עלינו סרה אבל אנחנו לא מגיבים".

אתה לא חש עלבון אישי, או לפחות בשם התומכים שלכם, על זה שזורקים אתכם מצד לצד?

"לא זורקים אותנו מצד לצד".

גם סמוטריץ' וגם הרב פרץ קראו לנתניהו להתאחד אתכם. זה לא מעליב?

"להיעלב זו סוג של פריבילגיה למי שיש לו אגו. לי יש איתנות. אני לא מיד משתכנע או נשבר ממה שאומרים לי. אוהבים להכפיש אותנו. בנצי גופשטיין מישכן את הבית שלו כדי להציל אישה ושלושה ילדים. ברוך מרזל כל שבת מארח מאה חיילים. אז ככה להכפיש אותם? אתם לא מתביישים? אתם לא מגיעים לקרסוליים שלהם. אנחנו הרעים? זה עיוות המציאות".

 הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציוןצילום: פלאש 90. אורן נחשון

דוגמא לסלידה שיש בציונות הדתית מחברי עוצמה יהודית, ניתן היה לקבל בדברים שאמר ראש ישיבת הר עציון נגד החיבור עם המפלגה, שגם בקרב חלק מציבור הדתי לאומי נחשבת כקיצונית. "אסכים להליכה משותפת עם עוצמה יהודית בהנחה שאנחנו מדברים על בלוק טכני ובדוחק ובלחץ של אחוז החסימה - אבל כל זאת בתנאי אחד שהוא בל יעבור", אמר הרב יעקב מדן בראיון לכאן רשת ב' והתייחס לתמונתו של ברוך גולדשטיין שמתנוססת בביתו של אחד מבכירי המפלגה, "אני מוכן שאנחנו נרד מתחת לאחוז החסימה ולא להיכנס עם עוצמה יהודית לפני שאיתמר בן גביר מוריד את התמונה ומקבל על עצמו שלא לתלות אותה".

ד"ר בן ארי, יש לך תמונה של ברוך גולדשטיין בבית?

"אני צריך לפשפש בציציותיי", הוא אומר בציניות, "בדרך כלל אני לא שם תמונות. התמונה היחידה שלי היא של מורי ורבי הרב כהנא. מכובדי הרב מדן. מישהו שלמדתי ממנו תורה והוא ראש ישיבה אני אזהר בכבודו. תמיד יהיה מי שיחפש קרעים ומי שירצה ללכת יחד. אני לא ביקשתי שיקבלו את אמונותיי. בסך הכל אנחנו מדברים על בלוק טכני ושכל אחד יכניס את האנשים שלו. האמירה הזאת: 'שלא ניכנס!' היא חסרת אחריות".

אבל מדוע כולם עומדים על הרגליים האחוריות כשזה נוגע אליכם? למה כולם תופסים אתכם ככאלה קיצוניים?

"יש מן סוג של שנאה עתיקה אלינו".

יש שנאה אלינו. כשיצאתי מהכנסת החבר'ה עם הכיפות הסרוגות ביקשו להרעיב אותי. לא מדובר על להכניס אותי לכנסת, אלא למנוע ממני להביא לחם לילדי

שנאה? ממה היא נובעת?

"הם לא יכלו, כבר לפני 40 שנה, לסבול את את הרב כהנא ואת תלמידיו. אני כבר כתלמיד ישיבה נרדפתי על ידם".

מי זה על ידם?

"המיינסטרים של הציונות הדתית, ראשי ישיבות, בכל מקום. גם כשהייתי הכי מתמיד בישיבה, תמיד הייתי הילד הרע. כשהכירו לי בחורה דאגו להגיד לה שאני מסוכן. זה היה המצב ואלה הדברים הקטנים. כשאני יצאתי מהכנסת וחזרתי לעבודה, היו את החבר'ה האלה עם הכיפות הסרוגות שדאגו להרעיב אותי. הם קיבלו הוראה ממשרד החינוך להחזיר לי את שעות העבודה שלי, אבל הם אמרו שהם לא מתכוונים לעשות את זה. אתה מבין? לא מדובר על להכניס אותי לכנסת, אלא למנוע ממני להביא לחם לילדים שלי. מאיפה זה מגיע?

"השנאה הזאת היא משהו בלתי מובן. אני אמרתי שצריך לעלות עם בית המשפט עם D9? זה לא אני זה מוטי יוגב, אז הרב מדן עכשיו יתנה את החיבור עד שהוא יחזור בו? אנחנו קיצוניים מכיוון שאנחנו מציגים אותם כמי שלא עומדים במילה שלהם. במה אני שונה מהם? נניח ומחר תונח תכנית טראמפ, ובצלאל והרב רפי יהיו שרים בממשלה, ותהיה דרישה לשחרר מחבלים, האם הם יעזבו את הקואליציה? התשובה היא מאוד ברורה. ב 2013 אורית סטרוק ישבה בקואליציה ששחררה מחבלים. אני 'קיצוני' כי אני לא יכול להיות שותף לזה. יש לי קווים אדומים".

האישה הראשונה. אורית סטרוק

הלא מספיק עומדת על העקרונות שלה לעומת בן ארי?. אורית סטרוקצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

אז מה ההבדל בינך לבין סמוטריץ, הרב פרץ וסטרוק? שהם לא עומדים בעקרונות שלהם?

"להם יש את האמת והחשבונות שלהם ולנו יש את שלנו. הם יכולים להסביר לך למה: 'רק נפנה את עמונה, נתיב האבות ועפרה ומיד נחוקק את חוק ההסדרה'. אני הייתי בעמונה ובאתי להילחם כאחרון הנערים. ההרגשה היא שתמיד אפשר לקנות אותנו ותמיד יהיה בסדר. צריך מישהו שיעמוד על העקרונות".

ואולי זאת הסיבה שאתם לא עוברים את אחוז החסימה, שכולם יודעים שגם אם תיכנסו לממשלה, מהר מאוד תפרשו ממנה

"מי שמכתיב את הפוליטיקה הישראלית ב-40 השנים האחרונות זו מפלגה קטנה שכמעט לא הייתה בקואליציה וזו מרצ. את המושג שטחים כבושים הטביע שולמית אלוני. הם גם אחראיים על פתרון שתי המדינות, וזה חלחל גם לבנט. אין באמת הבדל בין בנט לנתניהו. אני אומר לבנט תלמד 'שניים אוחזין בטלית'. מי שמדבר על סיפוח שטחי C אוטומטית הוא מוותר על שטחי A ו-B. יש כאן פרגמטיות וחוסר הבנה של העניין. הפרגמטיות היא לא פרגמטית".

אבל פוליטיקה זה עולם של פשרות וחיבורים, אולי כדאי שתנועה אידאולוגית כמו שלכם תנסה להשפיע מבחוץ והרב מדן לא יבוא אליכם בטענות?

"שהרב מדן יישאר בחוץ ושלא יחנך אותי. אנחנו מייצגים ציבור ואנחנו ניכנס לכנסת. מנהיגות לא נבחנת בכמה יש אחריך, אלא האם אתה הולך קדימה ואנשים מצטרפים אליך. אני לא מונהג ויש לי דרך שאני הולך בה. עשינו לפני מספר חודשים קמפיין מימון המונים ואנשים מכל הסוגים תרמו לנו. בכל מקום שתתקע סיכה בארץ אני מארגן שם כנס תוך שעתיים. אנחנו מייצגים אנשים שהציונות הדתית לא מכירה".

ועדיין אתה צריך להתפלל שזה ישתקף בקלפי

"לולא האיום של אחוז החסימה היינו בטוח עוברים. זאת הבעיה שלנו. בשורה התחתונה אנחנו מבקשים פחות ממה שאנחנו מביאים. מפה אני פונה לרב רפי, שלמדנו יחד במרכז, ולבצלאל. בואו נשב יחד. קחו את עור הצבי תחלקו ביניכם אבל תנו לנו את המקומות שמגיעים לנו כל אחד וגונו, ובלי חמיצות אלא בידידות".