המטרה: גביית מחיר מהמפלגות החרדיות

מסמך שהופץ בין חברי התנועה הרפורמית חושף כיצד היא מתכננת לעשות שימוש בחוק הלאום, למרות התנגדותה העקרונית לחקיקה. בין היתר תבקש התנועה לקדם פרשנות של בית המשפט שתהלום את תפיסת עולמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/18 16:34 ג באב התשעח

המטרה: גביית מחיר מהמפלגות החרדיות
נשות הכותל, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

מסמך פנימי שהופץ בקרב חברי התנועה הרפורמית חושף כי בתנועה נערכים למאבק משפטי לקידום ערכיהם בנושאי דת ומדינה על בסיס חוק הלאום, במקרה שיעבור, כך דווח ב"החדשות". 

על פי המסמך, מטרת הרפורמים, שבאופן עקרוני מתנגדים לחוק, היא "לגבות מחיר משפטי וציבורי מהמפלגות החרדיות" ולקדם פרשנות של בית המשפט שתהלום את תפיסת עולמם.

התנגדות התנועה הרפורמית לחוק נובעת בטענה שהוא פוגע בערכים דמוקרטיים. בראשית המסמך נכתב כי "חוק הלאום הינו חוק לא ראוי ומעוות אשר פוגע באופייה הדמוקרטי של המדינה ובמעמדם של אזרחי המדינה הלא יהודים. החוק יעמיק את המתחים בין הקהילות והקבוצות השונות בחברה הישראלית ויקשה על טיפוח תחושת שותפות אזרחית".

עד להשלמת החקיקה, התנועה תמשיך להתנגד לחוק ותעשה זאת בכל דרך אפשרית, לרבות באמצעות גיוס התנגדות בקרב יהדות התפוצות, כך לפי מחברי המסמך.

במקרה שהחקיקה תושלם בכנסת בכוונת התנועה "לעשות שימוש נרחב ואינטנסיבי כדי להעניק עוגן חוקתי למהלכים המשפטיים לקידום שוויון הזכויות לזרמים הלא אורתודוכסים ולקידום חופש הדת בישראל".

המחברים ציינו את הסעיפים בחוק היסוד שמקדמת הכנסת שבהם הם מתכוונים לעשות שימוש משפטי. הסעיף הראשון בחוק עוסק בהגדרת מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, והרפורמים טוענים כי סעיף זה "מחזק את הטענה החוקתית שמדינת ישראל צריכה לפעול בדרך המתחשבת בכל הזרמים של העם היהודי".

דוגמא נוספת נמצאת בסעיף 5, שם נכתב כי "המדינה תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות". לטענת הרפורמים, ניתן יהיה להתבסס על סעיף זה כדי "להיאבק בכל חקיקת גיור עתידית שתבקש להגביל את האפשרות של מתן זכות מכוח חוק השבות".

סעיף 7(א) בחוק טוען כי "כל תושב ישראל ללא הבדל דת או לאום זכאי לשימור תרבותו, חינוכו, מורשתו, שפתו וזהותו". הרפורמים יטענו שהסעיף יכול להוות עוגן חוקתי משמעותי לקידום זכויותיהם, כולל תקצוב, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לטובת השתתפות בפעילות התנועה ועוד.
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן