המדינה לבג"ץ: נפעל למניעת אפליית ספורטאים דתיים

בתגובה לעתירה בנושא הבטיחה המדינה כי תסדיר את תקצוב עמותות הספורט, כך שיוענקו במלואם רק לאלה שיתנו מענה לספורטאים שומרי השבת. עם זאת, בדיון שהתקיים בכנסת על משחקי כדורגל בשבת התברר שהפתרון עוד רחוק

חדשות כיפה משה ויסטוך 11/01/18 16:05 כד בטבת התשעח

המדינה לבג"ץ: נפעל למניעת אפליית ספורטאים דתיים
ימשיכו לשחק בשבת?, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

משחקי כדורגל רבים ימשיכו לעת עתה להיות משוחקים בשבת, כך גם עלה מהדיון שהתקיים בנושא אתמול (רביעי) בכנסת. עם זאת, מתשובת המדינה לעתירה בנושא אפליית ספורטאים שומרי שבת עלה כי היא תפעל לקידום השוויון בנושא.

בתשובה לעתירה שהגישו אנשי "נבחרת השבת" הודיעה אמש המדינה כי היא תחייב גופי ספורט לתת מענה לספורטאים שומרי שבת, כתנאי לתמיכתה הכספית בהם.

"בכוונת המשיבה", נכתב מטעם המדינה, "לפעול לתיקון מבחן התמיכה לצורך תמיכה בעמותות הספורט, כך שיקבע בו תנאי סף המחייב את הגופים הנתמכים לתת מענה לספורטאים שומרי שבת המבקשים להשתתף בתחרויות ספורט המאורגנות על ידי הגוף הנתמך".

עוד צויין כי רק עמותות שיוכיחו כי הן אינן יכולות לעמוד בתנאי סף זה יוחרגו ממבחני התמיכה. אחד מהעותרים וממייסדי 'נבחרת השבת', איתן זליגר, ציין בסיפוק כי "ארבעת בנותי הספורטאיות וגם אנחנו ההורים מאד מודים לשרה מירי רגב שאחראית על תשובת המדינה. זו בשורה מעודדת המעניקה לנו תקווה. מהיום יש סיכוי שהשוויוניות החשובה כל כך בספורט תתקיים".

לצד אופטימיות זו, בכל הנוגע למשחקי הכדורגל בשבת המצב פחות ורוד. בדיון מיוחד שהתקיים אתמול בוועדה לצדק חלוקתי בכנסת על אפליית ספורטאים שומרי שבת, טען השחקן אבי איבגי, שוערה של הפועל נצרת עילית, כי מחייבים אותם לשחק בשבת בניגוד לחוק, זאת למרות ש-300 שחקני כדורגל משתי הליגות הבכירות חתמו על עצומה הקוראת לראש הממשלה לאפשר להם לשמור את השבת. 

מאמן הקבוצה מהליגה הלאומית, ירון הוכנבוים, סיפר כי קיבל איומים בקנס של 7,000 ₪ אם לא יסכים להתראיין בתום משחקי קבוצתו גם לאחר שנכנסה השבת. בדיון הוא הציע הוכנבוים שמשחקי הליגה הלאומית, שגם כך משוחקים בשבת, יוקדמו בשעה אחת אחורה ובכך לפחות בליגה הזאת הנושא ייפתר בקלות.

יו"ר הועדה, ח"כ מיקי זהר מהליכוד, ציין כי כדי לפתור את הבעיה על המדינה להשקיע כ- 30 מיליארד שקלים בהתאמת מתקני הכדורגל למשחקים בימות החול. לדבריו, לאור טענתו כי 70% מכלל השחקנים בליגות הגבוהות לא מעוניינים לשחק בשבת, הוא הציע כי הטוטו ישאר תחת אחריות משרד התרבות והספורט ויונפק בבורסה לניירות ערך כדי לגייס את הכסף עבור המתקנים.

"עם הכסף הזה נעשה מהפך בספורט הישראלי", הוא אמר, "ואולי זה יהיה הצעד הכי משמעותי שאף אחד לא יכול היה לחלום עליו. זה מהלך שיעשה היסטוריה".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, ציינה כי על המדינה לשים סוף להתנהלות הקיימת, "ספורט הוא ענף תחרותי, חוצה מגזרים  המאחד את כולנו בתחושת גאווה ישראלית. לכל אחד ואחת יש את הזכות  להיות ספורטאי ללא קשר להיות שומר שבת,.

עוד היא אמרה כי "ברור לכל היושבים פה בוועדה שלשבת יש ערך מרכזי במדינת ישראל. כל אחד מקיים אותה ושומר עליה בדרך אחרת אבל השבת ושמירת השבת לא יכולה להיות הסיבה שיוצרת הדרה של ציבור שלם מענף הספורט. אפשר לפתור בעיות טכניות של מחסור במתקני ספורט, אבל  ראשי הענף חייבים להבין שהמציאות שנהוגה כיום שאימונים ותחרויות מתקיימות בשבת חייבת להיפסק".

מיקי זוהר ושולי מועלם בדיון על חוק הפורנו

דורשים שוויון הזדמנויות לספורטאים שומרי שבת. זוהר ומועלם רפאליצילום: דוברות ח"כ זוהר

אבישי גרינצייג מהתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית העיר בדיון כי יש להפריד בין הליגה הלאומית וליגת העל המקצועניות לבין ליגות החובבים ומשחקי הילדים והנוער. "משרד התרבות והספורט הוציא דו"ח מנופח ומגמתי שטען שהזזת משחקי הכדורגל ליום חול דורשת 450 מגרשי אימון חדשים ו- 11 איצטדיונים בעלות של 27 מיליארד שקלים. זה סכום מופרך".

לדבריו, "הקדמת משחקי הליגה הלאומית בשעה אחת ביום שישי ואיחור שני משחקי ליגת העל שמתקיימים בשבת בשעה או שעתיים לא מצריכה אפילו לא בנייה של מגרש אחד". גרינצייג טען כי משרד התרבות מסרב להפריד בין הליגות השונות כדי להראות שכביכול אין שום דרך להפסיק את קיום המשחקים בשבת. 

איבגי, שחזר בתשובה לפני מספר שנים, פנה לוועדה ואמר כי הוא "מדבר מהשטח. המציאות היום בישראל היום היא שונה. ויתרתי על הליגה הראשונה ועל כסף. שם מרוויחים פי שלוש ונאלצים לשחק בשבת. שתדעו שילדים קטנים מוותרים על קריירה בענף ואנחנו מפסידים כישרונות שלא רוצים לחלל שבת. ביקשנו לדאוג ללינה לשחקנים שלא רוצים לנסוע בשבת ולא ברור למה זה על חשבוננו ולא על חשבון הקבוצות?".

מנכ"ל משרד התרבות והספורט יוסי שרעבי אמר כי הייתה דווקא הבנה שהקבוצות יישאו בנטל הוצאות הלינה לשחקנים שומרי שבת, "זה סיכום שהגענו אליו אז צריך לבדוק את זה. חשוב להבין שהמנהלת קובעת את ההסדרים המסחריים ונותנת תקציבים, זה כסף גדול, זה עולם עם שיקולים מסחריים וצריך איזונים כאשר אנחנו גם רוצים כדורגל טוב ורוצים מגרשים באיכות טובה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן