מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הרב אברהם סתיו: אוכל שנשלח לחיילים וכתוב עליו כשר, אפשר לסמוך

שאלה: כיצד ניתן להתייחס לאוכל ביתי שאנו מקבלים בתרומה וכל מה שאנו יכולים לדעת עליו מבחינת כשרות הוא שכתוב על המארז "כשר"?

חדשות כיפה הנהלת הקהילות, חדשות כיפה 09/10/23 21:59 כד בתשרי התשפד

הרב אברהם סתיו: אוכל שנשלח לחיילים וכתוב עליו כשר, אפשר לסמוך
אוכל כשר בשטח, צילום: ללא

הרב אברהם סתיו שמגוייס בימים אלו ונמצא בשטח מפרסם שאלה שקיבל מחייל מילואים נוסף: "אני חייל במילואים. רציתי לשאול כיצד ניתן להתייחס לאוכל ביתי שאנו מקבלים בתרומה מעם ישראל המדהים וכל מה שאנו יכולים לדעת עליו מבחינת כשרות הוא שכתוב על המארז "כשר"?"

הרב סתיו השיב לחייל ופרסם את תשובתו לציבור: "הכלל ההלכתי אומר שעד אחד נאמן באיסורים, ואם אדם מעיד על מאכל שהוא כשר אפשר לסמוך על דבריו ולאכול. אלא אם ידוע שהוא לא שומר הלכות כשרות ויש חשש שהוא מעיד מתוך חוסר ידיעה או זלזול. ואמנם במקום שבו מי שמעיד על המזון הוא מי שמוכר אותו, והוא נוגע בעדותו, יש צורך בעדות חיצונית על כך שמדובר באדם שמקפיד על ההלכה (או בתעודת כשרות). אך כאשר מדובר באוכל שנשלח לחיילים בהתנדבות אפשר לסמוך על כך שחזקה על מי שכתב עליו 'כשר' שעשה זאת על בסיס מידע אמין ומתוך דאגה כנה לחיילים שומרי מצוות.

ההמלצה של הרב אברהם סתיו למארגני החבילות לחיילים

בהזדמנות זו כדאי להמליץ למי ששולחים את חבילות המזון שיציינו עליהן את סטטוס הכשרות (כולל, אם רלבנטי, התייחסות לבשר חלק וכדומה) על מנת שחיילים מכל הסוגים יוכלו ליהנות מהן.

(את התשובה הזו הראיתי, קודם הפרסום, לכמה מחבריי, וחלק מהם קצת פקפקו בה. אז הרמתי טלפון לרב אשר וייס שליט"א והוא ענה לי במילה אחת: בטח. אחר כך הוא גם בירך אותי שאצא לשלום ואשוב בשלום, אז הטלפון היה שווה.)"