רוב בנות האולפנה שומרות נגיעה - זו המצווה שהן רוצות להתחזק בה

מעל אלף בנות אולפנות ענו על שאלון במסגרת כנס "בואי הרוח", של קהילת "ראשה" - קהילת מנהלות בחינוך הדתי העל יסודי לבנות שהתקיים השבוע בשיתוף פעולה עם תנועת אמונה והחמ"ד. מייסדות הקהילה, טל נבוני וחגית יוגב אומרות ל"חדשות כיפה": "השאלון נתן תחושה שהתלמידות מחוברות לדתיות שלהן"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 22/08/23 18:05 ה באלול התשפג

רוב בנות האולפנה שומרות נגיעה - זו המצווה שהן רוצות להתחזק בה
תלמידות בית ספר, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מה היחס של בנות אולפנה ללימוד תורה? מי מחזק את עולמן הרוחני וכיצד בכלל נראה עולמן הרוחני של תלמידות האולפנות בשנת 2023? על כל השאלות האלה ענו מעל אלף בנות אולפנה בכיתות י'-יב' בשאלון מיוחד שניסה להבין: איך נראה עולמן הדתי של בנות האולפנה. השאלון נערך בעבור הכנס "בואי הרוח", כנס שלישי של של קהילת "ראשה"- קהילת מנהלות בחינוך הדתי העל יסודי לבנות שהתקיים השבוע בשיתוף החמ"ד ו"אמונה".

נעים להכיר

נעים להכיר צילום: מתוך הסקר

רוב תלמידות האולפנה - מחוברות לעולם הדתי

כך למשל נשאלו התלמידות מדוע הן מנהלות אורח חיים דתי. מתשובתן של רוב הבנות ניכר כי הן מחוברות לעולם הדתי, 36.9% מהתלמידות השיבו כי "הן מרגישות את החיבור מבפנים", ו-23.9% השיבו כי "אני לומדת ומגלה שזו האמת". אך היו גם 15.1% שהשיבו "אני עדיין מבררת את אורח החיים הזה".

טל נבוני וחגית יוגב, מקימות קהילת "ראשה" משתפות בראיון ל"חדשות כיפה" את התחושות בעקבות תוצאות השאלון. חגית: "המימד של הבחירה עלה בכמה וכמה שאלות, 'תנו לי לבנות את העולם הדתי שלי כמו שאני רוצה', גם ההלכה, זה דבר חשוב אבל אני לא חייבת לשמור על הכל". טל: "משהו בשאלון נתן תחושה שהתלמידות מחוברות לדתיות שלהן, זה מימד מאוד חשוב בחיים שלהם, השאלון נתן תחושה שהתלמידות נמצאות במקום טוב".

58.9% מהבנות מקפידות על שמירת נגיעה

אחד התחומים אותם בדק המשאל, הוא "שמירת הנגיעה", כאשר 58.9% מבנות האולפנה ענו שמדובר במצווה חשובה שהן מקפידות עליה, ו21% מהבנות שנשאלו אמרו כי זו מצווה חשובה עבורן אך קשה להן לשמור עליה, 17.65 מהנשאלות ענו שהן יחשבו לחריגות אם ישמרו נגיעה.

מתוך הסקר

מחצית מהבנות מקפידות על שמירת נגיעה צילום: מתוך הסקר

היחס ללבוש בבית הספר

אחד מהנושאים היותר נפיצים באולפנות הוא היחס לצניעות בבית הספר והערות לתלמידות שמגיעות בלבוש שלא מתאים לרוח המוסד החינוכי. הבנות נשאלו כיצד צריך להיות היחס ללבוש בבית הספר, כאשר כ 45.7% מהבנות אמרו שבית הספר יכול להעיר על צניעות רק במקרים קיצוניים של לבוש לא צנוע, בעוד 18.1% אמרו כי בית הספר צריך לעסוק בחינוך לערך הצניעות אבל לא לאכוף את זה, כ 4.8% מהבנות ענו כי הלבוש הוא עניין אישי של הבנות ואין להתערב בו. זו פגיעה בפרטיות.

צילום: מתוך הסקר

התלמידות צמאות לחופש

60% מהתלמידות ענו שעולמן הדתי מתבטא בעיקר ב"תחושת קשר עם הקב"ה. השיח הפמיניסטי בלט בשאלון עם שאלות על לימוד תורה ומעמדן של נשים בעולם הדתי, כך למשל 73% מהתלמידות ענו שהקמת משפחה וגידול ילדים, זה מה שיביא לידי ביטוי את עולמן הדתי בעתיד. בנוגע ללימוד תורה, מעל 60% ענו שעליהן ללמוד תורה לשמה.

חגית: "בנושא של לימוד תורה, הן דיברו על זה שהן רוצות ללמוד תורה בנושאים שמעניינים אותן". היא מוסיפה: "אפשר היה לראות את הבקשה שלהם לבחירה, זה לא מפתיע כי זה מאוד מאפיין את הדור הזה שרוצה בחירה ורוצה אוטנטיות. גם בנושא של תפילה, הן מבקשות או מסלולים או בכלל לבחור אם להתפלל".

טל נבוני, מיוזמות הפורום

טל נבוני, מיוזמות הפורום צילום: טרלן בן אבי

"האם אנחנו מביאות רק את מה שאנחנו או שאנחנו מאתגרות את התלמידות"

בשאלון, נשאלו בנות האולפנה באיזה מידה לדעתן, קיימת אצלן חשיפה לתפיסות עולם שונות כאשר 32.7% השיבו כי אין כלל חשיפה שכזו ו39.5% ענו שהיא קיימת במידה מועטה. בהמשך השאלון הן נשאלות האם הן חושבות שחשיפה לתפיסות עולם עשויה לבנות את עולמן הדתי ורוב מוחלט של למעלה מ-90% השיבו כי חשיפה שכזו אכן יכולה לבנות את עולמן הרוחני.

צילום: מתוך הסקר

בנושא הזה אומרת טל כי "הרוב חשבו שהחשיפה דווקא תבנה את העולם שלו יותר טוב, הן לא רק רוצות חשיפה, הן רוצות אותה כחלק מבניית העולם הדתי שלהן, הן לא רואות בזה סתירה", חגית מוסיפה: "זוהי קריאה למנהלות להגיד האם אנחנו מביאות רק את מה שאנחנו או שאנחנו מאתגרות את התלמידות ופותחות אותן לדפוסי חשיבה שונים ותפיסות עולם שונות".

להתחזק בשמירת הלשון

להתחזק בשמירת הלשון צילום: מתוך הסקר

שמירת הלשון: המצווה שחשוב לבנות להתחזק בה

אחד משאלות השאלון התעסקו בקיום המצוות בקרב בנות האולפנה, כאשר הבנות נדרשו לענות לשאלה "מה המצווה שהכי חשוב להן להתחזק בה", מרבית הבנות 54.1% ענו ששמירת הלשון היא המצווה שחשוב להן להתחזק בה, בעוד שרק 16.1% ענו ששמירת צניעות דורשת אצלן חיזוק.

עוד מצווה שחשוב לבנות האולפנות להתחזק בה היא כיבוד הורים שם 52.9% ענו שזו מצווה שחשוב להן להתחזק בה, רק 8.2% אחוז מהנשאלות ענו ששמירת שבת היא מצווה שחשוב להן להתחזק בה.

המנהלות יחזרו עם השאלות לניתוח משותף עם התלמידות

"ראשה"- קהילת מנהלות בחינוך העל יסודי הדתי לבנות הוקמה לפני שלוש שנים בידי נבוני ויוגב שתי מנהלות אולפנות ותיקות וכיום מונה כ-200 מנהלות מכל רחבי הארץ. "אמרנו לעצמינו שבמקום לדבר על העולם הרוחני של התלמידות כפי שאנחנו רואות אותו, בואו נשאל קודם את הבנות, נראה איך העולם הדתי שלהם נראה דרך העיניים שלהם ומכאן יצא לדרך השאלון" אומרת חגית.

טל מוסיפה: "אחד הדברים היפים שעלו בכנס היה שהמנהלות יחזרו עם השאלון לתלמידות וינתחו את התוצאות ביחד, זה מעשה חינוכי שמנסה להבין את הניואנסים ואת המקום שלנו כמנהלות בתי ספר".
יפעת סלע, יו"ר אמונה הוסיפה בכנס ואמרה: "מנהלות בתי הספר העל יסודיים הנן מנהיגות חברתיות אשר אליהן נשואות עיניהן של אלפי תלמידותיהן ועשרות אלפי הוריהן. קהילת ראשה מובילה את העשייה החינוכית בציונות הדתית ומצמיחה את המנהיגות הנשית הבאה".

חושבות על החיבור לקבה

חושבות על החיבור לקבה צילום: מתוך הסקר