הרפורמה במערכת המשפט: רבנים בכירים בציונות הדתית פנו לראשי המחאה בקריאה להידברות

קבוצת רבנים, מהחשובים בציונות הדתית, נענו לקריאתו של במאי הקולנוע גידי דר ופנו למובילי המחאה: "שומעים כאב ודאגה מצדכם ומבקשים לדבר מלב אל לב" | אתמול פרסמו עשרות רבנים קריאה להידברות

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 15/02/23 10:19 כד בשבט התשפג

הרפורמה במערכת המשפט: רבנים בכירים בציונות הדתית פנו לראשי המחאה בקריאה להידברות
הרש שומאל אליהו, פונה למוחים, צילום: עמנואל מימון

עוד מכתב רבנים: בכירי הרבנים בציונות הדתית ובהם הרב שמואל אליהו, הרב יהושע שפירא, הרב חננאל אתרוג, הרב תמיר גרנות, הרב אליקים לבנון, הרב דוד תורגמן, הרב שמעון כהן, הרב חיים גנץ, הרב דוד פנדל, הרב דוד דודקביץ והרב יוסף צבי רימון מתייחסים למחלוקת העמוקה בעקבות הרפורמה המשפטית, פונים למובילי המחאה קוראים לשיח ומבטיחים לפעול לשיפור הרפורמה.

הרבנים נרתמו לקריאה לאחר פניית הבמאי גידי דר יוצר הסרט "אגדת חורבן", המביא את סיפורה של החברה הישראלית המקוטבת ערב חורבן הבית השני בירושלים. המכתב נפתח במילים: "את אחי אנוכי מבקש".

"חרדים מהדיבורים על מרי אזרחי ושפיכות דמים"

הרבנים פונים לראשי המחאה וכותבים: "אנו פונים אל ראשי המחאה כאחים יקרים ואהובים. באנו מארבע קצוות הגלות ויצרנו חברה לתפארת למרות כל הפערים. בנינו יחד מדינה נפלאה למרות קשיים עצומים. נלחמנו יחד כתף אל כתף באויבים מבחוץ". הרבנים מוסיפים: "אנחנו חרדים מהדיבורים על מרי אזרחי ושפיכות דמים. הדיבורים האלה מבצרים את העמדות משני הצדדים ולא מאפשרים שיחה עניינית והקשבה. אין לנו ספק שגם רוב הציבור המתנגד לרפורמה לא מסכים עם הסגנון המפלג הזה.

הרב אליקים לבנון, שיתף את חוויותיו מהמלחמה

הרב אליקים לבנון,חתם על המכתב צילום: איגוד ישיבות ההסדר

הרבנים לא מסתירים את דעתם בנוגע לרפורמה: "לדעתנו, הרפורמה המשפטית חיונית לדמוקרטיה במדינת ישראל. עם זאת אנו שומעים כאב ודאגה מצדכם ומבקשים לדבר מלב אל לב. אנו בטוחים ששיח נצרך מאוד לאחדות העם ומגויסים לכך בכל מאודנו". הרבנים מבקשים להקשיב למוחים וכותבים: "שמחים לדבר עם כל מי שמקבל את הלגיטימיות של הממשלה הנבחרת וללא תנאים מוקדמים לשיח. אנו נקשיב וננסה להבין את עמדתכם, בכל מה שנשתכנע נפעל לשיפור הרפורמה ונעשה כל שביכולתנו כדי לגייס להסכמה זו את חברי הכנסת, השרים וכל הציבור ששומע לנו".

עשרות רבנים: לפתוח לאלתר בדיאלוג"

אמש כאמור, פורסם מכתב של 75 רבנים ורבניות הקורה לפתיחה מיידית בהידברות. בגילוי הדעת קראו הרבנים והרבניות, לאמץ את מתווה הנשיא ולפתוח בהידברות למען שמירת אחדות עם ישראל. בגילוי הדעת קוראים הרבנים: "לאפשר מיצוי מלא של מתווה הנשיא הרצוג שהוצג ציבורית ביום ראשון האחרון". בין החותמים, דמויות מרכזיות במגזר כמו הרב משה ליכטנשטיין, הרב אהד טהרלב, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, הרב מאיר נהוראי,  והרב דוד סתיו וגם שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון.

הרב שי פירון

הרב שי פירון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במכתבם מציינים הרבניות והרבנים: "אנו החתומים מטה קוראים לחברי הכנסת מכל סיעות הבית, לפתוח לאלתר בדיאלוג ברוח קריאתו של הנשיא הרצוג, ולאפשר את מיצויו המלא. זאת, כדי לנסות ולהגיע לתמיכה רחבה חוצת מחנות בשינויים במערכת המשפט ובמערך האיזונים בין הרשויות, שישמרו על עצמאות הרשויות השונות".